טענות: הגרלות 'מחיר למשתכן' אינן חוקיות

עקב כך שלא הוצא היתר להגרלות מחיר למשתכן ע"י משרד האוצר טוענים משפטנים: הגרלות מחיר למשתכן אינן על פי החוק ודינן להתבטל • במשרד השיכון טוענים: מדובר על שיטה להקצאה ולא על הגרלה

מחיר למשתכן | צילום: יונתן זינדל פלאש 90

אתמול חשף TheMarker כי ההגרלות שמקיימת הממשלה בתוכנית מחיר למשתכן לא זכו מעולם להיתר כמתבקש בחוק. בעקבות כך מעריכים מומחים משפטיים שהובאו בכתבתה של יעל דראל, כי המדינה תהיה חשופה לתביעות מצד זכאי התוכנית – וכי ההגרלה האחרונה, שהתקיימה ביולי ובה הוגרלו 4,200 דירות, עלולה להתבטל.

על פי הדיווח, מקורות במשרד האוצר אומרים כי עמדתו המשפטית של המשרד בהקשר זה היא כי הגרלות מחיר למשתכן אינן מוגדרות כהגרלות, אלא מהוות שיטה לחלוקת הקצאות בקרקע בלבד.

אולם, לפי בדיקת TheMarker, מתקנון ההגרלות הרשמי של תוכנית מחיר למשתכן, שעודכן בפברואר 2018, עולה כי המשתתפים ממוספרים בהתאם לסדר הגרלתם; צוות ההגרלות מנהל פרוטוקול הגרלה; והתהליך כולו מבוצע באמצעות תוכנה ממוחשבת, בפיקוח צוות ההגרלות ומשרד רו"ח חיצוני.

לדברי דראל, העמדה הנוכחית של האוצר אינה מגובה עוד בהסכמה של משרד המשפטים – שכבר הודיע כי מדיניותו השתנתה וכי יש צורך בהיתר לקיום הגרלות מחיר למשתכן. עם זאת, עד כה לא יצאה הנחיה רשמית בעניין. לפי הערכות, לא מן הנמנע כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יידרש להכריע בסוגיה.

TheMarker מציין כי, שאלת הצורך בהיתר אינה חדשה: בדצמבר 2016 השיב משרד האוצר לאזרח שפנה אליו בעניין ההגרלות כי "הנושא נבדק כבר בשלבים המוקדמים של גיבוש מודל ההפעלה של מכרזי מחיר למשתכן. הבחינה שנעשתה, בתיאום עם משרד האוצר, העלתה כי הגרלות מחיר למשתכן אינן הגרלות מהסוג הטעון היתר".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לTheMarker: "לפני כמה חודשים התקיים במשרד המשפטים דיון בהשתתפות נציגי משרדי האוצר והשיכון, בעקבות פנייה נקודתית שהתקבלה מהאוצר. בישיבה נבחן מחדש הצורך בהוצאת היתרים לשם עריכת ההגרלות. בסיומה הובהר למשרדים כי לאחר בחינה מחודשת הוחלט על שינוי המדיניות, וכי תוטל על המשרדים הרלוונטיים החובה לפעול להוצאת היתרים.עם זאת, תינתן למשרדים תקופת זמן לצורך התארגנות. לאחר בחינה ראשונית, על פניו לא צפויה פגיעה במעמדן של ההגרלות שכבר נערכו ומשרד המשפטים בוודאי לא ימליץ או יתמוך בעמדה משפטית המבקשת לבטלן".

ממשרד השיכון נמסר לTheMarker: "משרד הבינוי והשיכון פעל ופועל על דעת כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לרבות משרד המשפטים. נציין, כי לא נפל שום פגם בביצוע הגרלות מחיר למשתכן, וההגרלות ממשיכות כסדרן. כל ההגרלות שבוצעו הינן חוקיות לרבות הגרלת יולי. המשרד נמצא כעת בתקופת התארגנות לצורך יישום הנחייתו החדשה של משרד המשפטים".

ההגרלה השישית תבוטל?

בניתוח מידע שהביא אתמול אלעזר לוין באתר news1 חמש הגרלות מחיר למשתכן, שנערכו עד היום, אינן חוקיות, כי לא קיבלו היתר מהממונה על נושא זה במשרד האוצר -קובעת חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ. חוות הדעת גורמת מבוכה רבה במשרדי האוצר והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, ולא ברור עתה מה יקרה.

עם תחילת ההגרלות, לפני כשנתיים, קבעו משפטי משרד האוצר שאין צורך בקבלת היתר מהממונה על התרים. אומנם סעיף 224 לחוק העונשין קובע שאסור לערוך ללא היתר הגרלה, שבה "נותנים כסף, שווה כסף או טובת הנאה" למישהו. אולם סעיף אחר בחוק קובע כי אין צורך בהיתר "אם ההגרלה מכוונת לחוג אנשים מסוים".

חוות הדעת של המשפטנים אז הייתה, שמכיוון שההגרלות נערכות רק בין זכאי משרד השיכון, הם מיועדות "לחוג מסוים" ולכן אין צורך בהיתר. לא ברוקר אם קיבלו חוות דעת מהממונה על התרים, שהיא עובדת משרד האוצר.

לדברי לוין, המצב השתנה לפני מספר חודשים, כאשר גינדי השקעות פנתה, בהתאם לחוק, לממונה על היתרים וביקשה אישור לעריכת הגרלה בין נרשמים לרכישת דירות במיזם בן 4 מגדלים ברמלה. הנושא הועבר שוב לבדיקת משפטנים. אז קבע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, המתמחה בנושאי נדל"ן, כי ההגרלה טעונה אישור.

חוות הדעת הועברה לראשי משרדי האוצר והמשפטים ועוררה מבוכה רבה. מתברר לכאורה, שכל חמש ההגרלות שנערכו עד עתה, ובהן נמכרו לזכאים 32 אלף דירות – אינן חוקיות. אם היועץ המשפטי לממשלה קובע שיש צורך בהגרלה לכמה מאות נרשמים במיזם אחד, על אחת כמה וכמה שיש צורך בהיתר לעריכת הגרלות לעשרות אלפי דירות בעשרות ערים.

לפי הדיווח, השאלה המידית היא, האם לקיים במועד את ההגרלה הששית, כנראה בין יום כיפור לסוכות, בה יוגרלו כ-4000 דירות בין 8000 נרשמים. האוצר ודאי יפנה עתה לקבלת היתר, אך הממונה ודאי תשקול את הנושא בזהירות, ואין לדעת אם ההיתר יינתן במועד.

לוין גורס כי הבעיה העיקרית תהיה לגבי 5 ההגרלות הקודמות. על-פי הערכה, כ-20 אלף משפחות לפחות ניגשו להגרלות אלו ולא זכו. כל אחת מהן יכולה לפנות לבית משפט ולבקש פסק דין הצהרתי, שההגרלה נערכה שלא כחוק, ולכן יש לבטלה. פסק דין כזה,, ואפילו צו ביניים, עלול לגרום לנזק לענף הבנייה והדירות, נזק לרבבות זכאים שכבר זכו ועתה אינם יודעים מה מצבם, ונזק פוליטי משה לשר כחלון – בשנת בחירות.

בסיכום הדיווח הוערך, כי לא ברור אם אפשר "להכשיר" את ההגרלות למפרע. ייתכן שיש צורך בחקיקה. הכנסת "אינה אוהבת" חוקים רטרואקטיביים וכמעט שלא נחקקו חוקים כאלו.

כתיבת תגובה