ויהי אחרי: הישראלים כבר מתכננים את החופשה הבאה בחו"ל

חוזרים לעוף לחו"ל: יוון, קפריסין, מונטנגרו, גאורגיה, איי סיישל ואוסטריה – אלה הם היעדים שיארחו את הישראלים ברגע שייפתחו השמים מה יצטרכו היוצאים לחו"ל לבצע לפני הטיסה? • מי לא יוכל לעבור את סף טרמינל 3, איך יימכר האוכל בדיוטי פרי ומאיפה תעשו צ'ק אין? • הכל על מה שצפוי בפתיחת ענף הטיסות בחזרה

דיוטי פרי, נתב"ג | צילום: נעם פנטון רבקין, פלאש 90

הירידה הדרמטית במספר הנדבקים בארץ ובמקומות נוספים בעולם, הביאה בכנפיה בשורה טובה לחובבי הדיוטי פרי. הישראלים המקורקעים מזה כחודשיים, מבקשים כבר לצאת מהארץ. בדיון שאמור להתקיים היום בין שלל גורמים, תיקבע רשימת המדינות והיעדים שאליהם יוכלו הישראלים לטוס.

בחדשות 12 דווח כי רשימת היעדים המסתמנת היא: יוון, קפריסין, מונטנגרו, גאורגיה, איי סיישל ואוסטריה. מדינות אלו יזכו להיות הראשונות לקבל אליהן את הישראלים לאחר קבלת ההחלטה לפתוח את נתב"ג מחדש לטיסות בין-לאומיות. המדינות סלובניה וגרמניה שהטיסות אליהן נשקלו לפני כשבוע, לא נמצאות כרגע ברשימת היעדים הראשונים. היעדים הללו נבחרו על פי מדד של שיעור הנדבקים בשבוע האחרון, היקף הבדיקות והנחיות הבריאות באותה המדינה (מסכות, הוראות של ריחוק חברתי ועוד). נזכיר כי ב-31 לינואר נאסרו לראשונה הטיסות מסין ולאחר מכן נסגרו עוד ועוד יעדים ברחבי העולם, עד לסגר הכמעט מוחלט בין המדינות מחשש ליבוא הנגיף.

בעקבות הירידה במספר ההדבקות החלו מדינות רבות בעולם להתוות את דרך היציאה מהשבר גם בתחום התעופה ולנסות לשקם את הענף. כאן בישראל מסתמן שטסים יצטרכו לבוא לטרמינל כ-4 שעות קודם לטיסה, לעבור בדיקה השוללת הימצאות הנגיף בגוף, לעשות צ'ק אין מהבית ולחטא שוב ושוב את הידיים. כמו כן, נוסע עם חום לא יוכל להיכנס לטרמינל 3 והודעה על כך תועבר לחברת התעופה שבה אמור היה הנוסע לטוס. 

חיטוי אוויר במטוסים

חברת דלתא איירליינס הודיעה הבוקר כי תחדש את הטיסות לישראל בתחילת יוני ותפעיל ארבע טיסות שבועיות מניו יורק לתל אביב, במטוסים מדגם איירבוס A330 כך דווח הבוקר ב'דה מרקר'. דלתא מצטרפת לחברות נוספות, בהן קבוצת לופטהנזה (הכוללת את חברות התעופה לופטהנזה, Swiss ויורווינגס (Eurowings)), שהודיעה כי תחדש את הטיסות לישראל החל מתחילת יוני, וחברת הלואו קוסט האירית ריינאייר, שהודיעה כי תחדש את הטיסות ב-1 ביולי. בדיווח צוין כי בשלב זה ההגבלות על טיסות עדיין בתוקף, והנוחתים בישראל חייבים בבידוד של שבועיים.

מקבוצת לופטהנזה נמסר כי "ייתכן ויהיו מגבלות במהלך הנסיעה עקב תקנות היגיינה קפדניות ותקנות ביטחון, כגון זמן המתנה ארוך יותר באזורי הבידוק הבטחוני בשדות התעופה. שירותי הקייטרינג בטיסה יוגבלו עד להודעה חדשה. בנוסף, הנוסעים מתבקשים לעטות מסכת אף ופה לאורך כל זמן הטיסה".

הטיסות המוכרות לנו טרם הגיע הנגיף לחיינו ייעלמו בזמן הקרוב. על פי הדיווח ב'דה מרקר' חברת דלתא הטמיעה כמה אמצעים לשמירה על בטיחות הנוסעים בפנים המטוס ובנמלי התעופה: חיטוי המטוס לפני כל המראה; שימוש בפנים המטוס במערכת מחזור האוויר החדישה והעדכנית ביותר, עם פילטרים שמעקרים כ- 99.99% מהחלקיקים הקטנים באוויר, בהם וירוסים וחיידקים; חסימת מושבים במטוס לשם הבטחת המרחק הנדרש בין הנוסעים; מסירה ישירה של ערכות נוחות לנוסעים, ובהם, בין היתר, מגבוני חיטוי; והקפדה של הצוות והנוסעים על עטיית כיסוי פנים מתאים במהלך הטיסה.

בועות אויר כאסטרטגיית יציאה

מדינות בעולם שהעקומה אצלן 'שוטחה' בדומה לישראל, מנסות ליצור חיבור אווירי ביניהן כחלק מאסטרטגיית פתיחת השמים ליעדים פתוחים. ב'וואלה' דווח כי המדינות הבלטיות – אסטוניה, לטביה וליטא – תיאמו ביניהן את הקמתה של 'בועה' בין המדינות, לאחר סיום מגבלות הנסיעה במדינות האמנה ב-16 במאי. בשלב זה מדובר על פעילות עסקית ולימודים – ולא על תיירות. דיווחים על מגעים ברוח דומה מתקיימים גם בין צ'כיה, אוסטריה, סלובקיה וגרמניה ובין אוסטרליה וניו זילנד. גם ישראל מקיימת מגעים עם יוון וקפריסין להסדרים דומים, אולם טרם נקבעו קריטריונים ברורים למעבר בין המדינות.

בדיווח נאמר עוד כי כחלק מהתנאים להשבת תנועת המטוסים שנדונה בנציבות האירופית, קידמו יוון וקפריסין את האפשרות לפרוטוקול אירופי משותף לבדיקת הימצאות הנגיף בטרם העלייה למטוס. פרוטוקול שכזה, יחד עם צעדים מותאמים בטרמינל, נועדו לאפשר את כניסתם של תיירים זרים למדינות, למנוע את הצורך בהתאמות תצורת המושבים בטיסות ולפטור מן הצורך בבידוד. האיחוד עוד לא קיבל החלטה בנושא.

יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, הקברניט מידן בר אמר 'לוואלה' כי "ענף התעופה, שספג מכה אנושה ונכנס באופן דרמטי ומיידי לקיצוץ ניכר, צפוי להיות בין הענפים האחרונים שיחזרו למסלולם באופן רגיל. עם זאת, הולכת ומתבהרת התמונה כי תעופה בינלאומית הופכת להיות אחד מהכלים המשמעותיים בתהליך היציאה ממשבר הקורונה ובהחזרת החיבור בין מדינות יבשות, עמים, וארצות". על פי הדיווח, גם בתרחיש של התאוששות מהירה, יגיע ענף התעופה לקראת סוף שנת 2020 להיקף פעילות של רק 75-85% מרמתו בשנת 2019. 

החופש הבא: בחו"ל

המשפט האלמותי והעתיק "מה שווה הארץ שלנו בלי חוץ לארץ?" הופך בימים האחרונים ליותר ויותר מעשי. מבדיקת 'ישראל היום' בשיתוף עם האתרים טרווליסט וסמארטאייר נמצאה בימים אלה עלייה בביקוש לחופשות בחו"ל וזאת טרם פתיחת השמיים לטיסות באופן חופשי.

על פי הדיווח, בהשוואת חיפוש טיסות באתר סמארטאייר ישנה קפיצה ברורה מהרגע שהכריזו על ההקלות. לפי הנתונים, הקפיצה הגדולה ביותר היא בחיפושים לטיסות לקפריסין בחודש אוגוסט עם עלייה של 66% וליוון לאותו החודש עם 54% אחוזים. יוון וקפריסין ממשיכות להוביל בטבלת החיפושים גם בחודשים ספטמבר ואוקטובר עם עליות שנעות בין 45%-52%. גם תאילנד נמצאת העדיפות עליונה עם עלייה של 21% בחיפושים לטיסה לתאילנד בחודש אוגוסט, 34% לחודש ספטמבר ו-42 אחוזים לחודש אוקטובר.

מדובר במדינות שצלחו את המשבר בצורה מרשימה בשלב זה, הישראלים עדיין חוששים לטוס לארצות הברית.

אל על פוזלת לטורקיה

ואם בתעופה עסקינן נדווח כי אל על מתעתדת להשיק קו מטענים סדיר לטורקיה שיחל לפעול כבר ב-24 במאי. הידיעה פורסמה באתר פורט2פורט. רונן שפירא, מנהל חטיבת המטענים של אל על, ציין כי מטרת הקו הינה להוביל יצוא ויבוא מטורקיה, ולקיים חיבור עם טיסות היבוא והיצוא של טיסות החברה לאירופה וארה״ב. כרגע ממתינה החברה לאישור רשויות התעופה בטורקיה.

בדברי פרשנות לידיעה דווח ב'גלובס', כי אל על מנסה להתחרות עם מטוסי טורקיש איירליינס על אותו פלח שוק. בימי השיא שלה הטיסה טורקיש 10 טיסות יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול. מדובר בטיסות נוסעים, אולם מטען הוטס בבטן המטוס, כפי שקורה במרבית הטיסות בעולם. "אם אל על תקבל אישור, מדובר בשבירת המונופול הטורקי", אמר ל'גלובס' מומחה התעופה יוסי פישר. 

נהלי ההיגיינה כנהלי הביטחון

ברור לחלוטין שתחום התעופה והתיירות שחטפו את המכה הכואבת ביותר, יתאוששו בפרק הזמן הארוך ביותר. המעבר המהיר של הנגיף בין המדינות גבה תג כואב של קרוב ל-5 מיליון נדבקים ולמעלה מ-320 אלף מתים ברחבי העולם. בתקופה הראשונה להפעלת התעופה צפויות הטיסות להיות מוזרות ביותר עם צוות מטוס ממוגן, בדיקות חום חוזרות, ביטול מכירת מוצרים ואלכוהול במהלך הטיסה, דילול מספר המושבים במטוס, ונהלים להפרדה בין הטסים במהלך העלייה והירידה מהמטוס. 

גם בתחום המזון צפויים שינויים ושיבושים. בדיוטי פרי יימכר האוכל בתצורת טייק אווי, בטיסות הקצרות יתכן ולא יוגש אוכל ובטיסות ארוכות המזון יהיה ארוז מראש בדומה למגשי המהדרין. בטרמינלים יותקנו מצלמות תרמיות משוכללות ונהלי ההיגיינה יהיו קשוחים לא פחות מנהלי הביטחון. ובכל זאת הישראלים לא ייוותרו על קפיצה קטנה לחוץ לארץ, כאן הם כבר שהו די והותר.

תגובה אחת ל: "ויהי אחרי: הישראלים כבר מתכננים את החופשה הבאה בחו"ל"

  1. יותר חשוב לעשות בדיקה להימצאות הנגיף בכניסה מאשר ביציאה ועל זה חא נראב שחושבים

כתיבת תגובה