"זה היום האחרון לקבלת החזר מס, שלם 900 ש"ח ותקבל"

המלחמה בעוקץ הפיננסי: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 1,101,600 ₪ על חברת רוהקר אחזקות בע"מ העוסקת בתחום הפיננסי תחת השם "טופ פיננסי" • נקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים • כך פעלה השיטה

עוקץ | צילום: shutterstock

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת רוהקר אחזקות בע"מ על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 1,101,600 ₪.

מדובר בעיצום גבוה שמדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה.

לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 1,377,000 ₪ ופחת ל 1,101,600 ₪).

יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות רבות שהתקבלו מצרכנים. מהחקירה עולה כי:

נציגות החברה פונות טלפונית לצרכנים מתוך מאגר לקוחות. מרגע שענה הצרכן משוחחות עימו הנציגות על פי תסריט שיחה שהוכתב מראש על ידי טופ פיננסי:

  1. תחילה מזדהה הנציגה כעובדת חברת טופ פיננסי, חברה המתמחה בהחזרי מס ועובדת בשיתוף פעולה עם מס הכנסה.
  2. לאחר מכן, מכריזה הנציגה בפני הצרכן כי הוא זכאי להחזר מס בגובה של שמונת אלפים ₪, ממוצע מדינתי, עבור שש שנים אחורה.
  3. לצורך קבלת השירות, נדרש הצרכן לשלם סכום חד פעמי של כ- 990 ₪ לטופ פיננסים. הנציגה מוסרך לצרכן כי בתום התהליך יושבו לו כ- 50% מדמי פתיחת התיק.
  4. לאחר תשלום דמי פתיחת התיק, לצרכן נשלחים מגוון מסמכים, ביניהם הסכם הזמנת שירות בין הצרכן לטופ פיננסי, דף דרישה להמצאת מסמכים, חשבונית מס קבלה בגין דמי פתיחת תיק, ייפוי כוח לחתימה.

לאחר הגעת המסמכים, שולחת טופ פיננסי את ייפויי הכוח למס הכנסה וביטוח לאומי לצורך קבלת אישור גישה לנתוני הצרכן. לאחר קבלת אישור גישה, עורכת טופ פיננסי בדיקה אל מול הרשויות בנוגע לזכאויות הצרכן להחזרי מס.

שורת הפרות חמורה

במהלך החקירה התגלה כי הצרכנים הוטעו באשר לפרט מהותי בעסקה – כאשר נאמר להם כי הינם זכאים להחזר מס בגובה מסויים וכי זכאותו להחזרי המס התבררה עוד בטרם השיחה. בפועל עולה מחומר הראיות כי החברה עורכת בדיקה באשר לזכאות להחזר המס רק לאחר קבלת מסמכים שונים חתומים וייפוי כוח מידי הצרכן.

בחשבוניות המס שנשלחו לצרכנים לא ציינה החברה את שמה כפי שהחוק דורש. בנוסף, על החברה היה לגלות פרטים כגון: שם החברה, מספר הזהות / ח.פ וכתובת החברה, מחיר השירות, פרטים בדבר האפשרות לבטל את העסקה ועוד. אך החברה לא מסרה בעת פנייתה הטלפונית לצרכנים טרם ביצוע העסקה את כל הפרטים שנדרשים לגלות. כמו"כ, על החברה היה למסור מסמך הכולל פרטים לפי דרישת החוק לאחר ביצוע העסקה, דבר שלא קרה.

ההפרה האחרונה מתייחסת לאיסור השפעה בלתי הוגנת. נאמר לצרכן כי היום זה היום האחרון בו ניתן לנצל את הזכאות טרם תבוטל עקב התיישנות – החוק אוסר על פגיעה ביכולתו של הצרכן לקבל החלטה באם להתקשר בעסקה עם העוסק, הדבר הינו השפעה בלתי הוגנת על הצרכן.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "אני רוצה להזהיר את ציבור הצרכנים בפני תופעת העוקץ הפיננסי שהחלה להרים את ראשה. אנו ברשות מזהים מעבר מעוקץ הטלמרקטינג לעוקצים פיננסיים שונים בתחומי ההלוואות, החזרי המס, ביטוחים וכו' ועל הצרכנים להיות מודעים לתופעה זו ולנקוט משנה זהירות כאשר פונים אליהם בהצעות לשירות כזה. ההודעה על כוונת חיוב הגבוהה שנשלחה מדגישה את ההפרות הרבות שנעשו על ידי חברת רוהקר אחזקות. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות הפוגעות בציבור הצרכנים בדגש על אוכלוסיות צרכנים חלשות ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

כתיבת תגובה