חוגגים ט"ו בשבט בזהירות: במיוחד היום – שימו לב לילדים

ט"ו בשבט כבר כאן וזה הזמן לרענן את כללי הבטיחות: האם מותר לתת לילדים פירות יבשים? מה הסכנה באגוזים ופיצוחים? איך צריכה להיראות צלחת החג לילדים? כל התשובות של מומחי ארגון בטרם לקראת חג האילנות

PIXABAY

מכירים את המשפט "פירות הם ממתקים של הטבע"? מתברר שכמו ממתקים, גם פירות יכולים להיות מסוכנים לילדים, ובמיוחד פירות יבשים. אבל אל דאגה! אפשר לתת גם לילדים ליהנות מפירות יבשים, כל עוד עושים את זה נכון. הבאנו לכם את המדריך לט"ו בשבט בטוח.

למה זה מסוכן?

אצל פעוטות וילדים עד גיל 5 דרכי הנשימה צרות משל מבוגרים. במצב של שאיפת מזון לקנה הנשימה במקום לוושט, יש סכנה מידית לחנק. רפלקס השיעול שלהם אינו מפותח מספיק, ולכן אין ביכולתם להוציא מזון שנכנס לדרכי הנשימה.

בנוסף, בגילאים אלו, עדיין אין להם שיניים טוחנות חזקות כדי ללעוס את המזון כמו שצריך. מה שמגדיל את הסיכון לשאיפה של המזון בשלמותו.

הרגלי אכילה נכונה, יכולים למנוע מצבים כאלה. אוכלים תמיד בישיבה, ללא כל פעילות נוספת במקביל ובהשגחת מבוגר.

מה הסכנה בפירות יבשים?

פירות יבשים דביקים וקשה ללעוס אותם. הם עלולים להידבק לדרכי הנשימה ולהוות סכנת חנק. הפתרון הוא להגיש אותם כשהם חתוכים לחתיכות קטנות וכמובן להוציא את הגלעין.

באיזה דרך ניתן להגיש אגוזים ופיצוחים?

הסכנה בפיצוחים ואגוזים למיניהם גדולה במיוחד מאחר ויש להם נטייה לספוח נוזלים ולהתנפח במהירות. לכן כשהם נשאפים לדרכי הנשימה נוצרת חסימת אוויר בפרק זמן קצר מאוד. מהסיבה הזו גם שברי אגוזים יכולים להיות מסוכנים, אפילו אם הם בתוך עוגה או עוגייה.

ניתן לתת אגוזים, שקדים וסוגי פיצוחים, רק במידה והם טחונים במרקם חלק לחלוטין וללא שברים בממרח או כחלק ממאפה.

ומה לגבי צימוקים וחמוציות?

אין הגבלה בהגשת צימוקים, חמוציות ומאכלים דומים, בשל גודלם הקטן. אך חשוב לשים לב שהילדים אינם מכניסים כמות גדולה לפה שיכולה להידבק.

פירות וירקות טריים גם יכולים להיות מסוכנים?

ירקות ופירות עגולים עלולים גם הם להישאף בשלמותם ולחסום את דרכי הנשימה. לכן מאכלים עגולים כמו עגבניות שרי, מלפפון, גזר וענבים – חותכים לאורך, לרצועות.

כתיבת תגובה