ח"כ פורר: תזרים המזומנים הוא צינור החמצן של העסקים הקטנים

הצעת חוק של ח"כ עודד פורר, ראש השדולה לעסקים קטנים ובינוניים, בשיתוף התאחדות המלאכה והתעשייה תבקש לשים סוף לעיכוב התשלומים לספקים קטנים

עודד פורר. צילום מרים אלסטר פלאש 90

השבוע דנה ועדת הכלכלה בכשלים ביישום חוק מוסר התשלומים כחלק מיום מיוחד בכנסת אשר הוקדש לנושא עסקים קטנים. בתוך כך, הצעת חוק אשר הונחה  אתמול (ד') על שולחן הכנסת, מבקשת לאסור על התניית מועד תשלום בין לקוח לספק ולהגביל אותו עד ל 70 ימים. בנוסף, ההצעה מבקשת לכלול בתוך החוק גם חברות ממשלתיות ולבטל את ההחרגה של משרד הבריאות.

חוק מוסר התשלומים שאושר ביוני 2017, נועד להסדיר את מועדי התשלומים בין ספקים למשרדי הממשלה, רשויות המדינה ורשויות הממומנות על ידי המדינה – כך שיתבצעו בפרק זמן סביר של שוטף + 30 יום. אך בפועל, למרות שעברה שנה לאחר שאושר, עדיין אין פיקוח ליישמו של החוק וספקים רבים סובלים מעיכוב בתשלומים.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) :"הצעת חוק מוסר תשלומים חשובה מאין כמוה, ההסדרים בין הספקים הרבים העובדים עם משרדי הממשלה חייבים להיות הוגנים לשני הצדדים. בדיוק כפי שמשרדי הממשלה מצפים לקבל את הזמנתם בפרק זמן סביר וקבוע, כך צריכים הספקים לקבל את התשלום בפרק זמן שלא יעלה על 45 ימים, כך למעשה לא ננתק לעסקים הקטנים והבינוניים את צינור החמצן העיקרי שלו והוא תזרים המזומנים הקיים".

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "הסעיף בחוק קובע שהמזמין צריך לשלם לספק עד 45 ימים מתום החודש בו שבו הומצא לו החשבון , אלא אם כן קבעו הצדדים מועד אחר לתשלוםסעיף זה מאפשר לגופים גדולים יד חופשית להחליט על מועדי התשלום לספקים הקטנים, ולקבוע מועדים של 90 ימים, 150 ימים ויותר. במבחן המציאות, בלית ברירה עסק קטן חייב להתיישר לפי תנאי התשלום שמכתיב לו לקוח גדול משום שהוא נאבק לסגור את החודש, מה שמשאיר אותו חסר כח מיקוח וחסר אונים אל מול לקוח גדול . דוגמה טובה לכך היא תנאי התשלום המקובלים בהזמנות התעשייה הצבאית המבוצעות על ידי מפעלי המתכת והעיבוד השבבי שעומדים על שוטף + 90 יום , כאשר בפועל נאלצו מפעלים אלה לספוג פיגור משמעותי המגיע לידי 150 יום ויותר.  

הפתרון הוא לקבוע תקרת ימים קבועה בחוק שמועד התשלום לא יעלה על 70 יום מתום החודש שבו קיבל המזמין את החשבון.  כך תצומצם הדרך לעקיפת החוק ותיפסק הבריונות כנגד העסקים הקטנים".

כתיבת תגובה