ה-FDA חושד: סיגריות אלקטרוניות גורמות לפרכוסים

הודעת הFDA הדרמטית אמש יצרה טלטלה רבה אצל הורים לילדים ובני נוער שמעשנים סיגריות אלקטרוניות לסוגיהן • ה-FDA העלה חשד שסיגריות אלקטרונית גורמות לפרכוסים בקרב בני נוער

סיגריות אלקטרוניות | צילום: Flickr user Vaping360 formerly Tbec Review

"היום אנחנו מודיעים לציבור על נושא בטיחות פוטנציאלי נוסף שעולה לאחרונה על ידי ה-FDA", נכתב בפרסום דרמטי אמש של לשכת הבריאות האמריקנית. "יש לנו דו"חות המעידים על כך שכמה אנשים שמשתמשים בסיגריות אלקטרוניות, בייחוד בני נוער ומבוגרים צעירים, חווים התקפים בעקבות השימוש בהם. התקפים או עוויתות ידועים, וכך גם תופעות לוואי אפשריות של הרעלת ניקוטין דווחו בספרות המדעית ביחס לבליעה מכוונת או מקרית של נוזלים אלקטרונים המכילים ניקוטין".

עם זאת, סקירה של ה- FDA של דיווחים על אירועים שלל את האפשרות שמוצרים אלה שהוגשו לסוכנות יש בהם כדי להרעיל. לפי הדיווח מרכזי השליטה של הלשכה זיהה סך של 35 דיווחים אודות מקרים של התקפים בעקבות השימוש בסיגריות אלקטרוניות בין 2010 לבין תחילת 2019. למרות שמדובר במספר לא גדול, אנו מודאגים, נאמר בהודעת הלשכה, כי ייתכן ורק מקרים אלה דווחו ויש מקרים אחרים שלא הגיעו לידיעתנו, משום שאנו גם מכירים בכך שלא ניתן לדווח על כל המקרים. אנו מאמינים כי 35 מקרים אלה מחייבים חקירה מדעית האם יש למעשה קשר לפרכוסים אלה אם לא.

"אנחנו רוצים להיות ברורים שאנחנו עדיין לא יודעים אם יש קשר ישיר בין השימוש בסיגריות אלקטרוניות לבין סיכון להתקף. אנחנו עדיין לא יכולים לומר בוודאות כי סיגריות אלקטרוניות גורמות להתקפים אלה. אנו חולקים מידע מוקדם זה עם הציבור משום שכסוכנות בריאות הציבור, תפקידנו הוא לתקשר ולהודיע על חששות בטיחות פוטנציאליים הקשורים למוצרים שאנו מווסתים הנמצאים תחת חקירה מדעית של הסוכנות. דבר זה גם עוזר לעודד את הציבור לדווח על תופעות לוואי נוספות".

באגודה למלחמה בסרטן, מיהרו להדיב כי הם "מאוד מודאגים בעיקר כי מדובר בדיווחים מהשטח".

ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן, הדגיש, כי "בכל שבוע מצטברות עדויות מדעיות חדשות ודיווחים מעודכנים אשר קושרים בין סיגריות אלקטרוניות וסיכונים בריאותיים של ממש. מהודעת ה – FDA הדרמטית עולה כי סיגריות אלקטרוניות, נחשדות עתה כגורמות לפירכוסים בקרב בני נוער על בסיס דיווחים מהשטח.

"חשד זה מצטרף לקשר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם, גורמי המוות המובילים בעולם. כבר ידוע לנו שהניקוטין בסיגריות האלקטרוניות גורם להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנות, פוגע בהתפתחות המוח אצל צעירים, משפיע לרעה על שיקול הדעת ומעודד אימפולסיביות וחוסר איזון רגשי. לאחרונה גם פורסמו עדויות מדעיות שהוא גורם לדיכאון וחרדה.

"במחקר קליני חדש שפורסם לאחרונה נמצאו שינויים גנטיים סרטניים בחלל הפה המשפיעים ישירות על תחלואה בסרטן. מחקרי מעבדה מעודכנים גם הצביעו על קשר בין ניקוטין לסרטן המעי הגס, לסרטן הוושט ולסרטן הריאות.

"בשנה האחרונה, חלק מהמעשנים בישראל עברו או משתמשים במקביל בסיגריות אלקטרוניות ובמתקני איוד ואידוי ניקוטין מסוגים שונים, במחשבה שהם מהווים כלי גמילה שבאמצעותו יפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן.

"חשוב לדעת שמעבר לעובדה שחלק מהמחקרים העדכניים כבר הוכיחו ששימוש בסיגריות אלקטרוניות דווקא מוריד את הסיכוי להיגמל מסיגריות רגילות, אף המחקרים המחמיאים ביותר מצביעים רק על אחוזי גמילה נמוכים מאוד וגם זאת בליווי טיפולי צמוד.

"חיוני לזכור, בניגוד לתחליפי הניקוטין בבתי המרקחת הנמכרים בפיקוח כאביזר לגמילה, כמו מדבקות, משאפים ומסטיקים, בהם המינון מדוד ומוגבל בזמן ולא נגישים או מגיעים בטעות לילדים ובני נוער, במקרה של הסיגריות האלקטרוניות אין הגבלה, וניתן לצרוך ברצף כמויות גבוהות מאוד ומסוכנות של ניקוטין. כך שנוסף לכל הסיכונים שנחשפים מדי שבוע אודות הסיגריות האלקטרוניות, הרי שבשימוש בה גם ההתמכרות הפיזיולוגית לניקוטין נותרת על כנה.

"אם בשלב כלשהו מחליטים באמת להיגמל מההרגל הממכר ולהפסיק גם עם הסיגריות האלקטרוניות אז בשל החשיפה לכמויות הניקוטין הגבוהות במיוחד, רוב המעשנים יסבלו מייסורי גמילה פיזיים ונפשיים קשים יותר מאשר מגמילה מסיגריות רגילות ולזה אין תכשיר לסיוע בגמילה".

כתיבת תגובה