ומה יקרה היום? הבורסה במשבר הכלכלי הגדול מאז 2011

רגע אחרי דוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל שצפה כי הבורסה בישראל בסיכון בינוני עד גבוה לנפילה – נמחקו אתמול מאות מיליוני שקלים של משקיעים • האם התחזיות על נפילת הבורסה בת"א מתחילות להתממש, או שזהו אפקט וול סטריט שיתעשת?

הבורסה בת"א | צילום: מרים אלסטר פלאש90

המשבר קורה? אתמול ננעלו שערי הבורסה בתל אביב (במחזור מסחר של כ-1.6 מיליארד שקל) בירידות חדות הנובעות ככל הנראה מנתוני סוף השבוע השלילי בוול סטריט בניו יורק. המדדים המובילים, צנחו, מדד תל אביב 35 איבד כ-5% מערכו, מדד תל אביב 125 צנח ב-4.7%, מדד הבנקים כ-4%, ו'טבע' צנחה ב-8%.‎ הירידה החדה ביותר היתה של 'פריגו' שצללה ב-28%, למחיר הנמוך ביותר של המניה מאז 2011, ואילו 'קמטק' צנחה ב-11.3%.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

ההשפעה העיקרית היא מבורסת ארה"ב, הוול-סטריט, שהמדדים המובילים בה, הנאסדק, הדאו-ג'ונס וה-s&p 500, איבדו בחודש האחרון יותר מ-12%. המפולת הגדולה שממנה מנסים נגיד הבנק האמריקני ג'רום פאוול, כמו גם שר האוצר מנושין להיחלץ, התעצמה עם החלטת הפד ביום רביעי האחרון להעלות את הריבית בארה"ב.

לפי דיווחים שונים בארה"ב, הנשיא טראמפ בוחן את האפשרות החוקית לפטר את פאוול מתפקידו.

רק אתמול פורסם דו"ח היציבות הפיננסי החצי שנתי של בנק ישראל שקבע כי כבר בחצי השנה האחרונה עלתה ההסתברות למשבר פיננסי בישראל. לפי הדו"ח, מזבר כזה יפרוץ בגלל ירידה חדה במחירי האג"ח, על רקע הידוק המדיניות המוניטרית בישראל ובחו"ל והסיכון למקרה של צניחת האג"ח ויתר הנכסים הפיננסיים נחשב "בינוני עד גבוה".

התרחיש שציירו מומחי בנק ישראל דווקא עסק בעלייה בתשואות על אג"ח ארוכות טווח בארה"ב, שירֵעו את התנאים הפיננסיים ויביאו להגדלה נוספת של עלויות החוב, שצברו שיעורים גבוהים בעולם, וממילא – גם פרמיות הסיכון בגין הפסדי אשראי עתידיים עלולות לעלות, והדבר יכביד על המשך הפעילות הכלכלית בעולם, לרבות ישראל.

מומחי בנק ישראל טענו כי תהליך כזה עלול להחריף עוד יותר כשבשווקים תירשם תגובת יתר לסטייה מהתוואי הצפוי לתהליך הידוק המדיניות המוניטרית בעולם, שכולל בעיקר העלאות ריבית והפסקת תכניות הרחבה כמותית. ארה"ב כבר החלה בתהליך, גם בהעלאת הריבית בשבוע שעבר, ואירופה תצטרף אליו בעתיד הקרוב. תהליך כזה, אומרים מומחי בנק ישראל, "צפוי להשפיע רבות על התנאים הפיננסיים גם בישראל, והוא מעלה את ההסתברות להתממשות תרחיש קיצון שבו מחירי הנכסים בישראל יירדו בחדות".

מה שיגרום יותר להסתברות גבוהה של ירידה חדה במחירי האג"ח בישראל כשלצדם יצנחו שאר הנכסים הפיננסיים, הוא הפער המתרחב בין גובר הריבית בארה"ב (2%-2.25%) לבין ישראל (רק 0.25%).

וזה ישפיע על הכיס של כולנו: "התממשות תרחיש כזה תאט את הצריכה הפרטית ותגדיל את עלויות הייצור ומימון הפעילות השוטפת במגזר העסקי", נכתב בדו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל. "כך תזלוג הירידה במחירי הנכסים הפיננסיים לפעילות הכלכלית במשק".

עתה ממתינים הכל לראות אם ארה"ב תייצב את הבורסה בסדרת מהלכים – ובעקבותיה תתאושש הבורסה הישראלית, או שמא המשבר יביא לניתוקי זרם, פתיחות אנגליות והפעלת שיקול דעתו של מנכ"ל הבורסה כשמניות ישראליות ומדדים מובילִים ייחתכו בחדות.

כתיבת תגובה