ועדת הכספים תפעל לביטול היטל העסקת עובדים זרים

מעסיקים: "המיסוי אינו תורם להעסקת ישראלים שאינם מעוניינים לעבוד בענפי המשק השונים" • חברי הוועדה קראו לביטול המיסוי באופן מדורג והסדרת העסקת עובדים זרים כחוק

עובדים זרים לתעשייה | צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי, פלאש 90

ועדת הכספים פתחה היום (ב') את מושב החורף בדיון המשך לעניין היטל העסקת עובדים זרים בענפי המשק השונים. במהלך הדיון קראו יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני וחברי כנסת נוספים לביטול ההיטלים בענפים שונים, נוכח כך שאלה לא גרמו לכניסת עובדים ישראלים לאותם תחומים ורק הקשו על בעלי העסקים בישראל, במיוחד בתחומי העיסוק שישראלים אינם מעוניינים לעבוד בהם: סיעוד, מסעדנות, בנייה ותיירות, וכן ההיטל בחקלאות שמושהה לתקופה של 3 שנים.

יו"ר הוועדה קרא לשר האוצר להתגייס לנושא: "נכין חקיקה לגבי כל אחד מהתחומים" וקרא לצד יתר חברי הוועדה לביטול מידי של המיסוי בענף המסעדנות בו מגיעים עסקים רבים לכדי פשיטת רגל, לצד ביטול מדורג ביתר התחומים והזרמת עובדים זרים באופן מוסדר במקביל. ח"כ מירב בן ארי ציינה כי שר האוצר מגויס לעניין המסעדנות אך יש לבחון האם יש מניעים פוליטיים מאחורי הקריאה לביטול המיסוי. אנשי המקצוע בתחומים השונים הצביעו על קושי לגייס עובדים ישראלים ולצד כך על העלויות הגבוהות שבהעסקת עובדים זרים נוכח נטל המס.

מוקדם יותר קיימה הוועדה דיון לעניין שווי המס לשימוש ברכב המשמש לצרכי עבודה, במהלכו עלה כי למרות דיונים ובקשות קודמות מצד הוועדה רשות המיסים לא קידמה מתווה חדש לאופן המיסוי, נוכח כך קרא ח"כ משה גפני להכין הצעת חוק בנושא בתוך 30 ימים במידה ולא תועלה יוזמה מצד הרשות למתווה חדש.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני מבקש להעלות לדיון היום את כל הנושא של היטל העסקת עובדים זרים, כולל החקלאות, כל ההיטל הזה לדעתי מיותר וצריך למצוא לו פתרונות. אנחנו מדברים על חקלאות, בנייה, מסעדנות ותיירות – קיימנו דיון ספציפי על המסעדנות, הגענו להסכמה על הרע במיעוטו כדי שאנשים לא יקרסו ונבקש לבטל את המס נוכח המצב שם מידית. בחקלאות ביטלנו בהוראת שעה מ-2016 ל-3 שנים, עד 2019, נצטרך לבטל את המס הזה, שלא יתקיים יותר. נצרך לדבר גם על הסיעוד והבנייה, נכין על הכל חוקים, נידבר עם שר האוצר, לדעת כל החברים כאן המס מיותר לחלוטין, הוא לא השיג את מטרתו, אין עובד ישראלי שבגלל המס הזה התחיל לעבוד בחקלאות, בבנייה, אין דבר כזה. רוצים לעשות מס לשם הכנסה תמסו, לא שקר בעיני כולם עם מס מיותר. אני מבקש שזה יעשה בדיון עם האוצר, אבל בחקלאות והמסעדנות זה צריך להיעשות מהר".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים אמר בדיון: "בשולחן הזה מה ששולט זה יוקר המחיה, כל שקל שמשלמים למישהו מביא לכך שאו שהמוצר מתייקר לצרכן או שהוא יקר מידי ולא ניתן למכורו והעסק פושט רגל. במדינת ישראל גובים מיליארד ו-200 מיליון ₪ בכל שנה על העובדים הזרים בענפים השונים, ברור שהמטרה היא תקציבית, זה לא תורם להעסקת עובדים ישראלים, אז תעלו מסים ותפסיקו לספר לציבור שמורידים וביד השנייה תעלו אותם".

גם ח"כ יצחק ועקנין הוסיף: "זה מצב בלתי אפשרי, אם המדינה חושבת שיש לה עודף של עובדים לבניין למשל שתאמר את זה, אבל זה לא נכון. כחלון בשנים האחרונות מכניס עובדים בכמויות אדירות לתחום. עובדים זרים זה לא דבר זול, זה עולה לחקלאי הרבה מאוד, זה הולך ישירות לעלויות של הצרכן. אנחנו לא צריכים להאריך את המס הזה לכלל ענפי המשק".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אנחנו רוצים לבטל את ההיטל על העובדים הזרים, כדי לא לערב סוגיה שהיא שונה, אני רוצה להפריד בין המסתננים לעובדים שהם עובדים חוקיים שמביאים אותם למטרה מסוימת – לעבוד. לכן הפתרון מדבר בשלב זה על עובדים זרים חוקיים, בנוגע למסתננים יצטרכו לדון בנפרד. הסיעוד הוא במצב הקשה ביותר, אי אפשר להביא עובדים, מעלים את המחירים ואחר כך אנחנו רואים מה קורה עם התעללויות בזקנים, אני מבקש להגדיל את המכסות, שיהיו מכסות יותר גדולות ללא מסתננים ואז ב-3 שנים בהליך מדורג מבטלים את ההיטל. כך בכל התחומים, יהיו מכסות עובדים יותר גבוהות בסופו של הליך ומבטלים את ההיטל באופן מדורג. במסעדנות אני רוצה לעשות זאת באופן מידי. חשוב לי לדעת בכמה כסף מדובר בכל ענף, אני מצפה לתשובות מהאוצר. אני מבקש תשובות, זו סוגיה חברתית מהמדרגה הראשונה, במקביל נצטרך למצוא מתווה גם בנוגע למסתננים".

תגובה אחת ל: "ועדת הכספים תפעל לביטול היטל העסקת עובדים זרים"

  1. בנושא : עובדים זרים בסיעוד.
    אין פיקוח על התשלום ,כיוון שהעובד מכתיב כמה לשלם לו וגם מחייב העסקה בשבתות במידה ולא מסכימים הם עוזבים ואנו נאלצים לחפש עוד ועוד…
    למרות שאפשר להגיש לוועדת משמעת …ואינו יכול לחייב עבודה בשבת אך,לא נשיג כלום כי הם עוזבים…
    הם גם צמודים לפלאפונים כל היום עם אוזניות…ואין פיקוח ..ואין שום גורם שמטפל באופן משמעותי.
    לצערנו…

כתיבת תגובה