ועדת הכספים: מפלים חרדים – אין תקציבים

ועדת הכספים לא דנה בהעברת מאות מיליוני שקלים למשרדי האוצר והחינוך • בנוסף מעכבת הוועדה במסגרת רביזיה, העברת למעלה מ-2 מיליארד ₪ למשרד החינוך • הצעדים שהוסכמו על ידי כלל חברי הוועדה, מגיעים על רקע תקצוב חסר של שכר מורות וגננות בחינוך המיוחד במגזר החרדי, במוסדות מוכרים שאינם רשמיים • לצד כך אושרו העברות בסך כ-4.76 מיליארד ₪ למשרדי ממשלה שונים

ח"כ משה גפני בוועדת הכספים, ארכיון | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ הרב משה גפני, אישרה העברות תקציביות ושינויים בתקציבי משרד הממשלה לשנת 2019, בהיקף של כ-4.76 מיליארד ₪. לצד כך, לא דנה הוועדה במספר העברות תקציביות של משרדי החינוך והאוצר, בהיקף של מאות מיליוני שקלים, וכן הותירה על כנה רביזיה (בקשה לדיון חוזר) המעכבת העברת למעלה מ-2 מיליארד ₪ למשרד החינוך. ההחלטה על עיכוב התקציבים התקבלה בתמימות דעים מצד חברי הוועדה, אופוזיציה וקואליציה, לאור תקצוב חסר של שכר מורות וגננות בחינוך המיוחד החרדי, במוסדות מוכרים שאינם רשמיים.

בנוסף לכך, במהלך הדיון לא עלתה להצבעה העברה תקציבית בסך כ-43 מיליון ₪ ו-61 תקני לנציבות שירות המדינה, נוכח דרישת יו"ר הוועדה לקבל מענה לעניין הפסקת מתן מענקי הפרישה וההסתגלות במסגרת שירות המדינה. וכן לא עלה לדיון תקציב בינוי לבתי המשפט, לאור דרישת יו"ר הוועדה, ומספר חברי כנסת נוספים לקבלת מענה לעניין בינוי בתי הדין הרבניים, אשר לעמדתם תקוע ומציב את בתי הדין במצב מביש.

לצד אלה, כאמור, החליטו חברי הוועדה להותיר על כנה רביזיה המעכבת מאז השבוע שעבר העברה של למעלה מ-2 מיליארד ₪ למשרד החינוך, וכן שלא לדון במספר העברות למשרד החינוך ולמשרד האוצר שהוגשו לוועדה, אשר כוללות העברות תקציביות במאות מיליוני שקלים כל אחת. זאת על רקע תקצוב חסר של החינוך המיוחד במגזר החרדי ומגזרים נוספים. לישיבה הגיעו הורים לתלמידי החינוך המיוחד במגזר החרדי, לצד מורות המלמדות במוסדות אלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ הרב משה גפני, אמר בדיון: "הגננות אצלנו במגזר מקבלות שכר רעב, אני מגיע הביתה ומקבל פניות מאוד קשות – אומרים לי האם אתה כיו"ר ועדת הכספים, גם מסכים לקבל שכר כזה? הפניות הם מדם ליבם. גננת נקשרת לילדים וההורים נקשרים לגננות, זה לא ימשך. המצב הזה בו הגננות הללו מקבלות שכר מופחת בחינוך המיוחד רק כי הילד הוא חרדי, זה לא ימשך. זה בניגוד לחוק".

מרגלית, אם לילד בעל צרכים מיוחדים, שהשתתפה בדיון אמרה: "אני למודת שנים של מלחמות, שנים של סבל ובלאגן מול המדינה בכל מה שקשור בתקציבים. כיום הילד שלי לומד במסגרת חילונית לצערי, כי אין מסגרת חרדית שמתאימה לאפיון שלו. אני רואה את ההבדלים בתקצוב בין המערכת החרדית למערכת החילונית. במערכת החרדית אף שילמנו כל חודש 2,500 ₪ לחודש. אני לא מוכנה שהורים ישלמו סכומים כאלה, הילדים שלנו הם לא רק שלנו, הם נשמות של אלוקים. הגננות עושות עבודת קודש, אין מצב שהן לא יקבלו כסף כמו כל גננת אחרת. אלחם כדי שכל הילדים האחרים לא יפלו בין הכיסאות". לדבריה הצטרף אליעזר, אב לילד פגוע מוטורית, שהוסיף: "במוסד שלנו יש כ-1,000 ילדים והוא כורע תחת הנטל, הוא צריך להשלים את הפערים מול הציבור הכללי. אלה ילדים שהם חולייה חלשה, ואין מי שיאבק אלא אנחנו ההורים".

בדיון השתתפו גם עובדות חרדיות בחינוך המיוחד. אחת מהן אמרה לוועדה: "יוצא לי לדבר עם גננות מהמגזר הלא חרדי, אנחנו עושות אותו דבר, הדרישות אותן דרישות מצד משרד החינוך, שורה תחתונה, אני מקבלת שכר הרבה יותר נמוך מהן. מי מוכן להישיר מבט לעיני ילדי החינוך המיוחד, ולומר להם אתם נולדתם לציבור החרדי, אז תקבל פחות טיפולים?! איך רוצים לקדם את הילדים בלי תקציבים?!". אביגיל, גננת בחינוך המיוחד, הוסיפה: "אני שוקלת אם להמשיך בחינוך החרדי או לא. השקעתי בתואר ולימודים, ואנחנו מופלות לרעה".

גם חברי הכנסת שהשתתפו בדיון, הצטרפו לעמדתו של היו"ר. ח"כ שלמה קרעי אמר: "אתנגד להעברות כל עוד זה לא יוסדר, צריך להכליל את זה ברפורמת אופק חדש". על דבריו הוסיף ח"כ יעקב מרגי, שאמר: "ההתנהלות בתחום הזה מנוגדת לחוק, משרד ממשלתי פועל בניגוד לחוק".

נציג משרד החינוך, משה שגיא, טען בדיון: "צריך לחלק את הבעיה ל-2. מבחינת המורים מדובר בהסכמי שכר, יחידת השכר במשרד האוצר אחראית לכך, יש לזה גם השלכות תקציביות. הנושא נידון מספר פעמים. מבחינת התלמידים, בג"ץ שדן בכך, דיבר על השוואת משאבים במוכשר שאינו רשמי לזה הרשמי". את עמדת משרד האוצר הביא שאול קירשנבוים, מאגף התקציבים, שטען: "בדיון הקודם, אמרנו שנבחן את זה. אנחנו צריכים לבדוק מה המשמעותיות של זה. יש הבדל בין אם הילדים מקבלים או לא מקבלים משהו בעקבות זה, לבין השכר של הגננות והמורות".

למשמע הדברים, הגיב ח"כ גפני: "אם תהייה קואליציה שאנחנו חלק ממנה וזה לא ייפתר, אני לא אמשיך. לא יהיה דבר כזה. זו אחת הטענות הצודקות שאין עליה ויכוח, הבעיה המרכזית שלא מביאים את התקציב הנדרש. זה לא יהיה יותר". ח"כ קטי שטרית, שהשתתפה אף היא בדיון אמרה: "בלי החינוך המקצועי, אני לא יודעת איפה הילדים יהיו. לא ארפה עד שהגננות יקבלו את מה שמגיע להן. לא אבחל בשום אמצעי". לדברים הצטרפה ח"כ אורית פרקש הכהן, שאמרה אף היא: "זה לא נושא של אופוזיציה או קואליציה, כולנו מאוחדים בעניין. בנוסף אני מבקשת שיקבע דיון בהול שבו יציגו בפנינו את מצב הגירעון. צריך להבין במה עוסק המשבר, יש להתנות את ההעברות בסכומים האדירים האלה בזימון דיון. שיואילו ויציגו בפנינו את הנתונים".

לאור הדברים הסכימו כאמור כל חברי הוועדה שלא להעלות להצבעה את ההעברות התקציביות של משרדי החינוך והאוצר, עד למתן פתרון לסוגיה.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "האם יש מישהו במשרד האוצר שיודע שיש ילדים בעלי צרכים מיוחדים שלא מקבלים תקצוב שהם זקוקים לו?! שיסתכל להם בעיניים ויאמר להם שזה בגלל שהם בחינוך החרדי. ממחר אנחנו בפגרה, אגיש לוועדת ההסכמות בקשה לקיים דיון מיוחד בנושא. אבקש שהממונה על השכר והממונה על התקציבים, ומנהלי החינוך המיוחד יבואו. קיימתי את הדיון הזה כבר מספר פעמים, כולל בפורום שכלל את רה"מ, כל פעם זה נתקע בגלל הנושא התקציבי. לא אאפשר את זה עוד. אני דורש תשובות לכל הסוגיה הזו".

כתיבת תגובה