וַיְהִי שָׁם לְגוֹי | משחק השמות: ערים, מותגים רחובות ואתרים

ועדת השמות מתכנסת, הפור נופל, ופתאום אין צריפין, יש קרית שלמה; אין נצרת עילית, יש נוף גליל • ומצד שני: קרית ספר ואיילת השחר לא, מודיעין עילית דווקא כן • הערים ששינו את שמם, רחובות ששמותיהם משתנים, המותגים שבחרו להחליף את עצמם ואפילו מדינות שאסור לקרוא בשמן • מלמד שלא שינו

שמות רחובות, ערים ומותגים | עיבוד תמונה: 'ביזנעס'

שישים ושתיים שנה מנסים תושבי 'נצרת עילית' לתקן את הבלבול רב שבין עירם לבין העיר הערבית הוותיקה 'נצרת'. כמה שהתושבים מתקנים ומסבירים כי מדובר בשתי ערים נפרדות לחלוטין, עם זהות וצביון שונים לחלוטין, דבר לא עזר להם. הסמיכות הגיאוגרפית והשם הדומה הורידו מאוד את ערכה של העיר.

היום, בעידן של מותגים ושמות שנשמרים בקנאות עשרות או מאות שנים, קל יותר להבין את הסבר חז"ל: בזכות ארבעה דברים נגאלו ישראל ממצרים, כשהראשון בהם הוא 'שלא שינו את שמם'. שם הוא זהות. החיבור בין האדם לחברו, למקומו או לחפציו הוא חיבור נפשי עמוק.

זאת הסיבה שאנחנו לא מרימים גבה כמישהו בסופרמרקט מבקש מאיתנו 'פלאפון', (למרות שאנחנו מחזיקים סמסונג מתקדם עם סים של סלקום) או מתבקשים לסגור את הפריג'ידר. בימי הקיץ הלוהטים אנחנו אוכלים 'ארטיק' אפילו שהחברה פשטה רגל אי שם לפני הרבה שנים וילדינו מקבלים 'קרטיב' אחרי התהילים בשבת אחר הצהרים כשבסך הכל מדובר בשלגון קרח.

ובכל אופן ישנם מקרים שלאחר מחשבה ארוכה ומעמיקה, הוחלט בכל זאת לשנות את השם. 'ביזנעס' צלל ודלה את המקרים המעניינים מתוכם.

שם לוואי

כפי שפתחנו, נצרת עילית, בין היתר בגלל שכנתה הערבית, בקשה לשנות את שמה כחלק ממיתוג מחודש שנערך לעיר. תהליך שינוי השם החל בפרסום קול קורא לציבור התושבים להציע שמות. חמשת השמות שנבחרו ע"י וועדה ציבורית שהוקמה במיוחד הועברו לוועדת השמות בעירייה שבחרה מתוכם שלושה שמות: נוף עילית, נופי עילית, נווה עילית.

תחליף את שמה לנוף הגליל. נצרת עילית | צילום: נתי שוחט פלאש 90

חברי וועדת השמות הממשלתית אשר מונים עשרים ושישה חברים בראשות היו"ר פרופ' משה שרון החליטה להיענות לבקשה העקרונית לאפשר את שינוי שם העיר, אם זהו רצונם של התושבים. אותם יחד עם זאת, דעתם של רוב חברי הוועדה הייתה לא נוחה מן ההצעות לכלול בשם העיר המוצע את הרכיב "עילית" בין בפני עצמו ובין בסמיכות לרכיב נוסף.

הוועדה המליצה לעיר לבחור שם המכיל בתוכו את המילה "הגליל" כגון "הוד הגליל". לאחר דיונים ממושכים וחילופי מכתבים עם החליטה הוועדה לפני כחודשיים וחצי לאשר את בקשתם ורצונם של העיר ואישרו את שמה החדש "נוף הגליל".

לעומתם, העיר מודיעין עילית נדחתה בוועדת השמות פעמיים. לפני כשנה דחתה הוועדה את בקשתו של יעקב גוטרמן, ראש העיר, לשנות את שם העיר ל'איילת השחר' על שמו של מרן הרב שטיינמן זצ"ל מכיוון שבצפון קיים כבר יישוב בשם זה.

הדחייה הראשונה של הוועדה הייתה בשלבי הקמת העיר. חברת קריית ספר היא זאת שהקימה את העיר וכך גם היא נקראת בפי הציבור – ומועצת העיר ביקשה לקרוא לה בשמה. אולם וועדת השמות פסלה את הבקשה לקבוע את שם היישוב בשם זה, משום שזה היה שמה של חברת הבנייה שבנתה את הפרויקט ומשום שקריית ספר המקראית הממוקמת באזור חברון רחוקה מאזור זה. לכן, נקבע שמה מודיעין עילית – כשם העיר הסמוכה, מודיעין.

שם נרדף

עשרים ושתיים ישיבות ישבה וועדת השמות בחמש עשרה השנים האחרונות. חלקן באו לאחר סיור במקום ולימוד פני השטח. הצצה אל ההחלטות שהתקבלו או שנדחו מספקות מידע מעניין ומסקרן.

בקשתו נדחתה פעמיים. יעקב גוטרמן ראש עיריית מודיעי עילית | צילום: יעקב לדרמן פלאש 90

כך הוחלט שיותר לא תוכלו לבקר בנחל ה'זאכי' מכיוון ששמו שונה ל'שפך משושים', הנהר הקרוי מג'רסה ייקרא מעתה 'שפך דליות', המועצה האזורית 'עמק לוד' תשנה את שמה למועצה אזורית 'שדות דן', חלמיש תיהפך ל'שדה צוף' והיישוב המאוחד דלית אל כרמל ועוספיה שביקשו את השם עיר הכרמל, נענו בחיוב אך ללא האות ה'. עיר כרמל. למה? ככה.

מנגד, נראה שכמות הדחיות גוברת על האישורים. כך לא אושרו ההחלפות 'תמרת' בגליל התחתון ל'תמרת שמרון'. היישוב 'פני חבר' בדרום הר חברון לא יוחלף ל'חבר זיף'. המושבה מצפה הסמוכה לטבריה לא תשונה ל'מצפה בית מעון' ומחלף הושעיא החדש בדרך לטבריה לא יוחלף ל'מחלף שיחין'.

גם בקשה לשינוי שמו של 'מכתש רמון' ל'חפן רמונים' נפסלה על הסף. שמו של מחלף עירון יישאר על כנו ולא יוחלף ל'מחלף חריש' על פי בקשת אנשי העיר הסמוכה.

אגב, אם נלך קצת להיסטוריה היישוב בן שמן נקרא בעבר 'מושבת בצלאל', העיר בת ים נקראה 'בית וגן' ובית החולים שנקרא מאז הקמתו 'אסף הרופא' החליף את שמו ל'שמיר', ע"ש ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר.

שם דבר

בנוסף לוועדת השמות הממשלתית קיימות בכל עיר ועדת שמות עירונית שאחראית על שמות הרחובות, הצמתים והכיכרות בעיר. כך, העיר בני ברק שאוכלוסייתה עברה תהליך התחרדות עמוק מחליפה בכל תקופה שמות של רחובות בעיר שנקראו ע"ש אישים פוליטיים או ציוניים לשמות של רבנים ואדמו"רים.

אחת ההחלטות שגררה ביקורת רבה הייתה החלפת שמו של רחוב הרצל ברחוב הרב הרב שך זצ"ל. התקשורת שגילתה את דבר ההחלטה התרעמה על מחיקת שמו של חוזה המדינה ובעיריית בני ברק הסבירו שרק חלקו הראשון של הרחוב יוחלף.

ככר צה"ל | צילום: נתי שוחט פלאש 90

רחוב סולטאן סולימאן בירושלים המקשר בין דרך יריחו לבין שער שכם והשער החדש – נסלל עוד בתקופת השלטון העות'מאני, והרחוב הפך למרכז העסקים של ערביי ירושלים בתקופת המנדט הבריטי, בעיקר סביב שער שכם. לאחר מלחמת ששת הימים ובעקבות איחוד העיר, השתלטו הישראלים על המקום.

כיכר צה"ל הוקמה בקצהו המערבי של הרחוב, והקטע הסמוך לו מהכיכר עד שער שכם, הוחלף ברוב טקס לרחוב חטיבת הצנחנים על שם כובשי העיר העתיקה והכותל. שינוי השם וצעדות הניצחון הצבאיות שנערכו במקום היו לצנינים בעיני הערבים באזור.

ואילו דרך חיפה המוכרת יותר ככביש החוף, שמתחיל במפגשי הרחובות שדרות שאול המלך ודרך בגין בתל אביב וממשיך צפונה דרך מחלף גלילות – נקרא כך מכיוון שהוא מוביל אל העיר חיפה. חלק קטן ממנו, המסתיים במחלף גלילות הוחלף לפני כשלושים וחמש שנה לדרך נמיר בעקבות בקשת אלמנתו של ראש העירייה השביעי של תל אביב, מרדכי נמיר.

ויש מי ששינה את שמו בעקבות קריאת שם רחוב. רחוב בוגרשוב הוא רחוב מסחרי במרכז תל אביב המקשר בין רחוב הירקון וכיכר לונדון שבחוף הים וכיכר מיכאל'ס שבמפגש הרחובות המלך ג'ורג' ושדרות בן ציון. בוגרשוב, שהתנגד לקריאת הרחוב על שמו עוד בחייו, החליף ועיברת את שם משפחתו ל'בוגר' בעקבות ההחלטה שלא התחשבה בדעתו. השלטים ברחוב מנציחים את השינוי, כששני שמות המשפחה של חיים בוגרשוב – בוגר כתוב עליהם.

הרב יצחק גרשטנקורן, ראש העיר הראשון של בני ברק | ויקיפדיה

זה המקום לציין, כי בחייו של ר' יצחק גרשטנקורן ז"ל ראש העיר הראשון של בני ברק, ביקשו חברי המועצה לקרוא בעיר רחוב על שמו. אלא שהוא סירב, וכך נולד רחוב בן פתחיה, על שמו ושם אביו. רק לאחר מותו נקראה השדרה שבין רחוב רבן יוחנן בן זכאי ועד לרחוב אהרונסון, על שמו.

שם בדוי

מערים, מחלפים ורחובות נעבור (ללא דרכון) אל שמות של מדינות שהתחלפו עם השנים.

ידעתם שמדינת ירדן נקראה בעבר אמירות עבר הירדן? היא הוקמה באפריל 1921 והייתה למדינת חסות בריטית בדומה לפלשתינה. בתחילה אף כונתה המדינה "אזור עבר הירדן", אך מסוף 1927 שונה שמה לאמירות עבר הירדן. רק בשנת 1946 היא הפכה למדינה עצמאית ומספר שנים לאחר מכן שינתה את שמה ל'הממלכה ההאשמית של ירדן'. או בקיצור ירדן.

איראן, שכנתה ממזרח, גם היא לא נקראת כך הרבה שנים. רק בשנת 1935 שינה רזא שאה פהלווי (שנקרא בלידתו רזא ח'אן)  את שם ארצו מפרס שמקור השם טמון ביוונים הקדומים, לשם המתקדם והמודרני 'איראן'. הוא הסביר זאת שהדבר נעשה "כדי להמחיש את תהליך השינוי והמודרניזציה שהונהג במדינה, וכן כדי להדגיש את מורשתה הלאומית העצמאית". הבנתם?

פעם פרטנר הייתה אורנג'. ההודעה על רכישת פרטנר על ידי אילן בן-דב בשלהי 2009 צילום יוסי זליגר, פלאש 90

אגב, במסגרת המודרניזציה, הוא חוקק חוק המחייב גברים לחבוש כובעים אירופיים, לענוד עניבות וללבוש חליפות. ההפיכה שהייתה באיראן החליפה את העניבות והחליפות בכאפיות וגלימות ואת המודרניזציה באיומי גרעין על כל העולם.

גם פירוק ברית המועצות הביא לשינויים בשמות המדינות שהרכיבו את הגוש הסובייטי. צ'כוסלובקיה הפכה צ'כיה וסלובקיה. ואילו יוגוסלביה (תחזיקו חזק) הפכה לסלובניה, בוסניה, הרצגובינה, קרואטיה, מקדוניה, סרביה, מונטנגרו וקוסובו.

לעומת זאת, הרפובליקה הדמוקרטית של גרמניה והרפובליקה הפדרלית של גרמניה התאחדו ב-1990 למדינה אחת תחת השם גרמניה.

תאילנד, שהצטרפה לאו"ם בשנת 1946 נקראה בשם 'סיאם' (ללא מדינה תאומה…). בשלב מסוים היא הודיעה לאו"ם על שינוי שמה ל'תאילנד'.

אחת המדינות שהחליפה שמות ללא הפסקה היא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שנקראה זאיר בין השנים 1971 ו-1997. קודם לכן היא נקראה 'קונגו הבלגית' או 'קונגו לאופולדוויל' ולעיתים היא נקראת 'קונגו-קינשאסה' על שם עיר הבירה, על מנת לבדל בינה ובין הרפובליקה של קונגו שנקראת קונגו-ברזוויל.

שם עצם

לצד שמות של מקומות ששונו ולמרת שיש שמות של מותגים בני מאות שנים כדוגמאת ה'שיבס ריגל' ו'קוקה קולה'. ישנן חברות שנאלצו לשנות את שמן בגלל אילוצי או פירוקים לצד התמזגויות.

'אינטרנט גולד קווי זהב' הוקמה במקור בשם 'יורונט קווי זהב' החליפה ל'יורונט אינטרנט זהב' ולאחר מכן ביצעה שינוי מבני בחברה ועברה לשם 'אינטרנט גולד קווי זהב'. חברת הבת שלה בשם 'סמייל' ריכזה את תחום הטלפוניה. כששוק השיחות הבינלאומיות נפתח לתחרות קיבלה החברה קידומת טווח מספרים לניסוי 015. בסופו של דבר רכשה סמייל תקשורת את חברת '012 קווי זהב', שהייתה ספקית טלפוניה מקומית ובינלאומית והחברה המקורית הפכה בעת  ל'012 סמייל תקשורת', עם הסלוגן: "012 סתם כי בא לי לדבר…"

גלגולי החברה לא פסקו ובשנת 2010 רכשה קבוצת אמפל את פעילותה של '012 סמייל תקשורת' שבעקבות המכירה שינתה את שמה ל'גולד-מיינד מדיה'. כיום, לחברה זו אין כל קשר ל-012 סמייל טלקום בע"מ שהיא חברה ישראלית מקבוצת פרטנר שגם היא נודעה קודם כחלק מהמותג העולמי של אורנג' והחליפה את שמה בעקבות ההתנתקות מהחברה הבינלאומית.

כאן ראוי לציין שכל החלפת שם כרוכה בהשקעה רבת היקף המתחילה בדפי המשרד הקטנים ועד לשלטי הענק של החברה על הבניינים והרכוש. אחת מן ההחלפות היקרות ביותר רשומה על שמה של חברת 'סטאנדרד אויל' לשם 'אקסון' – וזו, אם תהיתם, חברת הדלק הציבורית הגדולה בעולם שאינה חברה ממשלתית. החברה, שהתאחדה עם מוביל למותג 'אקסון מוביל' רשמה הכנסות של 377.6 מיליארד דולר, בשנת 2006 שבע שנים לאחר האיחוד. עלות החלפת השם, שנערכה בשנת 1973, נאמדה ב-100 מיליון דולר.

הלירה וגלגולי השמות של בנק אנגלו פלשתינה לבנק לאומי | יוצר: בנק אנגלו פלשתינה/לאומי. מקור: ויקיפדיה

בנק לאומי הוא גלגול של בנק אנגלו-פלשתינה, 'קופת חולים מאוחדת' נקראת במקור 'קופת חולים עממית' שנוסדה בשנת 1931 על ידי הדסה למען התאחדות האיכרים וחבר החקלאים הלאומיים במטרה לספק שירותי רפואה להתיישבות העובדת (הקופה התאחדה עם קופת החולים של ההסתדרות הכללית).

ואם שאלתם את עצמכם מדוע המטבע הישראלי נקרא שקל חדש למרות שהוא כבר ישן מאוד, נספר שהמטבע הראשון בישראל היה הלירה הישראלית שנקראה כך כתולדה של הלירה הבריטית 'שטרלינג'. שמו של ה'מיל' – החלק האלף של הלירה הוסב ל'פרוטה' הלקוחה מהתלמוד. בעקבות הפיחות בשנת 1960 הוחלף השם לאגורה והפך להיות מטבע אחד חלקי מאה כפי שנהוג כיום.

בשנת 1969 הוחלט לשנות את שם המטבע משם לועזי לשם עברי והשם הנבחר היה 'שקל', אולם רק אחת עשרה שנים מאוחר יותר הוכרז על השקל כמטבע החדש של מדינת ישראל. כמה שנים בודדות לאחר מכן, בעקבות אינפלציה דוהרת, הוחלף שוב שמו ל'שקל חדש' שבינתיים, אינו מתיישן.

שם צופן 

לסיום, נכוון את הזרקור (הפרוג'קטור, בשבילכם) על כמה חברות בינלאומיות ששינו את שמן. חברת סוכריות הצמחים 'ריקולה' יוסדה בשנת 1930 תחת השם הארוך והמסובך Confiseriefabrik Richterich & Co. רק שלושים שנה מאוחר יותר, כשהחברה עברה בירושה, היא קיבלה את שמה היוקרתי המופץ כיום בחמישים מדינות ברחבי העולם.

הניו יורק טיימס הבינלאומי המודפס ב-33 אתרים מסביב לעולם, ונמכר במעל ל-180 מדינות, נקרא בעבר ה'הראלד טריביון הבינלאומי'. כשנמכר ל'ניו יורק טיימס' ב-14 באוקטובר 2013 יצא העיתון בפעם האחרונה תחת השם 'הראלד טריביון הבינלאומי' ושמו שונה לניו יורק טיימס הבינלאומי.

ואילו חברת בואינג שנקראת כיום על שם מקימה ויליאם אדוארד בואינג, נוסדה במקור תחת השם פסיפיק אירו מוצרים ושות. היה זה לאחר שבואינג היה בעסקי העצים עם ניסיון בעיצוב ספינות וראה בשנת 1909 מכונה מעופפת מאוישת. הוא בנה 'ספינה מעופפת' והחליט להיכנס לעסקי התעופה והקים חברה למטוסים. כשאמריקה נכנסה למלחמת העולם הראשונה, בואינג שינה את שם החברה לחברת מטוסי בואינג וקיבל הזמנות מצי ארצות הברית לייצור 50 מטוסים.

ומי זוכר את ה'פאלם' הוותיק והטוב (יורשו של הג'יניוס) שהיה למחשב כף היד הראשון בעולם עוד לפני עידן האינטרנט ומכשירי הסמארטפון המתקדמים? המכשיר הראשון של החברה נקרא פיילוט ויוצר לראשונה בשנת 1996 לאחר תביעת חברת העטים פיילוט על השימוש בשמם שונה שמו לפאלם.

קטשופ של 'היינץ' ללא המילה 'קטשופ' | צילום: 'היינץ'

אם מעניין אתכם, בשנת 2010 בעקבות האטה במכירות, החברה לקשיים כלכליים ונרכשה בידי חברת 'היולט פקארד' בסכום של 1.2 מיליארד דולר, אולם שלוש שנים לאחר מכן כבר לא הושקו או הוכרזו מכשירי פאלם חדשים. כשנתיים לאחר המכירה הגדולה נמכרה התוכנה שלה לחברת LG לטובת שימוש בעתיד בטלוויזיות החכמות של LG. התחרות הקשה זרקה את חברת פאלם הוותיקה ופורצת הדרך לפח הזבל הדיגיטלי של ההיסטוריה.

ומדיגיטלי למכני. סביר להניח שבמגירת המטבח שלכם שוכנים אחד מהסכינים של חברת ויקטורינוקס. החברה שנוסדה אי שם בשנת 1884 ללא שם החלה לספק סכיני כיס מתקפלים לצבא שווייץ. ב-1909 מתה אמו של מייסד החברה, קארל אלסנר, והוא שינה את שם החברה ל'ויקטוריה' על שמה. רק בשנת 1921, כשהחל השימוש במילה 'אינוקס' ככינוי לפלדת אל-חלד שונה שם החברה לויקטורינוקס'.

ואם הגענו למטבח, נשוב חזרה לארצנו הקטנה: בשנת 2015 בעקבות תביעה משפטית של חברת 'אסם' נאסר על חברת 'היינץ' הבינלאומית להשתמש בשם 'קטשופ' במוצריה מכיוון שהוא לא התאים לתקן הקטשופ הישראלי, ובמקומו היא השתמשה בשם 'מתבל עגבניות'. המעניין הוא שבמקום להתאמץ ולהמציא מיתוג חדש, שונה התקן בארץ, והחברה שבה להשתמש בשם 'קטשופ'.

כתיבת תגובה