ויהי אחרי הבחירות: הן היו נגישות?

מביקורת שערכה אתמול נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עולה כי הרשויות המקומיות והמועצות האזוריות הציבו קלפיות נגישות, אולם ב – 80% מהמקומות היו ליקויים

מקווים לטוב יותר בעתיד | צילום: KPG_Payless, שאטרסטוק

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ביצעה אתמול (ג), יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות, ביקורות באמצעות מפקחים ייעודיים. ב-18 קלפיות נבדקה מידת ההתאמה לאנשים עם מוגבלות והאפשרות לממש זכותם הדמוקרטית להצביע בבחירות לרשויות המקומיות.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

על פי החוק, כל אדם עם מוגבלות רשאי להצביע בקלפי נגישה באמצעות מעטפה כפולה (הדרישה הינה לקיום לפחות קלפי אחת נגישה בכל רשות מקומית או מועצה אזורית), מי שזקוק למלווה רשאי להביא אדם מטעמו שיסייע לו.

בנוסף, על כל רשות מקומית לסמן שני מקומות חניה לנכים בסמוך לקלפי הנגישה שהוגדרה כקלפי נגישה וכן,  על הרשות לפרסם את מיקומן של הקלפיות. הקלפיות הנגישות משרתות בעיקר אנשים בכיסאות גלגלים, אנשים מבוגרים הנעזרים בהליכון, מתקשים בהליכה ואנשים עם מוגבלות בראיה.

 מביקורת המפקחים שהתקיימה אתמול עלה, כי למרות הדרישה להקצות שתי חניות בסמוך לקלפי הנגישה, ב-80% מהקלפיות שנבדקו נמצאו ליקויים. בחלק מהמקומות לא הוסדרו חניות עבור בעלי תו נכה כנדרש, בחלק אחר לא הוצב התמרור המורה על חניית נכה אלא תמרור מאולתר אחר, וניכר בהקשר זה כי ועדת הבחירות לא נתנה הוראה מדויקת כיצד להגדיר את החניות המוקצות.

בחלק מהמקומות לא הייתה אפשרות כלשהי לעליית רכב נכה למדרכה ובחלק מהקלפיות שנבדקו, אומנם הוקצו מקומות חנייה לנכים אך פעילים פוליטיים או מי שאינם מורשים לחניית נכה  תפסו את החניה המיועדת לציבור בעלי תו נכה ולמעשה לא התאפשרה חניית הנכים במקום.

במבנים שלמפרע הוסדרו שם חניות נכים תקניות – לא נדרשו תוספות והן נמצאו תקינות.

בביקורות עלה כי באף אחת מהקלפיות שנבדקו לא הוצבו שלטי הכוונה. בחלק מהמקומות היו בכניסה למבנה עובדים שכיוונו את הנכנסים לקלפיות השונות במבנה ועלה כי הם ידעו לכוון את ציבור המצביעים לקלפי נגישה. לא נמצא שלט נגיש גדול וברור על דלת הקלפי על היותה קלפי נגישה –  אלא הדבר צוין במסגרת המודעה הכללית. בפועל, דבר זה הקשה על איתור הקלפי הנגישה באופן עצמאי. יש לציין כי ברוב המבנים הקלפי הנגישה מוקמה בצורה טובה בקומת הכניסה קרוב לדלת הכניסה.

עוד עלה, כי נמצא חוסר בהדרכת מזכיר הקלפי הנגישה בנוגע לזכויות המצביע ולנגישות. אומנם העובדים קיבלו הדרכה כללית לעבודה בקלפי וגם בקלפי שייעדו אותה לקלפי נגישה, אולם באף אחד מהמקרים שנבדקו אורך ההדרכה בנושא נגישות לא עלה על 5 דקות. בחוברת שנמסרה לעובדים בקלפיות לא היה המידע הנדרש. כתוצאה מכך ניכר בלבול בהבנה וברישום של המלווים ואי הבנות לגבי סוגי הסיוע שאמורים לתת. בשתי קלפיות שנבדקו, הנמצאות ברשימת הקלפיות הנגישות חברי הקלפי כלל לא ידעו שהם יושבים בקלפי מיוחדת, לא קיבלו כל הנחיה ספציפית לנושא אנשים עם מוגבלויות וכיצד לנהוג במקרים שונים.

כמו כן בביקורת עלה כי בכל הקלפיות הנגישות שנבדקו לא הוצבו מושבים נגישים להמתנה. בקלפיות שהוצבו בבתי ספר יסודיים נמצאו כסאות התלמידים שהינם נמוכים ולא מתאימים לאוכלוסייה מבוגרת, אף לא היו די מושבים כדי לאפשר הושבה של כלל הממתינים ולמעשה היו מצביעים (בעיקר בני הגיל השלישי) אשר נאלצו להמתין בעמידה.

חלל הקלפי במרבית המקרים איפשר נגישות למצביעים בכיסאות גלגלים. הדבר נעשה תוך שימוש בריהוט קיים במקום. בחלק מהמקרים הפתרון נח ונגיש ובחלקם הפתרון פחות נח. בחלק מהמקרים שנבדקו תיבת הקלפי הוצבה על השולחן באופן מרוחק כך שהיה צורך בסיוע או במאמץ רב להגיע לקצה כדי לאסוף פתק באופן עצמאי. במקומות אחרים, לא השאירו מקום מאחורי הקלפי לתמרון כסא הגלגלים והיה צורך להזיז את השולחן כאשר הגיע אדם עם מוגבלות.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תעביר לגורמים הרלוונטיים את המסקנות ותוציא הנחיות לקראת ימי הבחירות הבאים.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "הזכות להשתתף בחיים הפוליטיים ולהצביע בבחירות חשובה מאין כמוה. בשנים האחרונות הוטמעה החקיקה העוסקת בהנגשת קלפיות ואנו רואים כי בכל המקומות שנבדקו הוקמו קלפיות נגישות כנדרש. נמשיך ונעבוד כדי שהיישום של הנגישות יהיה מלא כך שכל אדם יוכל לממש את זכותו הדמוקרטית באופן עצמאי בפרטיות ובשוויון. מגמה נוספת חיובית שראינו בבחירות האחרונות היא מועמדים עם מוגבלות שהתמודדו ברחבי הארץ מתוך כוונה לפעול באופן אקטיבי להנגשת הרשות המקומית ולהגברת השוויון".

כתיבת תגובה