ח"כ הרב יעקב אשר: יש לשנות את שיטת התגמול לחברות גביית הארנונה

שיטת התגמול הקיימת לפיה חברות הגביה מקבלות אחוז מסוים מסכום הגביה גורמת לכך שהגובים מכבידים על החייבים *  יו"ר ועדת הפנים יואב קיש: הכלים שבשימוש חברות הגבייה יפוקחו יצומצמו

ח"כ יעקב אשר בוועדה (ארכיון). צילום: פלאש 90

מהו האיזון בין העמקת גביית חובות ארנונה לטובת כלל אזרחי העיר, לבין גביה אגרסיבית הפוגעת בזכויות האזרח החייב? בשאלה זו דנה ועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש במסגרת הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות, שעניינו הסדרת פעילות חברות הגביה (הכנה לקריאה שניה ושלישית).

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש אמר בפתח הדיון כי הכלי של חברות הגביה נוצל לפעמים בצורה לא ראויה. "חברות הגביה העלו את גרף הגביה ל96-97% אבל החוק היום מאפשר להיכנס לביתו של אדם ולעקל לו את המקרר. זה המקום לדון בהסדרת הכלי הזה. לוודא שהאצבע לא תהיה קלה מדי על ההדק".

ח"כ הרב יעקב אשר טען בדיון כי יש לשנות את שיטת התגמול לחברות הגביה כדי להקל על החייבים. במהלך הדיון הסביר ח"כ אשר כי מנסיונו בכל מקום שהרשות המקומית עצמה מתנהלת באופן ישיר מול החייבים קיימת התחשבות רבה יותר בתושבי העיר לעומת מצב שבו בערים רבות מי שגובה בפועל את החובות אלו חברות גביה חיצוניות המתוגמלות מהעיריות על השירות ובהתאם להיקף הגביה. ח"כ אשר הדגיש  כי שיטת התגמול הקיימת לפיה חברות הגביה החיצוניות הגובות את חובות הארנונה והמיסים מקבלות אחוז מסוים מסכום הגביה גורמת לכך שהגובים מכבידים על החייבים וממצים נגדם את ההליכים המשפטיים כדי להרויח סכומים נוספים,

"יש לתגמל את חברות הגביה בסכום קבוע תמורת השירות שהן מעניקות לרשויות ללא תלות ישירה במספר החובות שנגבו על מנת להקל על החייבים ורק במקרים חריגים של חייבים מועדים יש להפעיל נגדם את כל האמצעים החוקיים והמשפטיים"   אמר הרב אשר.

ח"כ מיכאל מלכיאלי הוסיף אף הוא כי "כשאתה שומע את התלונות, אתה בטוח שמאפיה פועלת נגד החייבים. מחוב של 200 ₪ הוא תופח ל-1500. אתה מוצא את עצמך מתחיל להתחנן בפני עו"ד, שאומר, בגלל שביקשת, תקבל הנחה של 200 ₪. הרשות המקומית הפכה מנותן שירותים למפלצת מאיימת. החוק נוגע באנשים הכי מוחלשים, שאומרים לעצמם אשלם בחודש הבא, אולי ירווח, והחוב תופח".

מנכ"ל השלטון המקומי שלמה דולברג הסכים כי זו גם עמדת השלטון המקומי "גביה צריכה להיעשות בצורה אנושית. יש מקרי קיצון, ולכן צריך להסדיר את הנושא. אנו נתמוך בכל הסדרה. חשוב לא לשפוך את התינוק עם המים. 160 רשויות מסתייעות היום בחברות גביה. מי שדחף למהלך היה משרד האוצר. צוותים שישבו על תוכניות הבראה הפנו את הרשויות לקבלני גביה, וביטלו להן תקנים. זו הייתה אובססיה של האוצר", אמר דולברג.

כתיבת תגובה