חנוכת כביש 6 החדש בצפון: אגרה יקרה וכפולה

כעס בגליל המערבי על התעריפים הגבוהים של כביש 6 החדש לצפון • משרד התחבורה הסכים לאגד בין שתי הזכייניות למניעת כפל תשלומים וטעויות של הנוסעים בו – אך משרד האוצר? סירב

כביש 6 ה'ותיק' | יח''צ

בשורה משמעותית אך יקרה לתושבי הצפון: מיום חמישי הקרוב תועבר התנועה בצומת העמקים – מקום החיבור שבין כביש 6 הוותיק למקטעים החדשים בכביש 6 צפון – לככרות תנועה, ומיום ראשון הקרוב תחל פתיחתם של מחלפים ומקטעים נוספים בהדרגה, חלקם כבר ביום שלישי הבא ובשבוע שלאחריו.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הכביש כולל מנהרות ומחלפים חדשים רבים, ובשלב הראשון החיבור לכביש 6 הותיק לא יהיה רציף – אלא בירידה לכביש 70 המורחב, וממנו לכביש החדש.

אך עם זאת, מתברר שהאגרה,תהיה גבוהה לנוסעים הקבועים ובוודאי שלמזדמנים. אמנם לא באותם תעריפים גבוהים כמו של מנהרות הכרמל שנסיעה של כמה דקות בשני המקטעים שלה לנוסע מזדמן עשוייה לעלות 19.90 שקלים, אך עם זאת, בשעות השיא במקטע יקנעם המחיר יעמוד על 4.18 שקלים ובשעות השפל 2.39 שקלים, במקטע סומך בשעות השיא 2.98 שקלים ובשעות השפל 1.79 ונסיעה בשני המקטעים יחד תעמוד על 5.73 שקלים בשעות השיא ו-3.36 שקלים בשפל.

יצויין כי, המקטעים הבאים של הכביש, לכיוון אחיהוד ושלומי יהיו בחינם, כפי שנהוג בכביש 6 בדרום הארץ. – במטרה להקל על תושבי הפריפריה.

כאמור, ביום ראשון הקרוב יחנכו הקטעים הראשונים של כביש 6 החדש לצפון. הקטעים היו יכולים לחבר בין הצפון למרכז הארץ ולהביא בשורה תחבורתית של ממש לפריפריה, אך תמחור הקטע הצפוני לא יאפשר לכולם להשתמש בו. החלק הצפוני הינו החלק היקר ביותר בכביש 6, ממחלף עירון ועד מחלף עין תות. מדובר בפער משמעותי לעומת קטע הכביש בדרום הארץ שהוא חינמי לכל, וגם לעומת הקטעים בתשלום במרכז הארץ. אם זה לא מספיק, הקטעים החדשים יהיו בניהול חברה חדשה שתגבה תשלום נוסף ונפרד, ובהתאם כפל החברות יגדיל את עלויות הנסיעה ויכביד על יוקר המחייה בצפון.

מנכ"לית אשכול רשויות גליל מערבי, יעל רון: "מדינת ישראל מצהירה בתקשורת שהיא בעד פיתוח הגליל ובפועל מקפחת את תושבי הצפון. במשך שנים חיכינו לכבישים חדשים שיקלו את עומסי התחבורה הקשים שיש באזור, ועד שפותחים כביש חדש דורשים מאתנו לשלם עליו משמעותית יותר מתושבי המרכז. לא מתקבל על הדעת שבדרום הארץ זוכים התושבים ליחס אחד ובצפון זוכים התושבים ליחס אחר. משרד התחבורה שכח אותנו והשאיר את תושבי הצפון לעמוד בפקקים לעשור נוסף".

גם ח"כ ישראל אייכלר הגיש שאילתא לשר התחבורה ישראל כץ בנושא האגרות בכביש: "בימים האחרונים קיבלו מנויי כביש 6 הודעה על הקטע החדש בצפון הארץ שייפתח בקרוב לנהגים מיקנעם ועד סומך. המקטע החדש יהיה בבעלותה של זכיינית בשם '6 חוצה צפון'. אלא שאם עד כה החיוב המקסימלי בכביש היה עד ארבעה מקטעים. מעתה יחויבו הנוסעים חיובים נוספים על מקטעים בדרך החדשה.

"בנוסף", טען אייכלר, לקוחות רבים אינם מודעים לעובדת קיומה של החברה המחזיקה בזכיינות החלק הצפוני – ובשל כך יצברו חיובים נוספים כתוצאה מחשיבה מוטעית כאילו יש להם כבר מנוי לכל הכביש. מדוע לא עושים מנוי כללי לכל כבישי האגרה, כמו בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם, שאיתו אפשר לעבור בכל הכבישים של כל החברות?"

לדברי שר התחבורה, בתשובה לשאילתא, עמדת משרדו היא כי אכן ניתן לאחד בין הזכייניות אך לדבריו, משרד האוצר הוא שהתנגד לכך.

"יש ליצור מנגנון חיוב כללי על ידי משרד התחבורה שיחלק את האגרה בין החברות. בכך יש לתקן את העוול אחת ולתמיד ולהפוך את כל כבישי האגרה ליחידת חיוב אחת כפי שמקובל ברוב העולם", כתב אייכלר למשרד האוצר, אך טרם נענה.

כתיבת תגובה