ח"כ אורי מקלב: כעת אין שום פתרון מוצע למצוקת הדיור אשר מתאים לציבור החרדי

בדיון שיזם במליאת הכנסת אמר מקלב כי אפיק מחיר למשתכן לבדו אינו יכול להביא לפתרון מצוקת הדיור, כל נושא דירות היד השנייה נמצא היום בהקפאה ואין היום לאנשים לאן לעבור היום – זה לא נקרא פתרון מלא של השוק

מקלב בעת דיון בוועדת הכלכלה. צילום: יונתן סינדל | פלאש 90

מליאת הכנסת דיון בהצעה לסדר שיזם ח"כ אורי מקלב יחד עם מספר חברי כנסת נוספים בנושא הצניחה במספר התחלות הבנייה בזמן האחרון, בדבריו בדיון הסביר ח"כ אורי מקלב כי הנתונים מצבעים על כך שיש 15% ירידה בתחילת הבנייה, יחד עם דוח של קרן המטבע הבין-לאומית, קרן המטבע של אירופה – שהגישו גם לבנק ישראל וגם לאוצר עצמו, – מדובר על ירידה במספר התחלות הבנייה, וממילא בטווח הארוך יגרום לעליית מחירים – לא צריך להיות כלכלן גדול ומבין גדול בבנייה אמר מקלב כדי להבין ששם המשחק בירידת מחירים זה היצף השוק בדירות נוספות. זה יגרום לירידת מחירים. כל הדברים האחרים יכולים לעזור, אבל לא הם שיגרמו לכך שתהיה ירידת מחירים הסביר מקלב..

מקלב הוסיף כי 75% מהתחלות הבניה הם פרוייקטים של מחיר למשתכן. זאת אומרת, שבמגזר הפתוח, הפרטי והחופשי, שם ירידה דרמטית הרבה יותר בהתחלות הבנייה ששם אין פרוייקטים של מחיר למשתכן. ח"כ מקלב הסביר כי הרוכשים יושבים על הגדר והקבלנים אינם רואים את המציאות, אם שר האוצר יתחלף, נניח, ויהיה שינוי במדיניות או בממשלה, לא עוד הרבה זמן, אנחנו נראה מייד שיש חוסר בהתחלות בנייה שפרשו מחסור בהיצע דירות, ומייד נראה נסיקה דרמטית וגדולה מאוד במחירי הדירות, מקלב סייג את דבריו ואמר כי אין ספק שיש היום לא מעט זוגות צעירים שיכולים היום לרכוש דירות יותר זולות. אבל צריך גם לקחת בחשבון שמחיר למשתכן זה אפיק טוב, זה מסלול טוב, אבל אי-אפשר להתמודד עם משבר כזה גדול ועמוק במצוקת דיור רק באפיק אחד.

מקלב הסביר כי אפיק מחיר למשתכן לבדו אינו יכול להביא לפתרון, כך למשל כל נושא דירות היד השנייה נמצא היום בהקפאה. אין היום לאנשים לאן לעבור; מי שלא זכאי ויש לו דירה, כבר לא יכול לקבל מחיר למשתכן. זה לא נקרא פתרון מלא של השוק. זה בהחלט יכול להיות דברים מאוד יפים בשביל זוגות צעירים שלא עשו את זה, אבל אנחנו מדברים על כלל תושבי מדינת ישראל אמר מקלב.

מקלב עבר והסביר את מצוקת הדיור הקיימת בציבור החרדי אשר משפיעה רבות על שוק הנדל"ן הכללי בארץ, כך למשל שישנם פתרונות אשא לא מתאימים לציבור החרדי, מחיר למשתכן הוא לא בנוי, ולא מתאים לציבור החרדי. הם לא יכולים לגור בדירות ברבי-קומות. הצרכים הציבוריים וגם ההקצאות לצרכים ציבוריים צריכים להיות אחרים, בגלל שזה מחולק אחרת.  אמר מקלב והוסיף – יש ציבור שהוא לא קטן, ודאי אפילו הרבה יותר מהיחס שלו, שיש לו מודעות לקנות – קניית דירה ופתרון הדיור הוא הרבה יותר רחב בציבור החרדי, וכשאנחנו מדברים שלא נקבל פתרון, באמת מגבירים את המצוקה. אין שום פתרון שנעשה עכשיו שמתאים לציבור החרדי. לכן, יש לקחת את הכול בראות כללית. לא רק פתרון אחד הוא זה שיכול לפתור את המצוקה הנוראה שהגיעה.

 

תגובה אחת ל: "ח"כ אורי מקלב: כעת אין שום פתרון מוצע למצוקת הדיור אשר מתאים לציבור החרדי"

  1. הר יונה אחלה פתרון! אז תפסיקו לחרטט ותתחילו להזרים כספים

כתיבת תגובה