וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ | מטיילים בעוטף עזה

אם כבר מטיילים בחול המועד, כדאי לעשות את זה במקומות שיחזקו את היישוב היהודי בעוטף עזה הסובל עבורנו בגבול • מנדי יצא לטיול חול המועד והביא המלצות מצולמות ל'ביזנעסוכות' • ריזל בדרכים

הפעמונים במצפה אסף

ישנם אנשים רבים המעדיפים לשבת בצל סוכתם גם בימי חול המועד ואינם יוצאים לטייל. אולם, משפחות רבות מנצלות את החופשה הקצרה ליהנות מהארץ הטובה אשר נתן לנו ולטייל במקומות היפים ובטבע.

לפניכם כמה מקומות נחמדים ונעימים באזור 'עוטף עזה', בהם טיילתי בימים האחרונים. אולי אם לא תספיקו בערב שבת והחג הבעל"ט, יש תשלומין באסרו חג.

1. כשאני רוצה לנשום אוויר צלול, ליהנות מבריזה עם צלילים קסומים ולמצוא מקום שאפשר לשחק בו עם הילדים במרחבים הפתוחים, אני נוסע למצפה אסף הסמוך לשדרות. ההגעה לשם פשוטה: נכנסים לכיוון קיבוץ ניר עם מכיוון כביש 34, וכעבור כקילומטר סוטים לשביל עפר שעוקף את מחסום הכניסה לקיבוץ. דרך העפר מתחברת לכביש סלול, שניר-עם מימינו. כעבור נסיעה של כ-3 קילומטרים בכביש צר, מתפתל ומסוכן ואחרי שעברתם את מאגר ניר-עם, תפנו ימינה לכיוון שביל חצץ שסמוך אליו מונח שלט קטן המפנה לאנדרטה.

מצפור אסף הוא מקום של ניגודיות: הנוף – מדהים. המצפה בנוי במרומי גבעה, כשהמאגר נושק לה מימין. מן העבר האחד נשקפת העיר שדרות, על בנייניה החדשים והגבוהים יחסית לאזור; מהצד השני נראית חלקה הצפוני של רצועת עזה. באופק, בין מזרח למערב, אפשר לראות ביום טוב גם את הים התיכון וכמובן את ארובות תחנת הכוח שבפאתי אשקלון.

אבל הנוף מתעתע כי המצפור היפהפה נמצא בגזרה נפיצה: העבודות להקמת המכשול מול עזה לצד רכבי סיור של צה"ל הנעים במורד הגבעה והאזור כולו מלא בעשביה מפוחמת – זכר לדליקה הגדולה שפרצה במקום בעקבות בלון תבערה לפני כחצי שנה.

הפעמון לצד המאגר

המצפור הוקם לזכרו של אסף סיבוני, תושב קיבוץ ניר הסמוך, שנפל באסון המסוקים ב-97. בן 20 היה במותו. המצפור מוקף בגדר, ואבנים גסות ומסותתות מאפשרים עלייה לאנדרטה. לצד לוח האבן עם שמו של אסף סיבוני, הוצב במקום פעמון רוח גדול, עם 20 ענבלים, כמניין שנותיו. פעמון לשנה.

הרוח מכה בהם חרישית והם נעים אנה ואנה ומשמיעים צלילים נוגים.

בתקופה החורף, בעיקר בפברואר, מתמלא האזור בפרחי כלניות אדומים.

זה מקום לשבת בו ולשכוח מהעולם – עד שקולות האימאמים מהמסגדים ברצועה מפרים את הדממה.

על קו החצץ, בשביל הגישה, משוטטים הילדים. רצים, משחקים, נהנים מהמרחבים. בועטים בכדור למרחוק.

אם הזמן שלכם יעבור ותהיו חייבים להתקפל, או שהילדים ירצו להוציא אנרגיות במקומות נוספים – תוכלו להמשיך משם לכיוון אנדרטת 'חץ שחור' הסמוכה. המקום משלב גם את מורשת קרב הצנחנים בשנות ה-50, גם את בית שביתת הנשק ההיסטורי שעדיין עומד על תילו וגם חורשה שבין עציה מפוזרים מתקנים. ויש גם מיגוניות. בחודשים האחרונים 'חץ שחור' סגור לרוב – למעט בימי חול המועד – בעקבות ירי הנ"ט לעבר האוטובוס הצבאי שנע שם, לפני כעשרה חודשים. עם זאת, לאחרונה הקימה מערכת הביטחון סוללות עפר המגינות מפני תרחיש דומה.

אלו הם חיינו.

2. במרחק של כשלושה קילומטרים משם, במקום פסטורלי ושלוו, עם בריזה נהדרת ובמיקום שאינו נושק לגדר המערכת, נמצאת האנדרטה של "גבעת מרדפי 1956" – בכניסה לקיבוץ אור הנר שבמועצה האזורית: כ-200 מטרים אחרי הפנייה לקיבוץ מכיוון כביש 34, פנו ימינה בדרך קק"ל והיא תוביל אתכם לראש הגבעה שמעל הכביש.

במקום מונצחים עובדי מקורות וחיילי נח"ל מקיבוץ ארז שנהרגו במרדף אחרי מסתננים מרצועת עזה – אז בשטח מצרים – בתחילת אוקטובר 1956. במקום ספסלי ושולחן עץ, עצים גבוהים הגורמים לצל רב, יחד עם נוף ובריזה נעימה. ברקע ניתן לראות את מגדליה של שדרות המתחדשת, לצד שדות חקלאיות ומרחבים.

 

3. אם כבר שמתם את פעמיכם לאזור בטח תכנסו גם לשדרות, שבה קהילה חרדית מתפתחת וציבור מסורתי עם לב חם. בשדרות אל תפספסו את 'פארק הילדים' הענקי במרכז העיר, בצומת הרחובות דרך מנחם בגין והרב אברג'ל, מול 'מגן דוד אדום'.

כי אכן, האטרקציה המרכזית לילדים בשדרות היא כנראה 'פארק הילדים' שנחנך במרכז העיר ביולי 2017.

הפארק הענק, שמשתרע על פני כ-8 דונמים בשדרות מנחם בגין פינת דרך העלייה, מושך אליו מידי יום מאות ילדים משדרות אבל גם מקיבוצי וערי הסביבה: תוכלו למצוא בו ילדים מקריית מלאכי, מנתיבות, מרהט ואפילו מאשקלון ואשדוד.

הפארק תוכנן עוד בתקופתו של ראש העיר הקודם דוד בוסקילה והעבודות עליו, עד לפתיחתו לפני קרוב לשנתיים, ארכו כשנתיים.

בתוך הפארק, על פני כ-2.5 דונמים, פרוסים מתקני משחק נגישים המתאימים לכל הגילאים, לצד מזרקות, ג'טים ומשחקי מים בפיתוח אומנותי מיוחד; מגרשי מיני כדורגל ומיני כדורסל, מתקני כושר, נדנדות, אומגה, פרגולות, מרחבי גינון – והצללות מעל למתקנים השונים. באזורי המתקנים הותקנו משטחי גומי בטוח, וכלל המתקנים עברו את אישוריהם של יועץ בטיחות ויועץ נגישות. בשטח הפארק הענק, שבו מופעלת תאורה חסכונית, יהיה גם "אמפיתאטרון" להופעות קטנות, מיגוניות מעוצבות, שטח לכלבים ומסלול אופניים מסוג 'פאמפטראק' לרכיבה אתגרית.

ראוי לציין כי בקצה הפארק הציב פיקוד העורף גם כמה מיגוניות, אך בעבר נמתחה ביקורת מצד תושבים כי הן אינן מספיקות.

פארק אטרקטיבי לא פחות בשדרות הוא "פארק קנדה" שברחוב ברלב בשכונת מ'3.

הוא קטן במידותיו מ"פארק הילדים" ושטחו 7 דונם, אבל גם הוא מציע מיני מגרש כדורגל/כדורסל, מתקני משחקים חדישים לילדים ופעוטות, פינות ישיבה מוצלות ומזרקות שאליהן קופצים ילדים רבים. זאת, לצד מתקני כושר. הפארק נפתח לפני כשנה אחרי השקעה של 8 מיליון שקלים. יש בו גם שירותים והכי חשוב: מיגוניות יותר מכל פארק אחר בעיר. אלה הם חיינו, כבר אמרנו?

5. "גבעת קובי" שבקצה שדרות: למרות שיש בכניסה אליה שלט "הכניסה אסורה, ירי טילים" בצה"ל טוענים כי בימים שבהם אין הסלמה לא אמורה להיות בעיה לטפס עליה. מגבעת קובי – ששמה יצא אל מעבר לים – תוכלו לצפות בצד אחד בשדרות ובהתפתחות המדהימה שלה ומן הצד השני בשטחים הפתוחים הסמוכים לגבול עם עזה, כמו גם בערים ובשכונות שבצפון הרצועה, דוגמת בית חנון. במהלך ימות השנה פוקדים את המקום תיירים רבים מהארץ ומחו"ל ובכל עת הסלמה תוכלו למצוא בה חרדים רבים שמגיעים לראות סרט מלחמה בשידור חי; מירושלים ומבני ברק, מביתר ומאשדוד, המונים זרמו לגבעה הזו בכל אחת מהמערכות בעזה בעשור האחרון.

בימים הקרובים יעלו הטרקטורים על הגבעה כדי להפוך אותה למתחם מוגן, עם חדרים תת קרקעיים ואפילו שביל גישה לנכים. זה הזמן להגיע למקום, כל עוד הטבע שולט בו, לפני שיהפוך לתצפית מלאכותית.

 

צילומים: מנדי ריזל

כתיבת תגובה