ושוב חוזר הגלגל

קשה שלא לכעוס על העובדה שכל כך הרבה שנים של השקעות ונפילות ומיליארדים של שקלים שהתאדו – לא לימדו את הציבור החרדי שהשקעה במקום שאינו פועל לפי כללים כלכליים ופיננסיים בינלאומיים, עלולה להביא כמעט בוודאות לאובדן כספם

ניהול תיק השקעות | תמונה: pixabay

אם נרצה או לא, הדבר המרגיז ביותר בכל פעם שמתפרסם תחקיר כלשהו על חברת השקעות – זו או אחרת, ומשום מה, לרוב זה תופס איכשהו את משקיעי הציבור החרדי – זו העובדה שיש תשובות לכל דבר.

נכון, זו היא דרכו של עולם: כל מי שאצלו הושקעו כספים, מחזיק בדרך כלל בארסנל של תשובות. אבל לא תמיד הן מספקות או מניחות את הדעת. נכון, על הנייר, ואולי אפילו משפטית, הן יהיו קבילות. סוגרות פינות. אבל הן לא ישביעו לעולם את יגונן של משפחות שתלו את יהבן בהבטחות קוסמות, במצגות ורודות ובאירועי גיוס נוצצים.

קשה לשים את האצבע על מי שטוען שהוא עושה הכול בדרך הישר. אך קשה עוד יותר שלא לכעוס על העובדה שכל כך הרבה שנים של השקעות ונפילות ומיליארדים של שקלים שהתאדו – לא לימדו את הציבור החרדי שהשקעה במקום שאינו פועל לפי כללים כלכליים ופיננסיים בינלאומיים שנהוגים בכל בתי ההשקעות האחרים, עלולה להביא כמעט בוודאות לאובדן כספם בדרך זו או אחרת.

לא צריך להגיע למקרים שמגיעים לתקשורת כדי שנבין את המציאות המרה. לא היינו צריכים להמתין עד שנראה שיש שיקים חוזרים או כספים שמתבקשים להימשך ומסורבים. כי לא אלה הם מי שגרמו שהחלום ייגדע באיבו. מי שגרם לכך, הן עיני השכל העצומות של כלל המשקיעים המגזריים, אברכים ברובם – אך לא רק – שנשבו בקסמיה של החזות החרדית שמולם.

כן, ויש מקום לבקר גם רב פלוני או אלמוני שבסך הכל סיפר על תלמיד/חברותא שלו, ועל הקשר החם ורב השנים שלו איתו גם אם לא הביע שום המלצה להשקיע אצלו. משום שמרבנים מתבקש להיות זהירים גם בכך.
יודעים מה, נעזוב את הרבנים ונפסיק לחפש אשמים.

מספיק שמראש עיניהם של המשקיעים היו פקוחות ואלה היו בודקים מדוע החוזים מול מלווי הכספים לסטארט אפים או לעסקאות הרכש וההשקעות השונות מנוסחים באופן מחשיד, או אפילו רק באופן שאינו קביל ושגרתי בעולם הפיננסי. אילו רק היו שמים לב לאותות האזהרה או לכל ההתרעות החוזרות ונשנות של רבנים ישרי דרך שעוסקים בחושן-משפט באופן יומיומי, וזעקו מרה על הפתאים שבחבורה ששוב ושוב נופלים וגוררים איתם גם אחרים – שום דבר מכל זה לא היה קורה.

שום דבר אולי לא קרה בפועל – אבל כל מי שעיניים בקודקודו, מבין שמשהו לא טוב עלול לקרות מתישהו (בקרוב, או במרחק של זמן נוסף) להרבה מאוד כסף של אנשים טובים.

זה לא טור על אדם ספציפי או על השקעה ספציפית, למרות שאולי היה מקום לעשות זאת. אך כדי לא להכנס לפלפולי הבל משפטיים (כשהם צריכים, פתאום לא מספקת את אותם 'דעת תורה' או חוו"ד של דיין. או אז נשלפים כל התותחים המשפטיים) מול מי שמחזיקים בכספים כה רבים (מאות מיליונים, אם לא יותר, של בני הציבור החרדי), ולכן בחרתי לעשות זאת בצורה שתכלול גם את אלה שעדיין לא הוסר הלוט מעליהם.

מי שלוקח את הדברים ו'מלביש' אותם על חברה ספציפית או אדם ספציפי – עושה זאת על אחריותו. ומי שלא מצא מישהו שאליו מכוונים הדברים, אכן עדיף שיחשוד בכל מי שמציע לו השקעה. מוטב לחשוד ולהימנע, מלהפסיד כספים שעמלו עליהם שנים כה רבות.

ובינתיים, תסתפקו בבקשה בקצת פחות אורות נוצצים ובהצעות שמוגשות עם עריכה של קופירייטינג יצירתי, ותדרשו בכל המלצת השקעה הרבה יותר מסמכים פיננסיים, שגם אם אתם לא מבינים אף מילה בהם, עורך הדין או יועץ ההשקעות שלכם (או שניהם. ובדגש על 'שלכם', זה שאתם שכרתם ולא מי שהדביקו לכם בחברת ההשקעות!) יבינו.

היו ברוכים וזהירים.

כתיבת תגובה