התקשורתנים: מי שולט ב'המודיע', ב'הפלס' וב'המבשר'?

נתונים חדשים חושפים את שמות בעלי השליטה בעיתונים החרדיים ובתחנת הרדיו 'קול חי' • 'ביזנעסופ"ש' מעמיק בנתונים: מי הדמויות שעומדות באמת מאחורי השמות הגדולים בעיתונות ובתקשורת החרדית? • מרתק

עיתונות חרדית | צילום: פלאש 90

הוועדה לצמצום הריכוזיות פרסמה השבוע עדכון לרשימת הגורמים הריכוזיים לשנת 2018. במסגרת עדכון רשימת הגורמים הריכוזיים נוספו לרשימה שש קבוצות: קבוצת אלייד אשר נכנסה לרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים בשל מחזור המכירות הקובע שלה שעלה בשנת 2017 על 5.94 מיליארד ש"ח.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

קבוצת IBI אשר נכנסה לרשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים לאחר ששווי כלל נכסיה עלה לראשונה בשנת 2017 מעל ל-39.6 מיליארד ש"ח. בעקבות עדכון זה נוספו לרשימות גם דוד ויסברג, עמנואל קוק וצבי לובצקי, השולטים באי.בי.אי בית השקעות בע"מ.

קבוצת הבורסה לניירות ערך בתל אביב שהיקף הפעילות שלה בתחום מערכת למסחר בניירות ערך ובתחום מערכת לסליקת עסקאות בניירות ערך (פריטים 23.1 ו-24.1 לתוספת לחוק, בהתאמה) עולה על מחצית מהפעילות בשני תחומים אלו.

קבוצת אברהם לבנת בשל שליטתה (במשותף עם קבוצת כלל תעשיות) בממן מסופי מטען וניטול בע"מ, שהיא גורם ריכוזי בשל היקף פעילותה בתחום מחסן איסוף מטענים אווירי (פריט 21.1 לתוספת לחוק) העולה על מחצית מהפעילות בתחום זה. עדכון זה מוסיף לרשימה גם את צבי לבנת בעל השליטה באברהם לבנת בע"מ.

שתי הקבוצות האחרונות ברשימה מכילות מידע הקשור לתחום התקשורת החרדית: קבוצת המבשר בשל היותה גורם בעל השפעה בתחום העיתונות, ורחל פרוש בעלת השליטה בבשורת תשס"ט ש.י בע"מ. אין זה סוד הרישום על שם הגב' פרוש הינו רשמי בלבד, והשולטים המשמעותיים הם משפחת פרוש המעטירה, שמבחינה ריכוזית, הינם גורמים בעלי השפעה שאינה פחותה מהבעלים הרשום עצמו.

דיוק מה נמצא בקבוצת הפלס שנחשבת ריכוזית בשל היותה גורם בעל השפעה בתחום העיתונות ולצדה נמצא שמו של נתן זאב גרוסמן, בעל השליטה בבטאון עולם התורה הפלס בע"מ. במקרה של 'הפלס', בעל השליטה הוא גם בעל המאה, למרות שאף הוא כפוף ללחצים שונים מפעם לפעם.

כמו כן, נעשתה הוספה וגריעה של תאגידים ויחידים בקבוצות שונות לאור שינויים שהתרחשו בקבוצות אלו, הבולטים והמרתקים שבהם:

אלונה בר און, עדנה בר און וענת אגמון נוספו לרשימת הגורמים הריכוזיים לאחר שרכשו את השליטה בגלובס פבלישר עתונות (1983) בע"מ

חיים שכטר נוסף לרשימת הגורמים הריכוזיים לאחר שרכש את השליטה בהמודיע חברה בע"מ

ל'ביזנעס' נודע, כי חיים שכטר, חסיד גור המתגורר בבתי פוניבז' בבני ברק, בשנות ה-60 המאוחרות לחייו, נחשב לאיש אמונו וסודו – ויש אומרים אף מנהל השקעותיו – של אדמו"ר ספרדי ידוע, המנהיג את חצרו באופן תורני-חסידי. מרכזה הרוחני של החצר שוכן בנגב.

עם זאת, את הטון בביטאון 'המודיע' נותנים, גם לאחר הרכישה, אנשיו של כ"ק האדמו"ר מגור, ובראשם, בכל הנושאים הפוליטיים החיצוניים והפנימיים, סגן השר יעקב ליצמן.

כמו כן צורפה ישראמקו נגב 2 שותפות מוגבלת שנוספה לרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים בשל האשראי הקובע שלה שעלה בשנת 2017 על 5.94 מיליארד ש"ח. ישראמקו נחשבת גורם ריכוזי גם מכוח החזקה בלמעלה ממחצית מהפעילות בתחום חיפושי נפט וגז טבעי (פריט 7.1 לתוספת לחוק); אריקה אוטוסון ודורי סגל יצאו מהרשימות לאחר שחדלו לשלוט בגזית גלוב בע"מ –  תאגיד ריאלי משמעותי, בשל היקף האשראי הקובע שלה שעלה בשנת 2017 על 5.94 מיליארד ש"ח (חיים כצמן הפך לשולט הבלעדי בחברה).

לעומת זאת, התאגידים בשליטת דורון עופר יצאו מרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים מאחר שהוא חדל לשלוט בעופר השקעות בע"מ. מיכאל זלקינד ודניאל זלקינד נכנסו לרשימת הגורמים הריכוזיים בשל שליטתם באלקו בע"מ בעקבות חלוקת עזבון אביהם גרשון זלקינד ז"ל. אלקו היא תאגיד ריאלי משמעותי, בשל מחזור המכירות הקובע שלה שעלה בשנת 2017 על 5.94 מיליארד ₪.

וישנם עוד שמות של בעלים בעולם התקשורת החרדי: אבי בר יצא מרשימת הגורמים הריכוזיים לאחר שמכר ליצחק מירילשווילי את רדיו קול חי משדרים באמונה בע"מ – גורם בעל השפעה בתחום השידורים. מירילשווילי עצמו מחזיק מכבר בשליטה בערוץ 20 ועוד.

דנה עזריאלי, שרון עזריאלי ונעמי עזריאלי, בעלות השליטה בקבוצת עזריאלי בע"מ, נכנסו אף הן לרשימה. קבוצת עזריאלי היא תאגיד ריאלי משמעותי, בשל היקף האשראי הקובע שלה שעלה בשנת 2017 על 5.94 מיליארד ₪; כמו כן, חברות רבות שהשתייכו לקבוצות בזק-יורוקום, ובהן אנלייט אנרגיה מתחדשת בע"מ, נגרעו מהרשימה לאחר מכירתן בעקבות צו הפירוק שניתן ליורוקום תקשורת בע"מ. קבוצת בזק היא גורם ריכוזי בשל היקף פעילותה בתחום שירותי בזק פנים ארציים נייחים (פריט 1.1 לתוספת לחוק) ובשל החזקה בתאגיד ריאלי משמעותי שסך מחזורי המכירות והאשראי הקובעים שלו עלו בשנת 2017 על 5.94 מיליארד ₪, ומחזור המכירות שלו בשווקי מונופולין עלה על 1.98 מיליארד ₪.

עדכון רשימת הגורמים הריכוזיים כולל בתוכו עדכון של שתי רשימות נוספות – רשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים ורשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים.

רשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים כוללת 22 קבוצות שמתקיים בהן לפחות אחד מהתנאים הבאים: מחזור המכירות הקובע שלהם עולה על 5.94 מיליארד ש"ח או על 1.98 מיליארד ₪ בשוקי מונופולין; האשראי הקובע שלהם עולה על 5.94 מיליארד ₪.

רשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים כוללת 18 קבוצות: 6 בנקים ו-11 גופים מוסדיים, ששווי כלל נכסיהם עולה על 39.6 מיליארד ₪.

ברשימת הגורמים הריכוזיים 75 קבוצות שכוללות לפחות אחד מאלה: גוף פיננסי משמעותי; תאגיד ריאלי משמעותי; גורם בעל השפעה בתחום השידורים או העיתונות הכתובה (28 קבוצות); היקף פעילות מצטבר בתחום תשתית חיונית העולה על מחצית מכלל הפעילות באותו תחום (22 קבוצות), בעלי זכות בלפחות ארבעה תחומי תשתית חיונית באמצעות לפחות עשרה רישיונות או חוזים (2 קבוצות).

המשמעות של הופעת חברה ברשימות היא שמתן רישיונות או זיכיונות בתשתיות חיוניות, או הפרטה של חברות ממשלתיות על ידי המדינה, לגורמים המנויים ברשימות, מחייבים את המאסדר לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ולהיוועץ עם הוועדה לצמצום הריכוזיות לגבי ההשלכות של ההקצאה על הריכוזיות הכלל-משקית. בנוסף, להימצאות ברשימות השלכות בהקשר חובת ההפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים.

כתיבת תגובה