חכי"ם חרדים חוששים "הדיור החרדי ייפגע משמעותית"

"הדיור החרדי ייפגע משמעותית" כך טוענים בשיחות בחדר הסיעה של 'יהדות התורה' שהגיעו לידי 'ביזנעס' בצל החקירות על נתניהו ולאור המשבר הקואליציוני סביב חוק הגיוס. האם יהיה לח"כים החרדיים זמן לעסוק בנושא הדיור?

צילום מרים אלסטר פלאש 90

 

חוק הגיוס והמשבר הקואליציוני שסביבו, לצד חקירות משפחת נתניהו ומצעד עדי המדינה המתארך, מותירה את נציגי הציבור החרדי בכנסת בתחושת ייאוש ממציאת פתרונות דיור מהותיים למגזר החרדי בתקופה שנותרה לממשלה הנוכחית. כך עולה מתמלילי שיחות שהגיעו לידי 'ביזנעס'.

שני הבולדוזרים העיקריים שמתעניינים בנושא הדיור גם כאשר מסביב יהום הסער, הם הח"כים מנחם אליעזר מוזס מאגודת ישראל ויעקב אשר מדגל התורה. בסיעת ש"ס לא מצאנו אג'נדה ברורה, למעט כמובן פעילותו של השר דרעי בשפיר, שלא צברה תאוצה עדיין, אך באופק ארוך הטווח, בעוד חמש או עשר שנים, אולי תהווה פתרון כלשהו.

"בטווח הקצר, אף דירה לא תצא מהממשלה הנוכחית, כי אין לראשי הסיעות שלנו זמן לפעילות ממוקדת בנושא", אומר לנו ח"כ ביהדות התורה.

דירות 'מחיר למשתכן' ששיווקן החל ברחבי הארץ, (או יותר נכון הגרלות נערכו לנרשמים הזוכים, השיווק בפועל טרם החל) לא מיועדות לציבור החרדי באופן מוצהר, למעט זעיר פה זעיר שם.

כ-117,000 דירות (כולל תכנית 'מחיר למשתכן' ובלעדיה) עתידות להיבנות בארץ בשנתיים הקרובות – אבל אולי אלפיים או חמשת אלפים יחידות לכל היותר מתוכן ייעודיות למגזר החרדי. גם בבית שמש, כזכור, המגזר החילוני יכול להתמודד, כך שאין באוריינטציה העירונית כל דרך לוודא ששכנים חילוניים לא יצוצו בבניינים שחלקם נרכשו ע"י חרדים בשכונות שמלכתחילה הגו ראשי העיר כחרדיות למהדרין.

כזכור, בהרשמה לסדרה א' השתתפו בעיקר חילוניים, עקב פרסום שמידר את העיתונות והתקשורת החרדית. לנרשמי סדרה א' עדיפות על פני נרשמי סדרה ב', שבה השתתפו חרדים, אם כי באופן המוערך כזעום.

קרוב ל-120,000 זוגות נרשמו להגרלות 'מחיר למשתכן'. בינתיים, מתוכם, זכו בהגרלות השונות רק כ-43,000 זוגות. בינתיים רק כ-6,000 חוזים בלבד נחתמו.

כרגע, לאור המצב הקואליציוני הנפיץ, חוששים ביהדות התורה שהפעילות בנושא הדיור, שגם כך לא עמדה בראש סדר היום החרדי – למעט ישיבת סיעה שהוקדשה ע"י יהדות התורה לנושא לפני מספר שבועות – תידחה לירכתיים באופן גורף.

באותה ישיבה הציע שוב ח"כ מוזס לפתור את בעיית הדיור החרדית במתן תקציב עידוד בסך 200,000 שקלים לכל רוכש דירת יד שנייה שמחירה הכולל אינו עולה על 800,000 שקלים. ההצעה הוצגה גם בישיבת ראשי סיעות הקואליציה.

אך נראה, כי שר האוצר כחלון לא יסכים להוציא מהקופה הציבורית סכום גבוה שכזה. הסיבה: בבנייה חדשה, קופת האוצר מרוויחה. בתקציב עידוד רכישת דירות רפאים, אין כל רווח לאוצר, כי אם הוצאה לקופת המדינה, הסבירו ב'כולנו' שלא לייחוס, באזני ח"כי יהדות התורה.

תגובה אחת ל: "חכי"ם חרדים חוששים "הדיור החרדי ייפגע משמעותית""

  1. מי שקצת מבין יודע שמענק של 100000 רק יעלה את המחירים בעוד מאה אלף ש"ח
    הפיתרון הכי טוב זה לעלות את מס הרכישה ל20 אחוז!
    ושיווק מסיבי אפילו בפריפריה אבל בצפיפות ובעירוב שימושים בכדי שיהיה שם ביקוש

כתיבת תגובה