חשיפה: תמרון פוליטי, עדיפות לכריה ונדל"ן חרדי בהקפאה

שנתיים לחגיגות דרעי, הדד-ליינים לשיווק חלפו ול'ביזנעסופ"ש' נודע כי הסיפור האמיתי נמצא בעדיפות הקרקע – שאינה למגורים • הפגישה בלשכת השר: "אביגדור יצחקי אמר לי: אנחנו בונים לכם את שפיר, לא מספיק?!" • למרות שידע, בחר דרעי לעשות סיבוב על חשבון מצוקת הדיור במגזר • בלעדי

במפה עיר - במציאות שממה | צילומים: יעקב כהן, יח"צ, מרים אלסטר, אמיל סלמן, פלאש 90

בשלהי שנת 2016, ובמילים אחרות, לפני קרוב לשנתיים הטיל שר הפנים הטרי אריה דרעי – שלאחר שני עשורים שב סוף סוף למגרש הביתי שלו וסגר מעגל – פצצה משמעותית על ענף הנדל"ן במגזר החרדי.

משמועות על תכנית הכוללת בניית עשרים ושתיים אלף יחידות דיור במערב קריית גת, זה אמנם הפך בסוף לעיר חדשה ועתידית עם עשרת אלפים יחידות דיור למגזר החרדי, אך במונחים של מצוקת הדיור במגזר החרדי – גם זה נשמע הישג מרשים למפת הנדל"ן המגזרית.

קברניטי המדינה, הן במערכת הפוליטית והן במטה הדיור, הצהירו על תאריכי יעד ליציאת העיר העתידית שפיר לשיווק במתכונת 'מחיר למשתכן', אך זה לא ממש קרה. בינתיים, 'מחיר למשתכן' נדרש למבחן בג"ץ, שגם אם יאשר את המשך הפרויקט, ייתכן כי בקרוב ניפרד ממנו ברוח ממשלה חדשה שעשויה לקום בכל רגע, לאור האווירה הפוליטית במשכן הכנסת שתפתח השבוע (ב) מושב חורף סוער לאחר פגרת קיץ ממושכת.

כצפוי, העיכוב במכרזים של שפיר לא ממש הפתיע אף אחד. בטח לא במדינה רוויית ביורוקרטיה וסחבת ממשלתית אינסופית. עם זאת, ל'ביזנעסופ"ש' נודע כי לא מדובר בסחבת שגרתית וכי עשוי לעבור עשור עד אשר תצא העיר שפיר לשיווק. לא זאת בלבד, אלא שבמטה הדיור נמנעים מלקדם פתרון דיור למגזר החרדי בשל העיר העתידית… שמפתרון מצוקת הדיור החרדי הפך למעמסה נוספת עליה.

הסיבוב של דרעי

זה התחיל בוועדת גבולות, המספקת לשר הפנים את הסמכות לשינוי תחומי שיפוט עם מספר רשויות מקומיות. דרעי הבין שראש עיריית קריית גת, אבירם דהרי, לא רוצה את הציבור החרדי בתחומי עירו ותוקע כל פרויקט שאמור לעזור לזוגות צעירים חרדיים. מה שעל פניו מהווה בעיה לא פשוטה, שכן לראש עיר יש סמכויות בלתי מוגבלות בתחום הבניה בעירו. אם ראש עיר לא רוצה לאשר תוכנית בניה, גם ראש ממשלה לא יכול להכריח אותו. כוחו של ראש עיר בתחום הזה חזק יותר משר בממשלה, אבל דרעי החליט ללמד את דהרי פרק "בהלכות דרך ארץ".

משרד הפנים הנוכחי אמנם מעוקר ללא סמכויות בוועדות התכנון, אבל אין כמו דרעי שהיה שנים במשרד הפנים ומכיר היטב את ההתנהלות. הוא קלט שיש בידיו נשק קטלני: ועדת הגבולות. מדובר בעשרות החלטות של ועדות גבולות המתקבלות מדי שנה ונתחי שליטה בהיקפים של עשרות אלפי דונם בשנה. לעתים מתמודדת מועצה אזורית בו זמנית עם מספר ועדות לשינוי תחומי שיפוט מול מספר רשויות מקומיות, כשבסופו של דבר מדובר בכסף גדול של ארנונה מבעלי עסקים. מאחורי כל ישיבת ועדת גבולות יש אינספור מאבקים קשים ומרים.

שטח המריבה במערב קרית גת, אותו ייעד דרעי עבור הציבור החרדי, נתון היה במחלוקת של שנים ארוכות בין מועצה אזורית שפיר לקרית גת. כל אחד לטש עיניים לשטח שניתן לבנות עליו כעשרת אלפים יח"ד כולל אזור תעשיה ענק, וכאן נקרתה לדרעי הזדמנות היסטורית והוא החליט ללמד לקח מה קורה לראש עיר שלא מעוניין בציבור החרדי בתחומי עירו. דרעי פשוט החליט להעביר את השטח לראש מועצת שפיר, שהודיע שאין לו בעיה עם הציבור החרדי. דהרי ראה בעיניים כלות כיצד השטח הענק אליו לטש עיניים כבר 7 שנים מתרחק ממנו.

אגב, דהרי לא היה המחסום היחיד לתכנית המדוברת. גם במשרד החקלאות ובקרן קיימת לישראל התנגדו אליו. בחלק הדרומי של  התוכנית, מול מושב עוזה, מתוכנן אזור תעסוקה שאמור לשמש מרכז לוגיסטי לאחסנה ומסוף נמל יבשתי לשינוע מכולות. לתוכנית התנגד משרד החקלאות, שמחה על בנייה על שטח חקלאי פעיל והתלונן על כך שהותמ"ל, שמיועדת בראש ובראשונה לטובת מגורים, מקדמת שטח תעשייתי ועוד בלי לבצע בדיקה מפורטת של הצרכים העירוניים.

קרן קיימת לישראל התנגדה לתוכנית כי היא מציעה צמצום של שטח יער שחר בהיקף של  כ–250 דונם ונציג החברה להגנת הטבע תבע לבטל את הדיון בתוכנית בותמ"ל, כי עצם ההליך המקוצר פוגע לדבריו, "במערכת התכנון, במערך האיזונים והבלמים, ובאופן קבלת ההחלטות התכנוניות בישראל". הסוף ידוע, כל העתירות נדחו.

היה זה המהלך הראשון של השר דרעי בעניין העיר שאז עמדה בראש הכותרות, והעניק לו אט אט את תואר המציל של מצוקת הדיור החרדי. מה שבמבט לאחור נראה כהערכה שגויה.

האזעקה הפוליטית שהפכה לאיום

הקליקו על התמונה לצפייה במפת התכנון המלאה

אין מי שיטען כי בהחלטתו להעביר את השטח השנוי במחלוקת למועצה האזורית שפיר שגה דרעי. שכן דהרי אכן העדיף 'לחסוך' במספר החרדים בעירו. אך כדי 'להוכיח' את נאמנותו למגזר, שיגר אז דהרי מכתב לשר הפנים ובו התריע על שני מפגעים משמעותיים לעיר, מתוך דאגה כביכול לציבור החרדי שעתיד להתגורר בעיר.

אין חולק שמטרת המכתב הייתה פוליטיקה טהורה וחילופי מהלומות הדדיות בין ראש העיר לשר הפנים. אבל עדיין, קשה שלא לתהות מדוע לא זעק אז אף אחד שדווקא בגלל זה אין לפרויקט כל סיכוי.

תחת הכותרת: "קריאה להצטרפות הציבור החרדי למאבק נגד הקמת תחנת כח ואתר חרסית ממערב לקרית גת", ציין דהרי במכתבו כי "עיריית קריית גת תושביה והבאים בשעריה, קוראים לציבור החרדי באמצעות המפלגות החרדיות המייצגות אותם בממשלת ישראל, להצטרף למאבק שמנהלת עיריית קריית גת כנגד שני מגה – מפגעים המתוכננים להקמה ממערבה של העיר קריית גת".

דהרי הוסיף ופירט, כי "למותר לציין את חשיבות מאבק זה, שמנהלת עיריית קריית גת, לאיכות חייו ולבריאותו של הציבור המתעתד לגור ממערבה של העיר קריית גת: תחנת כח 360 מגה-וואט – בגבולו של המתחם "החרדי" נשוא החלטתך, ואתר כריית חרסית ענק – בתוך המתחם "החרדי" נשוא החלטתך. למותר  לציין את חשיבות מאבק זה, שמנהלת עיריית קריית גת, לזמינות הקרקע המיועדת לבניית אלפי יחידות הדיור עבור הציבור החרדי ממערבה של העיר קריית גת".

בסיום המכתב, כתב דהרי לדרעי כי "לאור חשיבות ודחיפות הנושא, אודה לכבודו אם ימנה איש קשר מטעמו לניהול המאבק בצורה יעילה ומשותפת".

מסע יחסי הציבור

לא חלפו שבועות רבים ומיודענו ממשרד הפנים החליט שכבר הגיע הזמן לגזור סרטים. כל כלי התקשורת הוזמנו לסיור בשטח המיועד לבניית העיר העתידית שפיר, כשבראש ה'מדריכים' ניצבים שר הפנים אריה דרעי, יושב ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, חברי הכנסת מוזס ואשר ובכירים נוספים.

דרעי כמו דרעי, הסתובב כמחותן ראשי. חברי הכנסת מוזס ואשר מאגודה ומדגל קשרו כתרים לראשו, כשמוזס אף הגדיל לעשות כשאמר שראשי התיבות של חודש "אדר" הם: רבי אריה דרעי.

את אור הזרקורים תפס אביגדור יצחקי, האיש שמפתחות הדיור בידיו. יצחקי אמר שכבר בסוף 2017 יצאו מכרזים לאלפיים דירות ראשונות בשפיר. לדבריו, "תקום בשפיר מנהלת מיוחדת מיד אחרי פסח וההליכים ייכנסו לתהליך טורבו מהיר". מאז עברה למעלה משנה ודבר לא קרה.

יצחקי הוסיף, כי "כולם מברכים על הפרויקט. אפילו ראש עיריית קריית גת התקשר אלי ואמר לי: אני מברך אותך על המהלך. גם חה"כ מיקי זוהר שהתנגד בתחילה. ישבתי איתו אתמול, והוא הסכים. אני מאמין שזה אחד הפתרונות הראשוניים שלנו למצוקת הדיור במגזר החרדי. אין פתרון טוב יותר מהדבר הזה. ברגע ששר הפנים דרעי נרתם לעניין הזה ונתן את כל כובד משקלו, העניין נכנס לביצוע".

השר דרעי ברך את הנוכחים ואמר כי הוא "מודה למועצה האזורית שפיר. לא מצאנו אכסניה טובה יותר שתקדם את המקום הזה במהירות ובמקצועיות כמו שפיר. וזו הבעת אמון גדולה שלנו במועצה, שהיא יציבה ואיתנה ובאה מתוך שיקול טהור לעזור ולפתח. בעזרת ה׳, אחרי החגים, נקים מנהלת הקמה שתהיה לצד המועצה האזורית, כדי לזרז ולהתאים את המקום הזה לאופי שלו ולצרכים הקהילתיים. כשהיישוב יוקם, ברור שנתאים לו מסגרת מוניציפלית מתאימה. אבל עד אז, אין יותר מתאים מהמועצה המקומית שפיר ללוות ולקדם אותו, יחד עם מנהל מקרקעי ישראל ומטה הדיור. נעשה הכל כדי שנוכל לצאת כמה שיותר מהר לציבור הרחב עם הבשורה שיש כבר אופק של פתרון. במקביל למנהלת ההקמה תהיה ועדת היגוי שתעמוד על המשמר מבחינת הצביון", אמר דרעי ורמז למעשה לבעיית המשפטית הידועה יותר בכינוי "ועדת קבלה".

עוד הוסיף השר דרעי, "כפי שאתם רואים נמצאים כאן גם חברנו מסיעת יהדות התורה מה שמלמד שהיישוב הזה יהיה של כלל עם ישראל למען כל האוכלוסייה הצעירה המבקשת דיור". בישיבת עבודה שנערכה אז במועצה האזורית, אמר חה"כ מוזס מיהדות התורה: "משנכנס אדר מרבים בשמחה. אד"ר ראשי תיבות רבי אריה דרעי. יש לכולנו שמחה שהוא נכנס לפרויקט הזה כדי להביא לפתרון המצוקה הקיימת. לפני ארבעים שנה הייתי מסתובב כאן יחד עם זבולון המר כדי לבחון מקום להקמת מוסד לילדים וכיום אי אפשר להכיר את השטח. גם בתקופה האחרונה סיירתי כאן ודחפתי להקמה של התיישבות חרדית. צריך לדעת שנושא הדיור זה 'התאגיד' שלנו. לא נוותר עליו".

חה"כ יעקב אשר, איש הדיור של דגל התורה, אמר בישיבת העבודה כי הוא "רוצה להודות לשר דרעי על ההחלטה האמיצה להקים את היישוב בשטחי המועצה שפיר. לא כל שר פנים היה עושה זאת. הגעת לתפקיד בזמן הנכון לטובת כלל הציבור החרדי". עוד הוסיף אשר, כי "הפוטנציאל בפרויקט הוא עצום, אך כדי שהמקום יצליח צריך לערוך התאמות ושינויים בתכנית 'מחיר למשתכן' כך שיותאם באופן מושלם לחרדים".

מסע יחסי הציבור של דרעי ואנשיו לא הסתכם בכך, וראיונות לתקשורת, החרדית והכללית כאחד, זרמו ללא הפסקה ולרגע נראה היה כי אותות ומופתים קורים אי-שם במשרד הפנים.

וועדה מייעצת תקדם, מה?

דרעי בישיבה

ארבעה חודשים חלפו מאז ודרעי הבין כי הציבור מתחיל לשכוח אט-אט מהעיר העתידית ובהודעה לתקשורת דווח כי "בישיבת עבודה מקצועית שקיים שר הפנים אריה דרעי בלשכתו בנושא קידום העיר החרדית שפיר אמר דרעי כי בימים הקרובים ימנה ועדה מייעצת הכוללת שלושה נציגים חרדיים שיפעלו מול ועדת התכנון המקצועית, ויבחנו את ההתאמות הדרושות לתכנון העיר החרדית שפיר".

בהודעה צוטט השר דרעי כשהוא אומר כי "חשוב שחברי ועדה אלו ילוו את כל שלבי הקמת העיר, כבר משלב התכנון, כדי לתת מענה הלכתי וצביוני לכל הסוגיות הכרוכות בתכנון העיר, כמו מספר הקומות בבניינים הגבוהים ועוד". עוד נכתב בהודעה, כי בישיבה המיוחדת השתתפו סגן שר האוצר חה"כ יצחק כהן (שס), חה"כ יעקב אשר (יהדות התורה), ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, ראש המועצה האזורית שפיר אשר אברג'ל, ואנשי מקצוע.

דרעי ביקש מהגורמים לא לערוך שינויים בקווי המתאר של העיר, ולעשות הכל שלא להוריד מכמות יחידות הדיור המתוכננות בעיר זו, למרות ההשלכות על גודל שטחי הציבור. "צריך להבין, כי מדובר בפתרון שרבים מייחלים לו. אן לנו יותר מדי פתרונות דיור חרדיים ולכן גם הכמות חשובה מאד".

בישיבה נדונו חלוקת העבודה והאחריות מבחינת הגופים שיטפלו בתכנון והקמת העיר, כמו רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון, וכן הפתרונות הטכניים להכשרת הקרקע במקום, כמו פינוי החרסית ועוד. בדיון עלה גם נושא חתימת הסכם הגג בין האוצר למועצה האזורית שפיר. הסכם שיכלול פיתוח מסיבי של העיר לבניית מוסדות חינוך, בתי כנסת, כבישים ודרכי גישה לעיר. יצחקי אמר כי בכוונתו לסיים את הסכם הגג עד סוף השנה הנוכחית, ולאחר מכן יחל שלב תכנון הפיתוח, ממנו ייגזרו לוחות הזמנים לתחילת השיווק.

דרעי הנחה את סגן שר האוצר יצחק כהן ללוות מקרוב את הסכם המחיר למשתכן שיונהג בשפיר, כדי לעשות את המיטב ולהשיג את המחיר הנמוך ביותר עבור ציבור הרוכשים. "צריכים להבין כי מדובר בציבור ענק שלא משופע באמצעים ומייחל לקורת גג, ומחובתנו לדאוג להוריד ממנו כמה שיותר מעלויות הפיתוח, כדי שיזכה למחיר נמוך באמת". כמו כן סיכם דרעי, כי בתנאי המכרז במחיר למשתכן יפורסם בבירור כי מדובר בפרויקט מגורים בעל צביון חרדי וכי הכבישים בו יהיו סגורים בשבתות וחגים. עד כאן ההודעה שפורסמה אז מטעמו של דרעי.

"לא ממליץ להמתין לבניית העיר הזו"

ראיון רדיופוני שגרתי שהעניק אז שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, הזהיר למעשה מפני המצב אליו נקלענו, אך משום מה לא היה מי שיבחר להתייחס ברצינות לדבריו. "העיר שפיר המתוכננת באזור קריית גת נמצאת עדיין בשלב התאורטי ולא הייתי ממליץ לזוג צעיר שרוצה לקנות עכשיו דירה להמתין לבניית העיר הזו. אני מקדם את בניית העיר כסיף שבנגב, ראשי הציבור החרדי יחליטו אם הם רוצים להתגורר בה או לא. כסיף תקום", אמר.

לגלנט ללא ספק היה אינטרס ברור בדבריו. הוא ניסה בכל כוחו לגרור את החרדים ליישב את כסיף מחשש ל'כיבוש' בדואי וחשב שהציבור החרדי מספיק טיפש להוות חיץ אנושי בין שבטי הבדואים בנגב הצחיח. מה שכמובן לא יקרה.

עדיפות לכריית חרסית

לתוכנית המדוברת קוראים תמ"ל 1011. ויש לה תב"ע (תוכנית בניין עיר) מאושרת שהופקדה כבר בשנת 2016. אך המכרזים לא יוצאים לשיווק ונדחים שוב ושוב. תהיתם מדוע? הנה הפתעה: זו אינה תכנית מועדפת למגורים, אלא לכריית חרסית, שרק לאחר השלמתה ופינוי חומר הגלם יפותח השטח למגורים.

האם הותמ"ל מוסמכת לאשר תכניות לכרייה? התשובה היא לא. האם היא מוסמכת לאשר תכניות למגורים, כשבמסגרת עבודות הפיתוח שלהן, מתבצעת תכנית שלמה לכרייה? כנראה שכן. תמ"ל 1011, היא ההוכחה, שהראש היהודי לא מפסיק להמציא פטנטים. בכל מקרה מגורים בתמ"ל 1011, יתוכננו רק לאחר ביצוע הכרייה.

"אני לא רואה מצב שהעיר יוצאת לשיווק לפני עשור מהיום", אומר ל'ביזנעסופ"ש' עסקן המעורה בפרטים. אגב, עבודות הכרייה טרם החלו וספק אם יחלו בשנה הקרובה.

אם השקעתם בקריאה מעמיקה של סיפורה של העיר העתידית והגעתם עד לכאן, בטח הבנתם שסיפור עדיפות הקרקע לכריית חרסית לא היה סוד ולא הוסתר כלל מהשר דרעי.

להיפך, הוא עמד בראש המכתב ששיגר אז דהרי לדרעי. כמו כן, בהודעה שיצאה לעיתונות מטעמו של דרעי, לאחר אותה ישיבת קידום, נכתב כי "בישיבה נדונו חלוקת העבודה והאחריות מבחינת הגופים שיטפלו בתכנון והקמת העיר, כמו רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון, וכן הפתרונות הטכניים להכשרת הקרקע במקום, כמו פינוי החרסית ועוד".

למקרה שלא הבנתם טוב מספיק. השר החרדי סובב את כולנו במסע יחסי ציבור בעוד הוא ידע מה עומד לפנינו וכי ספק רב אם נראה טרקטור מגיע לשטח בשנים הקרובות.

ולא. זה לא הכל…

השר שנרתם – ונכשל

ל'ביזנעסופ"ש' נודע כי עסקן חרדי מוכר הפועל לפתרון מצוקת הדיור החרדית פנה לעזרת אחד השרים, לאחר שמלבד רמת בית שמש (שגם שם בגלל הטופוגרפיה המחירים יהיו יחסית יקרים) לא מקודם שום פתרון למצוקת הדיור החרדית. השר השיב כי מאחר והוא לא מבין בתחום, כל מה שביכולתו לעשות, הוא לתאם מפגש משותף עם יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי. וכך אכן היה.

"אביגדור יצחקי אמר לי: אנחנו בונים לכם את שפיר, לא מספיק?!", משחזר העסקן ל'ביזנעסופ"ש' את הלך הרוח בפגישה. כן. הבנתם נכון. במטה הדיור לא מרגישים צורך בקידום פתרון למצוקת הדיור החרדית "בגלל שפיר" שכלל לא תיבנה בעשור הקרוב. ונציגינו בכנסת וברשויות? הם מזמן שכחו מהתכל'ס ועסוקים בעיקר בבחירות וחקיקת מרכולי אי-גיוס החרדים. זאת, בזמן שלציבור הכללי ולדת"ל מתוכננים ברגע זה מלאי עצום של שכונות חדשות: באשקלון, בבאר שבע, בהרצליה, בראשל"צ, במודיעין ובראש העין.

גם אם יקרה כאן נס, 'מחיר למשתכן' כנראה כבר לא תחול על הפרויקט. שכן גם אם בית המשפט העליון יקבע שהתכנית הינה חוקית, מה שבימים אלה טרם הוכרע, הבחירות שלפנינו עשויות לשנות את כל שיטות הפעולה של האוצר בכל הנוגע לפתרון מצוקת הדיור, ובכלל זה לסיים את המדיניות.

פנינו לבקש את תגובת השרים דרעי, כחלון וגלנט, כמו גם את תגובת משרדי האוצר, הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, אך כל אלה בחרו שלא להגיב. 

תגובה אחת ל: "חשיפה: תמרון פוליטי, עדיפות לכריה ונדל"ן חרדי בהקפאה"

  1. כל הכבוד צריך כל שבוע כאלה כתבות שחושפות את חוסר העשיה של העסקנים ביחס למגזר הפרטי [בשונה מהמוסדות שנעזרים בהם בתקציבים וכו']

כתיבת תגובה