חברות ההיי-טק הישראליות גייסו 2.5 מיליארד דולר ברבעון

– סקר ZAG – IVC זיסמן אהרוני גייר ושות': גיוסי חברות היי-טק רבעון שני 2020: גיוסי חברות היי-טק ישראליות הסתכמו ב-2.5 מיליארד דולר ב-170 עסקאות ברבעון השני 2020 • מספר סבבי הגיוס של חברות היי-טק ישראליות טיפס לשיא חדש – 170 עסקאות ברבעון השני • העסקאות בסבבי הגיוס המוקדמים באפריל – מאי פיצו על הירידה במספר העסקאות בפברואר-מרץ • התנופה בסבבי הגיוס המאוחרים נמשכת: ההון שהתקבל במחצית הראשונה שקול ל-84% מהסך שגויס בסבבים אלו ב-2019 כולה • 22 עסקאות של מעל 50 מיליון דולר כל אחת התבצעו במחצית הראשונה, לעומת 15 עסקאות בלבד בתקופה המקבילה ב-2019

הייטק | צילום: hxdyl, שאטרסטוק

בעוד מגפת הקורונה מטלטלת את הכלכלה העולמית, גיוסי ההון של חברות היי-טק ישראליות מראים עמידות יחסית.

במהלך הרבעון השני של 2020 חברות היי-טק ישראליות גייסו 2.5 מיליארד דולר ב- 170 עסקאות: עליה של 33% לעומת מספר העסקאות ברבעון השני של 2019. במהלך ששת החודשים הראשונים של השנה התבצעו 312 סבבי גיוס שהסתכמו ב-5.25 מיליארד דולר, סכום שנמוך רק ב-17% מסך ההון שגויס ב-2018.

ההון שגוייס בעסקאות מגובות הון סיכון ברבעון השני של 2020 הגיע ל-1.96 מיליארד דולר – 79% מסך ההון שגויס. מספר העסקאות מגובות הון סיכון הגיע ל-96 והיווה 57% מכלל העסקאות ברבעון, בדומה לממוצע הרבעוני בשנים הקודמות. האפקט של משבר הקורונה הוביל לירידה משמעותית בעסקאות אלו במהלך חודש מרץ – נרשמו רק 17 עסקאות מגובות הון סיכון בחודש זה, אולם מספר גבוה יותר של סבבים שהתבצעו ברבעון השני פיצה על כך.

גיוסי הון לפי סבבים

ברבעון השני של 2020 מספר שלבי הגיוס המוקדמים (Seed + A) עמד על 90, בהתאם לממוצע לאורך השנים האחרונות, ועלייה של 36% לעומת הרבעון הראשון. הגיוסים בשלבים המאוחרים (D וסבבים מאוחרים יותר), המשיכו להוביל את גיוסי ההון עם 62 עסקאות בחצי הראשון של השנה, והסתכמו בכ-2.43 מיליארד דולר.

גיוסי הון לפי גודל עסקה

מספר סבבי הגיוס שהתבצעו בסכומים נמוכים מ-5 מיליון דולר משכו עניין במיוחד ברבעון השני, בהמשך לירידה במספר סבבי הגיוס המוקדמים ברבעון הראשון. ברבעון השני פעילות ההשקעות הייתה משמעותית בסכומים נמוכים (>M5$) וגבוהים (<M$30 ), כך שנתוני הפעילות עבור החצי הראשון של 2020 הם מעבר לממוצע שראינו בשנים האחרונות. 149 עסקאות בסכומים הנמוכים מ-5 מיליון דולר התבצעו בחצי הראשון, קרוב ל-61% מכלל העסקאות שהתבצעו ב-2019 כולה.

48 עסקאות נעשו בינואר – יוני 2020 בסכומים הגבוהים מ-30 מיליון דולר, והסתכמו ב-3.43 מיליארד דולר, מעל לסכום עסקאות גיוס ההון מסוג זה שהתבצעו ב-2018 כולה. 22 עסקאות שבהן גוייס סכום העולה על 50 מיליון דולר יצאו לפועל בחצי הראשון של השנה.

פעילות משקיעים ישראלים מול זרים

רמת המעורבות של המשקיעים עלתה באופן משמעותי במהלך הרבעון השני בהשוואה לרבעון הראשון של השנה וכן לעומת הרבעון המקביל ב-2019. עיקר הגידול בפעילות המשקיעים נבע מהשקעות המשך, ככל הנראה על מנת לתמוך בפורטפוליו החברות הקיים. המספרים של ההשקעות הראשוניות במהלך הרבעון הראשון והשני היו דומים לממוצעי עסקאות מסוג זה לאורך השנים האחרונות.

עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מייסד של פירמת עורכי הדין הבינלאומית ZAG-S&W (זיסמן, אהרוני, גייר ושות') וראש תחום ההיי-טק בפירמה אומר כי: "אחרי שבחודש מרץ החיים של כולנו נעצרו במקום, היה נראה כי סך הגיוסים ברבעון השני של 2020 יהיה נמוך משמעותית מהסכומים אליהם התרגלנו בשנים האחרונות; גם האופטימיים שבינינו – הופתענו לטובה. לשם ההמחשה, למרות הנגיף הרפואי והכלכלי, סך הגיוסים ברבעון השני הוא מהגבוהים בכל הזמנים, וסך ההשקעות בחברות Seed המהוות את שורש ההייטק הישראלי, עלה דרמטית ביחס לרבעון הקודם".

עו"ד שמואל זיסמן | צילום: רמי זרנגר

עו"ד זיסמן מוסיף: "האיתנות של תעשיית ההייטק הישראלי מוכיחה את עצמה שוב. כך למשל, סך ההון הזר שהושקע בחברות ישראליות נמוך מהרבעונים האחרונים, אך עדיין גבוה משמעותית מהממוצע של השנים האחרונות. לעומת הקרנות הזרות, נראה כי קרנות הון סיכון ישראליות זיהו הזדמנויות והשקיעו יותר מאשר ממוצע השנים האחרונות. כפירמת עורכי דין ותיקה שראתה מקרוב את כל המשברים בעשורים האחרונים, אנו מאמינים שתוצאות הרבעון השני מצביעות על איתנות תעשיית ההייטק, אשר תהווה בסיס לצמיחה של המשק ביום שאחרי הקורונה. אבל להיות אופטימיים חסרי תקנה גובל בחוסר אחריות; הנתונים מצביעים בכל זאת על ירידה בסך הגיוסים ביחס לרבעון הראשון, תופעה שבהחלט יכולה לחזור על עצמה ברבעון השלישי והרביעי של 2020. גם אם זו לא עצירה, זה בהחלט סוג של האטה."

מריאנה שפירא, דירקטורית מחקר ב- IVC ציינה: "ככל ששנת 2020 מתקיימת תחת האיום של נגיף COVID-19, תעשיית ההיי-טק הישראלית נחשפת לעליות וירידות בגיוסי הון. ברבעון השני הייתה הקלה מסוימת, לאחר השפל בנתוני מרץ-אפריל.

"למרות אי הוודאות הכלכלית, קהילת המשקיעים המשיכה לתמוך בחברות היי-טק ישראליות בשלבי צמיחה, ייתכן ונעזרה לשם כך בהערכות שווי נמוכות יחסית של החברות. ההיי-טק הישראלי חווה מחצית ראשונה חזקה בגיוסי הון, אך המחצית השניה של 2020 עלולה לחשוף האטה משמעותית בפעילות פיננסית ובגיוסים של חברות ההיי-טק בישראל בכלל, ובסבבי גיוס מוקדמים בפרט, כפי שבא לידי ביטוי ברבעון הראשון השנה."

מחקר זה מנתח השקעות הון-סיכון בחברות היי-טק ישראליות – השקעות שנעשות על-ידי קרנות הון-סיכון ישראליות וזרות, גופי השקעה אחרים (ישראלים וזרים), כגון חברות השקעה, משקיעים מוסדיים, חממות ומשקיעים פרטיים. הסקר הנוכחי נעשה בשיתוף-פעולה עם 635 משקיעים, מתוכם 71 קרנות הון-סיכון ישראליות ו- 564 משקיעים אחרים.

המונח "חברות מו"פ" מתייחס לחברות טכנולוגיה המצויות בשלב הסיד או פיתוח המוצר, חברות שטרם החלו במכירות.

המחקר מקיף השקעות כוללות בסקטור ההון-סיכון הישראלי, כולל סבבים מגובי הון-סיכון שבהם השתתפה לפחות קרן הון-סיכון אחת ישראלית או זרה, וכן עסקאות שאינן מגובות על-ידי קרנות הון סיכון. הדו"ח כולל גיוסי כספים שהתקבלו ישירות על-ידי כל חברה.

כתיבת תגובה