ח"כ אייכלר: "על הבנקים להודיע ללקוח לפני החזרת כל חיוב"

בדיון מקיף לצמצום מספר הלקוחות המוגבלים בבנקים עלה כי מיליון ורבע צ'קים חזרו בשנה מסיבות של חוסר כיסוי – הוועדה דרשה להציב שלטי אזהרה על הכספומטים, ובו מידע על ההשלכות בגין משיכת יתר

אילוסטרציה. צילום: נעם מושקוביץ | פלאש 90

הוועדה לפניות הציבור של הכנסת קיימה דיון מקיף על הדרכים לצמצום מספר הלקוחות המוגבלים בבנקים. פונים רבים התלוננו בפני הוועדה על כך שחזרו להם הוראת קבע או צ'קים, ללא הודעה מוקדמת, בגלל העדר כיסוי זמני. לטענת הלקוחות "הבנק לא מודיע ללקוח בטרם יחזור החיוב בהוראת קבע"

יו"ר הוועדה ח"כ  אייכלר אמר בפתח הדיון כי יש להפריד בין שני סוגי לקוחות "הוועדה לא עוסקת בלקוחות שזו השגרה שלהם לפזר צ'קים בהיעדר כיסוי. הדיון עוסק בלקוחות שמעדו וקרתה להם תקלה. עלינו לסייע לאותם לקוחות בטרם יבואו למצוקת הגבלת החשבון. לא מדובר על הונאות אשראי כמובן, אלא על טעויות אנוש".

יצוין כי על פי החקיקה הקיימת חשבון הופך למוגבל ברגע שחזרו עשרה צ'קים בגין היעדר כיסוי. נציגי הבנקים הציגו בפני הוועדה את הנהלים כפי שהם כיום: "לקוח שחוזרים לו חמישה צ'קים, הבנק שולח הודעה דרך הדואר או דואר אלקטרוני. לאחרונה הוספנו חובה לשלוח מסרון עם התראה להגבלה. זוהי סנקציה חריפה. בעניין כרטיסי האשראי: הבנק אמור למצוא דרך מהירה לעדכן את הלקוח במקרה של שימוש בלתי אחראי. אם אין דרך אחרת, יש להתקשר ללקוח כדי למנוע המשך הדרדרות בחשבון. טרם נעשתה ביקורת האם הבנקים מבצעים את ההוראה. המפקח על הבנקים בודק את ביצוע ההנחיות באם תהיה תלונה ספציפית של אזרח שלא קיבל התראה על כך שהכרטיס שלו לפני ביטול. הוועדה ביקשה לעקוב אחר ביצוע ההודעות"

ח"כ אייכלר דרש מבנק ישראל לרענן את הנהלים ולעדכן את מנהלי הבנקים בהנחיות הללו. כמו"כ, ביקש להוסיף הנחיה להתראה קולית ללקוחות בעלי טלפונים כשרים שאינם מקבלים מסרונים.

אייכלר ביקש מנציגי הבנקים לשלוח התראה גם לפני החזרה של הוראת קבע בשל היעדר כיסוי. "בהוראת קבע שחוזרת הבנקים לא מודיעים ללקוח משום שזה לא מגביל את החשבון, אבל בל נשכח, כי למרות שהחשבון לא מוגבל, עדיין, האמינות של הלקוח נפגעת ועל כן יש להודיע לו גם במקרה זה. האוכלוסיות החזקות מעודכנות במצב החשבון שלהם כל העת, אך עלינו לסייע ולדאוג לאותם לקוחות חלשים"

בנוסף, דרשה הוועדה מהבנקים להציב שילוט על הכספומטים ובו אזהרה על ההשלכות העלולות להיווצר במקרה של משיכת יתר. "באותו שילוט יש להוסיף מספר טלפון לבירורים במקרה שהמכשיר לא עובד, או שהכרטיס נבלע. לבנקים יש נציגי שירות עשרים וארבע שעות למקרי אובדן וגניבה, אז שאותם נציגים יעניקו ללקוחות גם את המידע למי לפנות במקרה של תקלה בכספומט." אמר ח"כ הרב אייכלר בדברי הסיכום.

 

תגובה אחת ל: "ח"כ אייכלר: "על הבנקים להודיע ללקוח לפני החזרת כל חיוב""

  1. חוק 10 שיקים הוא חוק שלא קיים לא בארה"ב וגם לא באנגליה. דרקוני מאוד.

כתיבת תגובה