זמן קצר לפני כניסת השבת: תזכיר לייקור מחודש של השתייה המתוקה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' האריך אך לפני כשבוע את הפטור על מס השתיה המתוקה | בערב שבת פורם תזכיר חוק שקובע החזרת חלק מהמשקאות הממותקים לדרגת מיסוי של 1.07 לליטר משקה | לפי נתוני רשות המסים, חלה ירידה בצריכת המשקאות הממותקים לאחר עליית המס | מה הביא לזיגזג בהכרעות שר האוצר?

מדפים עמוסי סוכר | צילום אילוסטרציה: mandritoiu, שאטרסטוק

מעט לפני כניסת השבת פרסמה רשות המסים תזכיר להערות הציבור, במסגרתו מוחזר באופן חלקי המס על השתייה המתוקה. לפי תזכיר הצו החדש, משקאות ממותקים בסוכר ימוסו ב-1.07 שקלים לליטר משקה. אך לעומת זאת, משקאות דיאט, משקאות מופחתי סוכר, מיצים טבעיים ומיץ ענבים לקידוש יישארו פטורים ממס. המס עליהם היה מלכתחילה נמוך יותר, ועמד על 76 אגורות לליטר.

"מניתוח ראשוני של נתוני הצריכה בפועל על ידי גורמי המקצוע במשרד האוצר עולה כי מאז ביטול המס חלה עלייה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים. זאת, לאחר שבתקופה המקבילה בשנת 2022 שבה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות", צוין בתזכיר שפורסם.

"עלייה חדה יותר נרשמה בקרב המשקאות במיסוי הגבוה, ובהתאם בשנת 2022 ניכרת ירידה משמעותית ביותר בצריכתם. עוד עולה כי לאחר ביטול המס רמות המחירים של המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתן המקורית מהתקופה שלפני הטלת המס, כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן".

כלומר, אי ירידת המחירים על ידי היצרניות, ונתונים על ירידה בצריכה בשנת 2022, הם שהובילו להשבת המס על המשקאות.

מאחורי ההעלאה עומדים מאות מיליוני שקלים שיתווספו להכנסות קופת המדינה וככל הנראה, במטרה להפיג את המתיחות שבין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין בכירי הדרג המקצועי במשרדו – שזעמו על החלטתו להאריך לפני כשבוע את הפטור המלא על שתייה ממותקת. סביר גם, כי לקראת תקציב 2024 הנמצא עתה על השולחן, יש לסמוטריץ' צורך מידי ביישור קו עם הדרג המקצועי במשרדו, וזו הסיבה לשינוי המגמה בזיג זג מהיר כל כך.

האפשרות לבטל את הפטור היא ללא צורך בחקיקה, לאחר שהמהלך נקבע כבר לפני כשנתיים על ידי שר האוצר דאז, אביגדור ליברמן וזכה לפטור זמני על ידי סמוטריץ' עם כניסתו לתפקיד, כאשר כאמור הפטור הוארך אך לאחרונה. ועתה תבוטל חלקית הארכת הפטור, על המשקאות עתירי הסוכר מבין המשקאות הממותקים.

כתיבת תגובה