חסימת החשבונות הישראליים || בנק ישראל: קשור למישור המדיני

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן ביקש מבנק ישראל והממשלה תשובות באשר להתמודדות עם הקפאת חשבונות בנק של ישראלים כתוצאה מהסנקציות האמריקאיות: מצפים לא רק מבנק ישראל אלא גם מראש הממשלה והקבינט לטפל בזה | הדברים נאמרו בתום ישיבה סוערת שקיימה הוועדה בעניין| ח"כ הלוי: אם לא נצליח לטפל בזה מדינית חייבים לשפות את האזרחים עד לבירור העניין | סגנית המפקח על הבנקים: בסופו של יום זה במישור המדיני | סמנכ"ל משרד החוץ: עמדת המשרד מתגבשת בימים אלה

דיון ועדת הכלכלה בנושא הסנקציות האמריקאיות לסגירת חשבונות בנק לישראלים | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה הבוקר לישיבה דחופה שעסקה בהתנהלות הבנקים נוכח הצו האמריקאי המטיל סנקציות כלכליות אישיות על אזרחים ישראלים, לבקשת חברי הכנסת עמית הלוי, משה פסל, אריאל קלנר ודן אילוז. כבר בפתח הדיון אמר היו"ר ביטן, כי מדובר בצעד שהממשלה צריכה להתייחס אליו ולטפל בו, אחרת זה לא ייפסק, והזכיר כי גם הבריטים והצרפתים הפעילו סנקציות אחרי האמריקאים. עם זאת, הוא הוסיף כי גם לפיקוח על הבנקים יש אחריות וגם הוא צריך לפעול לשפר את מצב הלקוחות, מבלי לפגוע בסנקציות.

ח"כ עמית הלוי אמר כי "זו חובתנו הבסיסית להגן על זכויות אזרחי ישראל. אדם הפקיד את הדמים שלו, את כל מה שקנה בדם, יזע ודמעות בבנק. שם בו את כל מה שמיועד למחיתו וילדיו, קם בבוקר וזה נעלם. לא משנה אם היו שם מאה שקלים, אלף או מאה אלף שקלים – זה בלתי נתפס. תפקידנו כחברי כנסת להגן על אזרחי ישראל, זה לא יעלה על הדעת. זכות הקניין היא בסיסית. הבנק היה צריך לרעוד, להמתין מספר ימים, להתייעץ לפני שבכלל מקבל החלטה. מה יעשו הילדים שלו? הכסף של הלקוח הוא דבר קדוש". ח"כ הלוי הוסיף כי הופתע מהגיבוי שנתן בנק ישראל לבנק לאומי, ותהה האם אשתו של ינון לוי ושותפו מעורבים גם הם. "אם לא נצליח לטפל בזה מדינית אני חושב שהכנסת מחויבת לחוקק חוק שישפה את האזרחים עד שהסנקציה תוסר, או עד שיהיה הליך משפטי שיברר את העניין", אמר.

ח"כ אוריאל קלנר הוסיף: "אני לא חושב שמישהו פה יכול לקבל מציאות בלתי נסבלת, שאדם חף מפשע שלא הורשע בשום הליך, לא מתנהל נגדו הליך יום אחד לא יכול לקנות אוכל לילדים שלו. אפילו בהוצאה לפועל נותנים התראות וישנה הגנת שכר. מסתובבים פה גם כמה מחבלים ערבים בישראל, לא כולם, יש כמה, האם נגד מישהו מהם הופעלה סנקציה כזו? זה לא הגיוני ובלתי נסבל".

ח"כ משה פסל אמר כי "אם לא ימצא פתרון עכשיו, אז בעתיד יחולו סנקציות אולי על כל המתנחלים ביהודה ושומרון ואח"כ יבדקו איזה חיילים נכנסו לרפיח ואיזה לא, ובסוף גם מתנחלי שיח' מוניס יהיו בסיפור הזה. זה לא יפסח על אף אחד". ח"כ צבי סוכות אמר כי זו פגיעה אנושה בזכות הפרט, והוסיף: "הייתי רוצה לראות חברי כנסת מהשמאל משמאל שחסמו מדינה שנה על פגיעה בדמוקרטיה. זה מתחיל בינון לוי וממשיך לקצינים בכירים בצבא, ראשי מועצות, ולכן אנחנו כאן כדי להבין איך מתמודדים עם הדבר הזה".

מנגד, ח"כ עופר כסיף טען כי מדובר בדיון של דמעות תנין של הקוזק הנגזל, וציין כי ארגון יש דין תיעד למעלה מ-200 אירועי אלימות מתנחלים מה-7 באוקטובר. "שלחתי לפחות 20 מכתבים לשר הביטחון והזהרתי שאם לא יהיה טיפול הולם בפוגרומיסטים תהייה בעיה", אמר. דבריו עוררו סערה, ח"כ לימור סון הר מלך כינתה אותו "שונא ישראל" וח"כ צבי סוכות אמר כי הוא "יעוף מהבית הזה". היו"ר ביטן ביקש להרגיע ואמר כי "ברור שאנחנו לא מסכימים אם מה שאמר ח"כ כסיף, אבל לא באנו לדון בהצדקה או אי ההצדקה של הצו, אלא איך המערכת שלנו מתמודדת איתו".

היו"ר ביטן אף מתח ביקורת על כך שנציגי בנק לאומי נעדרו מהדיון, וביקש לדעת מה עמדת בנק ישראל. "בנקים אחרים לא קפצו, לא פועלים, לא מזרחי, לא דיסקונט, לא יכול להיות שבנק לאומי והדואר יהיו ראשונים שיקפצו", אמר.

סגנית המפקח על הבנקים, טלי קיסר, ציינה כי השימוש במשטרי סנקציות הולך וגובר בשנתיים האחרונות, ומי שעובד עם גופים באותה מדינה המטילה סנקציות מחויב ליישם אותן. "חלק מהשאלות שלכם זה לא למישור שלנו, בסופו של יום זה במישור המדיני", אמרה. גם דבריה עוררו סערה, והיו"ר ביטן שאל מה יעשה בנק ישראל אם מחר יחול הצו על כל תושבי יו"ש. ח"כ סון הר מלך אמרה כי לא חייבים להגדיל ראש, וח"כ פסל שאל מה יהיה אם מחר יחול הצו על כל חייל שנכנס לרפיח.

קיסר ניסתה להשיב ואמר כי הפיקוח פועל מתוך החובה הכללית לשמור על יציבות המערכת והבנק הבודד, והדבר לא נמצא במישור של המפקח. באשר לאפשרות שהסנקציות יוטלו על אנשים רבים אמרה קיסר, כי "נכון שעשויה להיות בעיה של כמות ולכן זה במישור המדיני". עם זאת, היו"ר ביטן אמר כי הוא לא מוכן לשחרר מאחריות את בנק ישראל ולהגיד שהנושא הוא רק במישור המדיני. ח"כ הלוי טען כי הסיכונים לא יתממשו וארה"ב לא תהרוס את הכלכלה בישראל. קיסר השיבה, כי "המערכת הבנקאית הישראלית לא יכולה להיתפס ככזו שעוקפת סנקציות, זה יפגע במשק ובכלכלה".

ספיר לוי, אשתו של ינון לוי שחשבונותיו הוקפאו, סיפרה כי יש לה חמישה אחים ששנים מהם נפצעו אחד במסיבת הנובה, והשני נפצע בחאן יונס וחזר ללחימה. "הוא נכנס לרשימת הסנקציות של בריטניה והוא אפילו לא יודע את זה כי הוא בעזה", אמרה. לדבריה, "הטענות נגדנו שקריות ונועדו להוציא אותנו מאדמתנו. לא יכול להיות שישוו אותנו לגורמי טרור ויקפיאו לי את החשבון בלי דיון, אני מבקשת שתגנו עלי ועל משפחתי. ברור שארה"ב לא תעצור בנו, אז מי הבאים בתור? החיילים? אנחנו קוראים לממשלה לפעול להסיר מעלינו את ההגבלות", אמרה לוי.

מנהל האסדרה של בנק הדואר, זיו ברק, אמר כי הסיכונים שיש לבנק הדואר הם אותם סיכונים שיש לבנקים, והוסיף כי הבנק פעל בהתאם לכללים שנקבעו לאיסור הלבנת הון ולדואר ספציפית. "יש חשיבות לשמור על יציבות הבנק", אמר. היו"ר ביטן וחברי הכנסת ביקשו לשמור את עמדת משרד התקשורת, המפקח על הבנק. סמנכ"ל משרד התקשורת ומנהל מינהל הדואר, אורן לביאן, אמר כי הבנק לא התייעץ עם המשרד: "קראנו על ההחלטה בעיתון ופנינו לבנק לבירור". נציגת הייעוץ המשפטי של משרד התקשורת, עו"ד פאידה זידאן, הוסיפה: "אנחנו בוחנים את הסוגיה מול משרד המשפטים".

סמנכ"ל צפון אמריקה במשרד החוץ, ליאור חייט, ציין כי אתמול התקיים דיון בנושא אצל ראש הממשלה, ואמר: "אנחנו עוד לומדים את הנושא ועמדת המשרד מתגבשת בימים אלה".

היו"ר ביטן סיכם ואמר כי האחריות היא לא רק על ראש הממשלה ומשרד החוץ, אלא גם על הפיקוח על הבנקים ועל הפיקוח על בנק הדואר. הוא הודיע כי יקיים ישיבה נוספת בעניין, ועד אז ביקש לבחון כיצד לאפשר בכל זאת למי שחשבונותיהם הוקפאו להשתמש בהוצאות מחיה, ואיך מטפלים בחשבונות משותפים. "מה נתנו להם צו לעוני?", תהה היו"ר ביטן. הוא הוסיף: "אנחנו מצפים מראש הממשלה ומהקבינט המדיני ביטחוני, כולל שר החוץ, לטפל בעניין. זה לא רק בנק ישראל, למרות שהם יכולים לשפר את המצב לטובת העניין בלי לפגוע בסנקציות. גם האמריקאים לא יגידו שלא נאפשר להם מחייה", אמר.

כתיבת תגובה