חוק החלב שעבר עליו התאריך

החוק שהיה אמור לעשות סדר במשק החלב נדחה שוב • חבר הכנסת מתן כהנא: "סיפור המכסות במשק החלב נראה לי קצת קומוניסטי והרבה סוציאליסטי וצריך להפסיק עם הדבר הזה. זה חונק את משק החלב ואם נגמור עם המכסות זה לא יפגע בצורה קשה ברפתנים"

מוצרי חלב במכולות | צילום: מערכת ביזנעס

הממשלה בקשה היום (ד') להאריך את תחולתו של חוק תכנון משק החלב בעוד שנה נוספת, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לאחר דיון ארוך רק חצי שנה. זהו ספיח נוסף לבעיות הרבות שנגרמו משלושת מערכות הבחירות שנכפו של מדינת ישראל, בזה אחר זה. בכל יום עולים נושאים שונים לדיון בוועדות השונות בכנסת והבלגן הגדול מתגלה במלא עליבותו. ממשלה מנופחת עדיפה על מצב ביניים של אין ממשלה ואין כנסת. זהו מצב בו האזרחים יוצאים מופסדים.

הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת עסק באסדרת משק החלב. נסביר. בסוף שנת 2011 אושר בכנסת חוק תכנון משק החלב. החוק מהווה מסגרת כוללת ומקיפה לקביעת התכנון וההסדרה של ענף החלב לאחר שהוכר הצורך להמשיך ולנהל ענף זה כענף מתוכנן על כל היבטיו: ייצור על פי מכסות, מעורבות ממשלתית בויסות חומרי הגלם ופיקוח על מחירים. חוק החלב, נועד כדי לפתח, לייעל ולבסס את משק החלב בישראל, תוך הבטחת איכות ובטיחות ייצור החלב ושיווקו וכן להבטיח, אספקה סדירה של חלב ומוצריו במחירים נאותים ליצרנים ולציבור תוך העמדת תנאים הולמים לפעילות המחלבות.

התאריך על חוק החלב עבר

בשונה מענפים רבים בארץ, ענף החלב מוגדר כענף מתוכנן, והצורך לכך מונע מנימוקים כלכליים שונים לאור מאפייניו הייחודיים של הענף.  אלא שלא מדובר רק על אסדרה כלכלית, בעזרת תכנון משק החלב מקבלת הממשלה את הכוח והאפשרות לשמר ולחזק את הפריסה ההתיישבותית. משקי חלב פעילים, מהווים עוגן כלכלי להתיישבויות בפריפריה והחשיבות היא, כאמור, כלכלית והתיישבותית.

בחוק החלב נקבע כי קביעת המדיניות בענף החלב מתבצעת על ידי הממשלה באמצעות שרי החקלאות והאוצר, בדרך של קביעת תקנות המכילות את ההסדרים הבאים: קביעת המכסה הארצית וחלוקתה, הסדרת הייצור והשיווק, הסדרת ויסות כמויות החלב במשק והסדרת הפעילות הכספית הכוללת מנגנון לקביעת המחירים שעל המחלבה לשלם ליצרן.

הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, עסק במחיר המטרה של החלב – המחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים. חוק החלב אושר מלכתחילה ל-8 שנים בלבד ותוקפו פג ב-6 באוקטובר 2019. כלומר, עד לתאריך זה היו אמורים שרי החקלאות והאוצר, באישור ועדת הכלכלה, להתקין תקנות בעניין קביעת המחיר המזערי שעל המחלבות לשלם לרפתנים יצרני החלב, אולם, כאמור, בשל שיתוק פעילות הממשלה והכנסת בתקופת הבחירות התקנות לא הוגשו.

פיקוח על פעולות הממשלה

הממשלה שהוקמה לא מכבר, לא מסוגלת לטפל מיידית בכל העיכובים שנוצרו בשנה האחרונה. לפיכך ביקשה הממשלה, לתקן את החוק הקיים, כך שהוא יהיה בתוקף לשנה נוספת במהלכה תגיע הממשלה לאסדרת הענף. סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי, שהציג את הבקשה מטעם משרדו אמר, כי המשרד מבקש לדחות את מועד אישור התקנות עד לסוף השנה, עם אפשרות הארכה נוספת עד 30 ביוני 2021. הוא הסביר כי הארכה דרושה כדי שתהייה ודאות במחיר החלב הגולמי, ובזמן הזה יקיימו כל הגורמים דיון על הסכם חדש בענף.

היועצת המשפטית של משרד החקלאות, עו"ד אפרת אביאני, סיפרה בדיון על הדיונים המתקיימים בין משרד החקלאות למשרד האוצר, בנושא מתווה חדש לענף. היא הזכירה כי תכלית ההסדרה היא שמירה על אספקה סדירה של מוצרי חלב לאזרחי המדינה, לצד שמירה על ההתיישבות ועל הצרכן. לדבריה, ההארכה נועדה לשמור על מרכיב אחד באסדרת משק החלב, עד שהממשלה תקבע את מדיניותה.

רפרנטית חקלאות באגף התקציבים באוצר, תמר לוי בונה, הציגה את דעתם של אנשי האוצר והסבירה כי בזמן הזה תחפש הממשלה מתווה שמועיל לצרכן ולרפתן. "ייתכן שנבוא ונבקש לתקן חקיקה ולתת לענף עוד מספר שנים, אך בכל מקרה נצטרך לבוא תוך שנה עם תשובה".

היו"ר מרגי לא ניאות בקלות לאשר את הבקשה. "אנחנו רוצים פיקוח פרלמנטרי, כדי לוודא שהדברים מתקדמים", אמר מרגי בדיון ודרש לאשר חצי שנה בלבד, כאשר אם הממשלה תרצה הארכה של חצי שנה נוספת היא תצטרך להגיע לוועדה ולקבל אישור לכך. עו"ד אביאני השיבה כי הבקשה מקובלת. בתום הדיון, אישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת הממשלה, לתקן את חוק תכנון משק החלב ובהתאם להחלטה של היו"ר.

חוליה חלשה בשרשרת הקרטל הקומוניסטי

מי שהתנגד להחלטה היה ח"כ מתן כהנא ממפלגת 'ימינה': "סיפור המכסות במשק החלב נראה לי קצת קומוניסטי והרבה סוציאליסטי וצריך להפסיק עם הדבר הזה. זה חונק את משק החלב ואם נגמור עם המכסות זה לא יפגע בצורה קשה ברפתנים". מנכ"ל ארגון האינטרס שלנו, אלעד מלכא, הצטרף לדברים ואמר כי "מחיר המטרה מייצר קרטל בחסות החוק, ואין לזה מקום במדינה מתוקנת". לדבריו, "תחרות ושוק חופשי יניבו יתרונות גם לרפתנים, גם למחלבות וגם לציבור". היו"ר מרגי אמר בתגובה לדברים כי "יש גם ראוותנים בענף וצריך שמישהו יפקח עליהם עין".

"הרפתן מקבל 1.98 שקלים על ליטר חלב גולמי", גילה המנכ"ל הנכנס של מועצת החלב, איציק שניידר. במהלך הדיון הביא שניידר את קולם של הרפתנים וטען כי הם "החוליה החלשה בשרשרת ייצור החלב. החוליות החזקות יותר הן המחלבות ורשתות השיווק, כאשר החוק נועד לשמור על החוליה החלשה".

תגובה אחת ל: "חוק החלב שעבר עליו התאריך"

  1. ברוך השם ארץ ישראל התברכה בשפע חלב ודבש ואנחנו מובילים בעולם , אור לגויים!
    בואו לא נהרוס את המפעל הנהדר הזה

כתיבת תגובה