זכויות בני אדם עם מוגבלויות: תג נכה

סקירת ביזנעס: החובות והזכויות הזדונות והשגגות בכל הנוגע לזכאי תג נכה • דוד שלומוביץ יובילכם בבטחה בין נבכי החוק, סוגי הזכאויות, קביעות הזכות ועוד • וגם: לא בטוח כמה ה'מאכערים' יכולים לסייע לכם

לא חונים בחניית נכים | צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

חוק חניה לנכים נחקק בשנת 1993 על מנת להעניק מעמד חוקי לתג נכה. הצפיפות בחניות והמספר הגבוה של הנכים במדינת ישראל מתאונות דרכים, אירועי טרור, שירות בצבא וממגוון מחלות, הביא את המחוקק להעניק לנכה תג, המונפק על ידי רשות הרישוי במשרד התחבורה, ולקבוע את זכויות החניה שהתג מעניק לבעליו.

עם השנים תוקן החוק מספר פעמים ונוספו לו תקנות חשובות, המאפשרות לנכה להגיע קרוב ככל הניתן למקום חפצו. התיקון האחרון חוקק אך לפני כשנתיים והוא מאפשר לכל רשות תימרור מקומית לסמן מקומות חניה לכלי רכב הנושאים תג נכה, בשטח פריקה וטעינה, רק במועדים שאינם מיועדים לפריקה ולטעינה, ובלבד ששטח הפריקה והטעינה אינו נתיב נסיעה.

למרות שבהמשך נעסוק בעיקר בזכויות האנשים בעלי המוגבלויות והאופן שיוכלו לממשם, אנו מוכרחים לפתוח בבעיה העולה משיטוט אקראי בחוצות הערים. לעתים נראה כי תג חניה לנכים מעניק למחזיק בו אפשרות, לעשות ככל העולה על רוחו בתחום החנייה. אולי יותר משראוי לספר לנכה היכן מותר לו לחנות רצוי לגלות לו היכן החוק אוסר עליו להניח את רכבו ולצאת לעסקיו או ענייניו.

עזוב תעזוב

מנגד חובה עלינו לזכור את זכויות בן האדם הנכה המתקשה בהתניידות, עם כל הקשיים הפיזיים והרגשיים הכרוכים בנכות, ולזכור כי מרבית האנשים בעלי הנכות מתאמצים לנהל אורח חיים תקין למרות נכותם, במטרה להרגיש טוב עם עצמם ולא ליפול על זולתם.

על כן, ניאלץ להעלות כאן על "נס", גם את אותם אנשים אטומי לב וכהי חושים, המחנים רכביהם במקומות ייעודיים לבעלי מוגבלויות, או באופן המגביל אפשרות כניסתם ויציאתם מרכבם. הפיקוח העירוני והמשטרה, עושים אמנם עבודתם נאמנה ומעניקים להם דוחות נדיבים, אולם לנו אסור לטמון ידינו מלהוקיעם ולתת להם מנה אחת אפיים.

לצורך זה בדיוק נוצר הפתרון של תג נכה לרכב. תג החנייה מאפשר לנכה חנייה במקומות מועדפים, המאפשרים לו להתנייד ביתר קלות בדרך למחוז חפצו. כמו כן מעניק התג, חניה חינם ברחובות הערים ובחניונים וגם הנחה משמעותית באגרת הרישוי השנתית.

זאת ועוד, המדינה הבינה כי במקרים רבים לא הנכה עצמו נוהג ברכב, אלא בן משפחתו או אדם אחר העוזר לו. לחילופין ישנם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, הזכאים אף הם לתו. ניתן להנפיק תו נכה לשני כלי רכב, אם שניהם משרתים את הנכה. חשוב לציין שהשימוש בתג מותר רק ברכב המשויך לתג, ורק אם הנכה נמצא ברכב (כנהג או כנוסע).

זכויות וחובות

בעלי תגי נכים שימו לב. על פי משרד התחבורה במקרים הבאים החניה אסורה, ואין היתר לרכב הנושא תג נכה לחנות: בתוך צומת או בתחום 12 מטרים ממנו (כשאין סימון שמותר לחנות); בתוך מעבר חציה או בתחום 12 מטרים לפניו (כן. גם לנכה אסור לחנות על מעבר חציה או בסמוך לו); בצד רכב אחר העומד או חונה בצידה של הדרך; במקום כניסה לשטח המיועד לחניית כלי רכב; בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית.

כמו כן אסור למחזיק תג לרכב נכה, לחנות בתחום תחנת אוטובוסים המוגדר על ידי סימון על פני כביש, ובאין סימון כאמור, בתוך עשרים מטרים לפני תמרור 'תחנת אוטובוסים' ועשרים מטרים אחריו, בשני צידי הדרך (ובלבד שמותר להחנות את הרכב בצד הדרך שממול לסימון או לתמרור האמורים, אם רוחב הכביש באותו מקום הוא שנים עשר מטרים או יותר).

גם בתוך תחום תחנת מוניות המסומן בתמרור, אסור לנכה לחנות ובנוסף אסור לחנות בתחום שני מטרים מברז כיבוי (הידרנט), כאשר התחום מסומן על המדרכה או על שולי הכביש.

 

ישנם ארבעה סוגי תגים: תג נכה רגיל. תג נכה על כיסא גלגלים. תג נכה רגיל מטעם משרד הביטחון. תג נכה על כיסא גלגלים מטעם משרד הביטחון. תוקפו של תג החניה משתנה בין אדם לאדם כאשר תג חניה לנכה ניתן לתקופה זמנית (פרק זמן של שנה, שנתיים או שלוש) או לצמיתות. משך הזכאות נקבע בכפוף לנכותו ומידת הזמניות של מצבו, או הסיכוי שמצב הניידות שלו ישתנה לטובה.

מי זכאי

רשימת הזכאים היא ארוכה ומורכבת משלושה חלקים. בעלי אישור נֵכוּת: מוגבלי ניידות עם אישור מאת משרד הבריאות; מטופלים בהמודיאליזה כרונית; נפגעי פעולות איבה; עיוורון; נכי צה"ל.

החלק השני הם זכאים לתג חניה לנכה שאינם בעלי אישור נכות. מדובר באנשים עם קריטריונים רפואיים לזכאות לתג נכה: מחלות לב על פי קירטריונים שונים; מחלות ריאה כרוניות תפקודי ריאות; מחלות שריר ושלד; ממצאים בבדיקת EMG, לנירופטיה מוטורית בנוכחות מחלת שרירים, פצעים בכפות רגלים לחולי סוכרת ונבדקי אקו עם בעיות בזרימת הדם לגפה.

החלק השלישי הוא העלום יותר ומורכב מרשימה של מקרים נוספים, בהם תיבדק הזכאות לתג חניה לנכה על ידי הוועדה הרפואית, בהתאם למסמכים ולמידע הרפואי שיימסר: אוטיזם; אפילפסיה; מחלה פסיכיאטרית; חולי סוכרת עם נירופטיה סנסורית; מצב לאחר השתלת כבד או כליות או לב-ריאות; נפילות מסיבה שאינה קשורה למחלת שרירים או להפרעה נוירולוגית ; צליעה לסירוגין עקב מחלה חסימתית של כלי דם היקפיים ברגלים, או Spinal Stenosus; מצב סיעודי ו'שיטיון' – אלצהיימר.

הסיבה שכתבנו שהחלק השלישי הוא העלום ביותר, היא מאחר שמי שהתנסה בהליך הביורוקרטי לקבלת התג, יודע שמדובר בפרוצדורה ארוכה ומתישה. מעבר לצורך בהגשת מסמכים רבים, יש דרישה להצגת הוכחות חותכות, כאשר לא פעם הבקשה נדחית אף שקיים צורך קיומי אמיתי.

הגשת בקשה באתר משרד התחבורה, אינו מבטיח קבלת התג בקלות, אם ההוכחות אינן ברורות לגמרי. אנשים בעלי מוגבלויות רבים ומשפחות רבות המלוות נכים או חולים נתקלים לעיתים בקירות אטומים בדרך לקבלת התג הנכסף.

זכויות המאכערים

במקום שהמדינה תוקעת מקלות בגלגלי הנכים, באים ארגונים שונים חוקיים כדוגמת החברות למימוש זכויות, או במקרים הגרועים יותר קופצים על עגלת הנכים 'מאכערים' פחות חוקיים, שמצליחים לסדר את התג תמורת תשלום לא מבוטל.

ישנן טענות כי לצד כאלו הזקוקים באמת לתג ואינם מצליחים להשיגו, יש כאלו ש'כואבת להם הרגל' ובאמצעות הכיס הנכון, הם זוכים לתג הנכסף.

איך הם עובדים וכיצד הם מצליחים לסובב את המערכת הבירוקרטית על אצבעם הקטנה, אין אנחנו יודעים, אולם חברות מימוש הזכויות יודעות לדחוף את המסמך הנכון בסדקים הנוצרים באטימות הממשלתית, ומצליחים לרוב להביא את התג לכל הנצרך לו.

כשבוחרים חברה שתסייע בדרך לקבלת תו הנכה, חשוב מאוד לברר על ההצלחות של החברה והמחויבות שלה להצלחה, על המחיר שהיא גובה, האם השירות שהם מעניקים הוא אישי, נעים ואמפתי, וחשוב לא פחות זמינות מלאה עבור הלקוח.

חשוב להוסיף, כי הביטוח הלאומי פירסם בעבר דוח, המצביע על כך שחברות מימוש הזכויות, לא מעלות את הסיכוי לקבלת קצבה או גובהה, כך שאיננו משוכנעים ברמת יעילותם במקרים אלו.

פרטים נוספים ואגודות המסייעות בנושא ניתן למצוא גם באתר כל זכות.

כתיבת תגובה