חוק פולקמן: כל משכנתה תהיה עם גרייס מובנה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית: בעת נטילת המשכנתה יוכלו הבנקים להציע ללקוחות אפשרות דחיית תשלומים במקרים בהם לקוחות נקלעים לתקופת אבטלה, מחלה של 3 חודשים ומעלה וליולדות שלא חזרו לעבודה חצי שנה לאחר הלידה • ההצעה תיכנס לתוקף בעוד כחצי שנה 

רועי פולקמן | הדס פרוש, פלאש 90

חליתם? פוטרתם? ילדתן? בקרוב תוכלו לקחת משכנתה עם מסלול שיאפשר דחיית תשלום בנסיבות מיוחדות.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ רועי פולקמן לתקן את חוק הבנקאות, על מנת לאפשר ללקוחות בנסיבות מיוחדות, בהן של אבטלה, מחלה או לאחר לידה, לקבל דחייה במועד פירעון של הלוואות לדיור. ההצעה נועדה לתת פתרון לבעיה שנוצרת לנוטלי משכנתאות שאיבדו את מקור פרנסתם בשנה שחלפה ומאז אינם עובדים ומתקשים לעמוד בהחזרי התשלום החודשי באופן זמני, אם מדובר במובטלים, חולים לתקופה ארוכה של מעל ל-3 חודשים, או לקוחה שילדה ולא חזרה לעבודה בתקופה של חצי שנה לאחר הלידה.

כאמור, הבנקים יוכלו להציע ללקוחות, בעת נטילת המשכנתה, חוזה הכולל אפשרות לדחייה במקרים הללו. דחיית התשלום תהייה לשלושה חודשים לפחות, אלא אם הלקוח ביקש תקופה קצרה יותר, ולאורך תקופת ההלוואה יתאפשרו עד  3 דחיות ולא יותר מדחייה אחת בשנה. כמו כן יצטרכו הבנקים למסור ללקוחות מידע על התנאים של דחיית התשלום, ובכלל זה עלויותיו. ההצעה תיכנס לתוקף בעוד כחצי שנה ותחול על הלוואות שיינטלו החל ממועד הכניסה לתוקף ואילך.

היו"ר כבל אמר כי מדובר בהצעת חוק צרכנית ממדרגה ראשונה, שמעניקה ללקוח סוג של ביטוח מפני מצבים קשים, וגם אם תסייע רק לחלק מהאנשים מדובר בשינוי גדול ומשמעותי עבורם. עוד הוא הוסיף כי חשוב שהלקוחות ידעו בדיוק מה התנאים עוד לפני שהם מממשים את האופציה. ח"כ פולקמן הצטרף לדברים והזכיר כי הבנקים מציעים אפשרויות דומות כבר כיום, אך הדבר לא מוסדר ולא מחייב. הוא ביקש להודות לסמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, שהיה שותף לתהליך. ח"כ פולקמן הזכיר כי הגיע להבנות עם הפיקוח על הבנקים שיאפשרו להסדיר את האפשרויות לקבל דחייה בנסיבות מיוחדות וכן יאפשרו ללקוח לדעת מה המחיר של הפעלת האופציה. לדבריו, "המוצר הזה הוא מוצר חברתי נכון ומוצדק ועלותו לבנקים היא אפסית. המבחן יהיה כמה לקוחות יקבלו את המוצר הזה, ואם לא מספיק לקוחות יוכלו ליהנות ממנו אז נשקול לחייב זאת כברירת מחדל".

ביוזמת היו"ר כבל נקבע היום כי ההצעה תחול גם על הגופים המוסדיים, עם זאת הוא הודיע כי יהיה מובן לבחון זאת מחדש רק אם רשות שוק ההון תצליח לשכנע שההצעה תגרום לנזק בלתי הפיך לגופים המוסדיים. כאמור, הצעת החוק אושרה אושר פה אחד ובהצבעה השתתפו היו"ר כבל, ח"כ פולקמן וח"כ לאה פדידה.

כתיבת תגובה