זהירות, 'מומחים': גל הונאות ייעוץ השקעות ברשתות החברתיות

פעילות ערה של "מומחים" הטוענים שיש להם שיטות להצלחה בטוחה בהשקעות בשוק ההון | שיטות הפעולה: בינה מלאכותית, מקורות מידע עלומים ושיטות ניתוח חדשניות לאיתור מניות בטוחות | חלק מהיועצים טוענים שהם בעלי השכלה פיננסית, לעיתים הם טוענים שהם עובדים של בתי השקעות ידועים וחלקם מציגים את עצמם כמי שהרוויחו בעצמם סכומים נכבדים בשוק ההון | רשות ניירות ערך מפרסמת אזהרה למשקיעים

רכישת מניות. אילוסטרציה | צילום: Who is Danny, שאטרסטוק

רשות ניירות ערך מפרסמת אזהרה למשקיעים מפני ייעוץ השקעות ברשתות החברתיות, זאת בעקבות פעילות ערה ברשתות החברתיות בה גורמים שונים עוסקים במתן עצות כיצד לבצע השקעות. ישנם לא מעט פרסומים, בעיקר ברשתות החברתיות וגם באתרי האינטרנט, של גורמים המציגים את עצמם כ"מומחים" להשקעות, חלקם טוענים שהם בעלי השכלה פיננסית, לעיתים הם טוענים שהם עובדים של בתי השקעות ידועים, חלקם מציגים את עצמם כמי שהרוויחו בעצמם סכומים נכבדים בשוק ההון וכו'.

רשות ניירות ערך מבקשת להזכיר כי הצעות מסוג זה עלולות להיות הונאה. המלצה על קניה, מכירה או החזקה של נייר ערך מהווה ייעוץ השקעות ומחייבת את מי שעוסק במתן ייעוץ ברישיון מטעם רשות ניירות ערך. הדרישה כי ייעוץ יעשה רק על ידי בעל הרישיון חשובה ונועדה להבטיח שאותו גורם ישים את טובת המשקיעים לפני טובתו האישית ויתאים את הייעוץ לצורכי המשקיע.

לדברי עו"ד אמיר הלמר, מנהל מחלקת ביקורת והערכה, "אותם "מומחים" טוענים בדרך כלל שיש להם שיטת ניתוח חדשנית לאיתור מניות בטוחות, לרבות באמצעות בינה מלאכותית, או שיש להם "מקורות מידע מוסמכים" שמוסרים להם מידע המבטיח השקעה מוצלחת בניירות ערך. חלק מאותם "מומחים" אף יפנו את המתעניינים לאתרים שנראים אמינים לכאורה ומציגים פעילות מרשימה של השקעות והצלחות – בארץ ובחו"ל. לבסוף הם מקימים קבוצה (בוואטסאפ או פלטפורמה אחרת) עבור משקיעים שגילו עניין בפרסומים, ודוחפים אותם לפעול במניות שונות, לרבות כאלה הנסחרות בשוק האמריקאי.

חשוב להבין שגורמים אלה פועלים פעמים רבות ממניעים פסולים. כך למשל, גורמים אלה עלולים להחזיק בניירות הערך "המומלצים" בעצמם לפרק זמן מסוים, לגרום לעליית שעריהם בעזרת הוראות קניה של אנשים שמקבלים מהם "ייעוץ", ואז להיפטר מהניירות תוך גריפת רווחים לכיסם וירידת שערים שתגרום לכם הפסדים כבדים".

רשות ניירות ערך ממליצה לציבור לבקש מאותם גורמים פרטים ולבדוק באתר של הרשות לניירות ערך באם מדובר בגוף מפוקח או ביועץ בעל רישיון.

לאיתור ישויות מפוקחות

כתיבת תגובה