לומדים תיווך? מתווכים? אלה הכללים החדשים שצפויים בענף

משרד המשפטים מפרסם כללי אתיקה חדשים למתווכים במקרקעין | בין היתר, כללי האתיקה למתווכים כוללים איסור השפעה בלתי הוגנת, איסור הטעיה, חובת הצגת רישיון, מסירת מידע מהותי, חובות ואיסורים כלפי חברים למקצוע ואיסור ביצוע של פעולות משפטיות | כמו כן, ייאסר על מתווכים לבצע הערכת שווי נכס או פעולות שהינן ייחודיות לשמאי מקרקעין | הערכות: המשק יחסוך כ-196 מיליון ש"ח מהחלת הכללים

תיווך, אילוסטרציה | צילום: create jobs 51, שאטרסטוק

בתום בחינה מחודשת של אתגרי האסדרה של שוק תיווך המקרקעין בישראל, משרד המשפטים מפרסם להערות הציבור טיוטת כללי אתיקה למתווכים במקרקעין. השר במשרד המשפטים, דוד אמסלם, אישר לפרסום את טיוטת כללי האתיקה החדשים, הצפויים לשים סוף לתופעות בלתי רצויות שאותרו במהלך בדיקה מקיפה שערך משרד המשפטים בתחום תיווך המקרקעין.

במסגרת עבודת מטה שנעשתה במשרד המשפטים בשנתיים האחרונות, הוקם צוות משותף לאגף לאסדרת מקצועות, לחטיבת תכנון מדיניות ואסטרטגיה וללשכה המשפטית של משרד המשפטים שבחן את האתגרים המרכזיים בתחום האסדרה (רגולציה) של שוק התיווך במקרקעין. דו"ח הערכת הרגולציה (RIA)  המסכם של הצוות העלה מספר סוגיות אתיות ומקצועיות המצריכות טיפול ואסדרה בתחום תיווך המקרקעין, בהן: מסירת מידע שגוי או חסר על נכס, היבטים הנוגעים לפרסום נכסים, הסגת גבול מקצועי לתחום המשפטי או השמאי, היעדר הזדהות כמתווך מקרקעין בעת מתן שירות, שימוש במידע אישי או מידע על הנכס לצורך אחר ללא הסכמת הלקוח או הלקוחה ועוד.

לצורך בחינת האתגרים בתחום זה, הפיץ משרד המשפטים סקר לציבור הרחב, 'קול קורא' לקבלת התייחסות ותגובות עומק ואף ערך מפגש 'שולחנות עגולים' עם בעלי עניין בסוגיה וקיבל תמונת מצב המבוססת על תגובות של כ-2,000 אנשים. כמו כן, קיים מחקר משווה בין-לאומי לבחון כיצד מדינות אחרות מתמודדות עם תופעות דומות ובחן את ההשפעה המשקית של חלופות האסדרה השונות המוצעות בתחום תיווך המקרקעין.

בתום עבודתו, המליץ הצוות על גיבוש כללי אתיקה למתווכי מקרקעין, במטרה להעלות את רמת המקצועיות, לקבוע שירותי בסיס שיינתנו במסגרת תיווך מקרקעין וכן לעגן את זכויותיהם של הצדדים לעסקה בה מעורב מתווך מקרקעין. על פי הערכת משרד המשפטים, החלת חובות האתיקה צפויה לחסוך למשק כ-196 מיליון ₪ בשנה (וזאת לאחר הפחתת העלות שתושת על מתווכים).

בין היתר, כללי האתיקה למתווכים במקרקעין עוסקים בחובות המתווך כלפי הלקוחות כגון איסור השפעה בלתי הוגנת, איסור הטעיה, חובת הצגת רישיון תיווך במקרקעין, מסירת מידע מהותי, חובות ואיסורים כלפי חברים למקצוע, איסור פעולות משפטיות ואיסור פעולות שמאיות כגון הערכת שווי נכס או פעולות שיוחדו לשמאי מקרקעין ועוד.

תיווך במקרקעין בישראל הינו מקצוע מוסדר המחויב ברישיון המוענק על-ידי רשם המתווכים במקרקעין הפועל במסגרת האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים, בהתאם לחוק המתווכים במקרקעין, התשנ"ו-1996. ראש האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים ורשם המתווכים במקרקעין הוא עו"ד עמיר הרן.

תיווך ללא רישיון הינו עבירה פלילית הנאכפת על-ידי הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן. חוק המתווכים חוקק בשנת 1996 במטרה להסדיר את פעילות המתווכים על רקע התמורות שחלו בשוק הנדל"ן בעקבות גלי העלייה הגדולים של שנות ה-90. החוק נכנס לתוקף ביום 1.4.1997.

במסגרת התנאים לקבלת רישיון תיווך יש לעמוד בבחינת רישוי ממשלתית. נכון לינואר 2024 פועלים בישראל כ- 26,300 מתווכים בעלי רישיון פעיל.  בשנת 2023 נבחנו 4,687 נבחנים בבחינת הרישוי שהתקיימה 3 פעמים בשנה זו, מתוכם 3,980 עברו את הבחינה בהצלחה. בסך הכול 3,644 מתווכים חדשים הוסמכו בשנת 2023 (חלקם עברו את הבחינה בשנים קודמות – ציון מעבר תקף במשך 5 שנים).

טיוטת כללי האתיקה למתווכי מקרקעין באתר החקיקה הממשלתי.

מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד: "משרד המשפטים שם למטרה את העלאת רמת השירות ושביעות הרצון של הציבור משירותי משרד המשפטים ובכללם, פעילותם של המתווכים במקרקרעין. תקנות האתיקה למתווכים בתחום המקרקעין הן צעד משמעותי נוסף שאנו מתכוונים ליישם על מנת להשיג מטרה זו. במסגרת כללי האתיקה החדשים יקבעו שירותי הבסיס שיינתנו במסגרת תיווך מקרקעין ויעוגנו זכויותיהם של הצדדים לעסקה בה מעורב מתווך מקרקעין".

ראש האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים ורשם המתווכים במקרקעין, עו"ד עמיר הרן: "במסגרת בחינת הרגולציה מצאנו כי זירת הנדל"ן מתאפיינת פעמים רבות בפערי כוחות ומידע, וכי יש מקום לחדד ולשפר את הכללים המנחים את התנהלות המתווכים. מטרת הכללים החדשים היא לשפר את זרימת המידע ולוודא כי התיווך נעשה על בסיס מידע מהימן ומקיף, בצורה מקצועית ובדרך ראויה לבעלי רישיון מטעם משרד המשפטים".

 

כתיבת תגובה