חלופת שקד לתמ"א 38: או חלופה, או הארכה

הקרב על תמ"א 38 מתעצם והולך, והשרה איילת שקד קיימה הבוקר מסיבת עיתונאים בה הציגה את מה שהיא מכנה "חלופת שקד" • התכנית החדשה של משרד הפנים הוצגה בבניין מנהל התכנון בירושלים, ובה הוצגו היתרונות והחסרונות של התכניות שעל הפרק • החלופה תעלה להצבעה כהצעת חוק נפרדת לאישור הכנסת והממשלה כבר בתוך ארבעה חודשים – ואם תעבור תהווה מתווה חלופי לתמ"א 38

הדמיית בניין אחרי תמ"א 38 ברחוב אלי כהן בלוד | צילום אילוסטרציה: יח"צ

"היום הודעתי על "חלופת שקד לתמ"א 38" – מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק", צייצה לפני כשעה שרת הפנים איילת שקד. "החלופה מדגישה את הצורך בקידום תכניות לחיזוק מבנים, התחדשות עירונית ותגדיל את היצע הדירות. תספק פיתרון לכל האינטרסים הקיימים ותייצר יציבות וכיוון ברור לכלל הגורמים הרלוונטיים, תספק מענה לחסרונות התמ"א הידועים היטב, תייצר ודאות במשק ותגדיל את הכדאיות הכלכלית. במקביל, החלופה תביא עמה ראייה רחבה וכוללת מבחינה תכנונית וסביבתית לצד יעילות וקיצור פרקי הזמן הנהוגים כיום".

ובקצרה, הכירו את "חלופת שקד" לתמ"א 38.

שרת הפנים, איילת שקד, הודיעה בתדרוך שערכה לתקשורת בבניין מינהל התכנון בירושלים, על החלטתה להגיש לאישור הממשלה וכהצעת חוק נפרדת שתעלה להצבעה במליאת הכנסת את מתווה החלופה שלה לתכנית תמ"א 38, בתוך ארבעה חודשים מהיום. התכנית גורסת את הגדלת היקף הזכויות במסלול הריסה ל-400%, ביטול מגבלות הגובה למבנה וקביעת מסלול מקוצר 'תכנית + היתר'.

הצעת החוק תתבסס על המסלול העקרוני בחלופה שהוצעה במסגרת התזכיר שהופץ בנוגע לתיקון 128 לחוק התכנון והבניה ותכלול ביצוע התאמות לאור הערות הציבור, השלטון מקומי, התאחדות בוני הארץ וגורמים נוספים.

במסגרת התוכנית יוגדל היקף הזכויות במסלול הריסה ל-400 אחוז, תבוטל מגבלות גובה המבנה וייקבע מסלול מקוצר "תכנית + היתר".

בד בבד – על מנת ליצור וודאות למשק, לראשי הערים, למתכננים, ליזמים ולבעלי הדירות, יובהר כבר עתה מהם לוחות הזמנים הצפויים, ומה תהא תוצאתו של כל תרחיש ותרחיש.

המלצה למועצה הארצית לתקן את החלטתה לגבי תחולה ברמה מקומית, באופן שתקל על רשות שמעוניינת להיוותר עם הוראות התמ"א.

על פי ההמלצה, הרשות המקומית תוכל לעשות זאת לחודש מאי בשנה הבאה באחת משלוש אפשרויות:

א. הגשת תוכנית מתאר כוללת להתחדשות עירונית.

ב. הכנת תוכנית ע"פ סעיף 23 על כל העיר או חלק משמעותי ממנה.

ג. הודעה על הכנת תוכנית וקביעת תנאים ע"פ סעיף 78 לחוק.

ככל שהחלופה לא תאושר בחוק עד סוף נובמבר הקרוב, תמליץ השרה למועצה הארצית להאריך את תכנית "תמ"א 38" בשנה, היינו עד אוקטובר שנת 2023 וכן תפעל לשיפורים בנוגע להוראת המעבר שתיקבענה.

התאמות שבוצעו במתווה החלופה המוצע במסגרת תיקון 128:

• סמכויות תכנון לכל הועדות המקומיות לאשר תכניות נקודתיות ו/או עירוניות.

• מסלול הריסה מ-350% ל-400% – הגדלת כדאיות כלכלית.

• ביטול מגבלת גובה מבנה – הגדלת ישימות.

• הכרה בתוספות בניה עד שנת 2005 (במקום 2000) – הגדלת ישימות.

• אפשרות להקצאת קומה מבונה – שיפור כלי תכנון לרשות מקומית.

• חו"ד מהנדס עיר "ראיה כוללת" לתוכנית לרבות הקצאת שטחי הציבור – וודאות ושיפור איכות.

• הוספת מנגנון חיזוק מבנה אחד וניוד זכויות למגרש – שיפור תכנוני והגדלת יישימות.

• חיזוק מעמד מבנים וסביבה היסטורית – שיפור כלי תכנון לרשות מקומית.

• קידום מסלול חדש לשיפור התהליכים "תוכנית+היתר" – הגדלת וודאות וקיצור לוחות זמנים.

• סמכות מקבילה (לועדה מחוזית) אחרי תקופה מסויימת שתיקבע – כלי לקידום תכנון במקרים המתאימים.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: "אני מודה לשרה איילת שקד, למנכ"לית מנהל התכנון, הגברת דלית זילבר ולראש מטה התכנון במשרד הפנים, שלומי הייזלר על הקשבתם להערות והארות של התאחדות הקבלנים בוני הארץ והטמעתן במתווה החדש. אנו שמחים על כך שהשרה שקד לקחה על עצמה להעביר את החקיקה בתוך ארבעה חודשים והתחייבה כי אם החקיקה לא תושלם בתקופה הזו, יוארך תוקפה של תמ"א 38 בשנה נוספת, עד אוקטובר 2023. זהו לוח זמנים נכון המייצר את הוודאות הנדרשת לשוק. המבחן האמיתי של כלל הגורמים ובראשם גורמי התכנון, הוא בביצוע והשלמת המהלך בלוח הזמנים הקצר אשר קבעו לעצמם, שכן המחסור בדירות והסיכון הביטחוני בהיעדר תמ"א לא מאפשרים שלא לפתור את האירוע באופן מיידי.

"נדרשות גם פעולות נוספות לקיצור תהליכי הרישוי והוצאת היתרי בנייה ואנו קוראים לשרה שקד לקדם את רפורמת הרישוי העצמי ולתת תמריצים כספיים בדמות מענקים ממשלתיים לרשויות מקומיות על כל יחידת דיור אשר תבנה בהתחדשות עירונית, לצורך הקמת תשתיות מקומיות".

סרוגו הוסיף: "אנו קוראים לממשלה לייצר מענה לחיזוק דירות בפריפריה. התאחדות הקבלנים בוני הארץ הציגה לממשלה מספר כיווני פעולה בנושא זה, ואנו נמשיך לעבוד עם גורמי הממשלה השונים על מנת לקדמן כדי ליצור התחדשות עירונית גם בפריפריה. לכולנו יש משימה גדולה והיא לייצר דירות בטוחות, בהיקפים גדולים ושיתוף הפעולה בינינו לשרה שקד בתקופה הקצרה מאז נכנסה לתפקידה, כבר נותן את אותותיו ועל כך, כאמור, אני מברך ומודה לשרה. אנו נמשיך יחד לטייב את ההצעה ולקדם טיפול בנושאים הנוספים שעל הפרק".

כתיבת תגובה