חונקים את נוכלי האשראי: עסקים 'עוקצניים' ייחסמו

הפיקוח על הבנקים פועל לצמצום תופעת הונאת לקוחות על ידי בתי עסק שייתפסו כי הונו לקוחות בגביית יתר באשראי • "ניתוק בלון החמצן הכלכלי לרמאים הוא מהלך קריטי", אמר ח"כ שמולי

סליקת אשראי | צילום: shutterstock

לאחרונה התפרסמו מקרים חמורים של הונאת לקוחות, ובפרט קשישים, אשר נופלים קורבן למעשי הונאה של בתי עסק, שגובים מהלקוחות סכומים שמגיעים לעיתים לאלפי שקלים באמצעות כרטיסי אשראי.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בפגישות שקיימה המפקחת על הבנקים עם השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, ועם ח"כ איציק שמולי, נידונו דרכים לצמצום התופעה. לאור זאת, הפיקוח על הבנקים מפרסם טיוטת תיקון להוראה בנושא סליקת כרטיסי חיוב . במקביל לשינוי הוראות הפיקוח כאמור, מתוכנן הליך חקיקה, שמטרתו לחזק את המנגנונים למניעת הונאות קשישים. הפיקוח יסייע בתהליך החקיקה האמור.

"ניתוק בלון החמצן הכלכלי לרמאים הוא מהלך קריטי ביכולת להתמודד עם התופעה הבזויה של הונאות קשישים. מדובר בצעד חשוב ואנו נתעקש על הטמעתו גם בחקיקה המקודמת ביוזמתי. יש לברך על ההירתמות האמיתית והרצינית של הפיקוח על הבנקים בראשות חדוה בר. אני שמח ששיתוף הפעולה מוכיח את עצמו ויביא לשיפור ההגנה על הצרכנים", אמר ח"כ איציק שמולי.

ככלל, סולק אינו ראשי להפסיק לסלוק עסקאות של בית עסק מסוים, ללא סיבה סבירה. בהתאם לתיקון ההוראה שפרסמנו היום, סולק יהיה רשאי לסרב לתת לבית עסק שירותי סליקה או לסרב לבצע עבורו פעולה מסוימת, כאשר מתעורר אצל הסולק חשש שבפעילות בית העסק יש משום הונאת לקוחות.

בהוראה פורטו דוגמאות לתבחינים, אשר ניתן לראות בכל אחד מהם כמבסס חשש להונאת לקוחות. לדוגמא, שיעור גבוה של חיובים חוזרים ביחס למחזור בית העסק או ביחס לכמות העסקאות, או שיעור גבוה של תלונות לקוחות כנגד בית עסק בנושא הונאה, ובפרט תלונות של לקוחות מבוגרים, עשויים לבסס חשש להונאת לקוחות, שיאפשרו לסולק להפסיק לתת שירותי סליקה לבית העסק.

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל: ""תופעת ניצול אזרחים ותיקים תוך הפעלת מניפולציות היא תופעה מכוערת ומדאיגה, ואנו נוודא שהיא תגדע מהשורש. שינוי ההוראה הוא צעד חשוב כחלק מהתוכנית הלאומית לטיפול בעושק הקשישים של המשרד לשיוויון חברתי שהתחלנו  ליישם בימים אלו. מבקשת להודות למפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר על ההירתמות למאמץ המשותף למאבק במקרי נוכלות על גבם של אזרחים ותיקים".

ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים:  "ההוראה שפרסמנו תאפשר לצמצם את התופעה החמורה של הונאות קשישים על-ידי בתי עסק. אנו מאפשרים לחברות הסליקה להפסיק לתת שירותי סליקה לביתי עסק שקיים חשש כי הם מנצלים לרעה לקוחות. אני מודה לשרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל ולח"כ איציק שמולי שהציפו לנו את התופעה הקשה ושיתפו איתנו פעולה במאמצים למיגורה."

כתיבת תגובה