חוק הריכוזיות במבחן: האם ימונה נאמן לדסק"ש?

מספר פעולות שביצע צחי נחמיאס עשויות להוכיח כי הוא שולט בפועל בדסקש • האם בית המשפט ימנה, בסופו של תהליך, נאמן לדסק"ש בשל הריכוזיות שהופגנה במהלכיו של נחמיאס? • אחד מבעלי המניות דורש מהממונה על התחרות, לבחון את אחזקותיו של נחמיאס בדסקש באמצעות חברות נוספות

צחי נחמיאס | צילום: יח"צ

בימים אלו, פנו מספר גורמים – ביניהם מר אסף רביד (באמצעות עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש) המחזיק במניות גב ים – אל הגב' מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, במכתב שהעתקו נשלח אל ועדת הריכוזיות, הרשות לניירות ערך, משרד המשפטים וועדת הריכוזיות בדרישה לבחון את השאלה, האם החזקתו של צחי נחמיאס בדסק"ש נאמנה להצהרתו בבית המשפט העליון כשהבטיח שמגה אור המצויה בשליטתו – לא תשלוט בדסק"ש.

שכן, לפי תמצית טענותיו, מהרגע שבית המשפט העליון אישר את רכישת דסק"ש למגה אור – צחי נחמיאס מבצע מספר פעולות משמעותיות, אשר עשויות להפגין את שליטתו בחברות הבנות והנכדות של דסקש, בפרט בחברות הנדל"ן נכסים ובניין וגב ים, בהם יש למגה אור סינרגיה.

בהתאם לחוק הריכוזיות מותר לשלוט בחברה ציבורית (חברת אם) השולטת בחברה ציבורית נוספת (חברת בת). אך חברת בת לא יכולה לשלוט בחברת נכדה. החוק נחקק בתקופה בה נוחי דנקנר שלט בחברות ציבוריות רבות באמצעות מעט מאוד הון, הוא פעל כך באמצעות שליטה בשרשור, כלומר, הא החזיק בחברה בשיעור קטן מהונה אך שלט בה, שכן יתרת מניותיה היו מוחזקות בידי הציבור המפוזר, החברה החזיקה באמצעי השליטה בחברה אחרת וכך עוד ועוד שכבות, עד שהגיע מצב שהיו חברות בהן הוא שלט כאשר חלקו בהונן עמד על שברירי אחוזים.

במקרה זה, צחי נחמיאס שולט במגה אור הציבורית ב-38%, מגה אור מחזיקה בדסק"ש ב-29.9% ודסק"ש מחזיקה בנכסים ובניין ב-74% ונכסים ובניין שלטה בעבר בגב ים, אך בעקבות הוראות חוק הריכוזיות צמצמה את אחזקתה עד לשיעור של פחות מ-30% בלבד. בימים אלו, צחי נחמיאס רכש משלושה גופים מוסדיים, מיטב דש, מגדל ומנורה 14% נוספים על מנת לבצר את שליטת נכסים ובניין בגב ים.

כרגע, הרשויות הרלוונטיות בוחנות האם מדובר בעבירה על חוק הריכוזיות. כאשר נחמיאס רכש את דסק"ש באמצעות מגה אור הוא הצהיר לבית המשפט העליון שאין למגה אור כל כוונה לשלוט בדסק"ש, וכי המשקיעים הנוספים שהוא גיבש כדי לרכוש את דסק"ש יחד עם מגה אור, הם כמו 'קבוצת רכישה': המשקיעים מתגבשים לרכוש יחד ומיד לאחר הרכישה כל אחד מקבל את הדירה שלו.

אולם, בפועל, מרגע שהסתיימה הרכישה, נחמיאס ביצע סדרת פעולות משמעותיות להפגין את שליטתו. תחילה הוא מינה עצמו ליו"ר דסק"ש, אחר כך ליו"ר נכסים ובניין, ואז ייתכן, כי יחד עם החתם שלו 'וליו בייס' נרקח לכאורה מעין דיל נסתר, לרכוש עבור נכסים ובניין מהמוסדיים 14% ממניות גב ים, כך שנכסים ובניין תחזיק 44% בגב ים ותבצר את שליטתה בחברה הפועלת בתחום הנדל"ן ויש לה סינרגיה עם מגה אור של צחי נחמיאס.

במידה והרשויות השונות ימצאו כי סך פעולותיו של נחמיאס עולה לכדי שליטת מגה אור בדסק"ש, הממונה על חדלות הפירעון במשרד המשפטים המשמשת כמ"מ מנכ"לית משרד המשפטים, סיגל יעקבי, צפויה, בהתאם לחוק הריכוזיות, לפנות לבית המשפט כדי שימנה נאמן על כל הנכסים שדסק"ש פועלת בהם.

תגובה אחת ל: "חוק הריכוזיות במבחן: האם ימונה נאמן לדסק"ש?"

  1. יד רוחצת יד בין נחמיאס לבין כלל ביטוח, על חשבון החוסכים!

כתיבת תגובה