טראמפ: המכסים על סחורות סיניות ייכנסו לתוקף

הסינים משכו זמן, הסינים ישלמו: לנשיא ארה"ב אין סבלנות להתנהלות המקרטעת של סין עם ארה"ב והוא הודיע במפתיע כי המכסים יחולו כבר ממחר • טראמפ נחוש בדעתו להוביל למה שהוא מכנה 'הסכם סחר נכון ומשתלם יותר לאמריקאים' • אך האם ההשלכות של ייצור אמריקני ומכס על מוצרים סיניים יועילו לכלכלת ארה"ב?

דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג | צילום: מיילס קולן, הבית הלבן

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לא עוצר באדום – גם לא מול 'הדגל האדום בעל חמשת הכוכבים' של הרפובליקה הסינית.

בעצרת שנערכה אתמול (ד) בפלורידה הוא דיבר אל האמריקאים בשפתם. "דרך אגב, אתם רואים את המכסים שאנחנו מטילים?" אמר טראמפ בהתייחס לאיומו בראשית השבוע להגדיל את המכסים על סחורות סיניות מ-10% ל-25%, "זה כי הם הפרו את העסקה.

"הם הפרו את העסקה", אמר טראמפ, "אז הם מגיעים לכאן. סגן הנשיא – ליו היו, טס לכאן מחר – הוא איש טוב", אמר הנשיא האמריקני על סגן הנשיא הסיני, "אבל הם הפרו את העסקה. אי אפשר לעשות את זה, אז הם ישלמו על זה".

שיחות הסחר שמנהלות שתי הענקיות יודעות עליות ובעיקר מורדות. טראמפ נחוש בדעתו להטיל מכסים על סחורות סיניות וליצור הסכם סחר נכון ומשתלם יותר לאמריקאים. לטענתו, השיחות מתנהלות עתה לאט מדי והוא לא מתכוון לוותר על המכסים שהוא עומד להטיל מחר (ו).

טראמפ הטעים ואמר שארה"ב לא תיסוג "עד שסין תפסיק לרמות את עובדינו ולגנוב את משרותינו. זה מה שעומד לקרות. אחרת, אנחנו לא חייבים לעשות איתם עסקים. אנחנו יכולים לייצר הכל כאן אם אנחנו מוכרחים – כמו שעשינו פעם". הוא חזר והדגיש, "אם לא תהיה עסקה, אין שום דבר רע בכך שנקבל 100 מיליארד דולר בשנה, 100 מיליארד, מעולם לא עשינו זאת בעבר".

למרות שכמה וכמה פעמים היה נראה שסין כורעת ברך בפני טראמפ, זו הבטיחה לנקוט ב"צעדי התגובה הנדרשים" נגד ארה"ב אם האיום להעלות מכסים ימומש בשטח.

משרד המסחר הסיני הודיע שבכוונתו להגיב במכסים על סחורות אמריקאיות בשווי 200 מיליארד דולר אם טראמפ יממש את איומו, והמכס על סחורות סיניות אכן יועלה מ-10% ל-25%. לפי הודעת משרד המסחר הסיני "הסלמת סכסוך הסחר אינו האינטרס של אזרחי שתי המדינות, או של אזרחי העולם. סין מצטערת על כך שאם המכסים האמריקאיים ייכנסו לתוקף, יהיה עליה לנקוט בצעדים הנדרשים".

הכלכלנים בעולם חלוקים בדעותיהם על תוצאות קיומה המעשי של מלחמת הסחר בין סין לארה"ב.

למרות שכולם מבינים שארה"ב הגיעה למצב אבסורדי, בו יותר ויותר מפעלים אמריקאים שמספקים תעסוקה ופרנסה לתושבי ארה"ב נסגרים, וקווי הייצור עוברים לסין – לצד זאת חלק גדול מהפרשנים הכלכליים והכלכלנים מתנגד לצעדים האגרסיביים של הנשיא טראמפ. ההודעה של הנשיא על הטלת מכסים חדשים ועל הפרת העסקה הפתיעה את הכלכלנים בעולם, מכיוון שעל פי הדיווחים שיצאו משני הצדדים, השיחות היו קרובות מתמיד לסיום ולחתימה על הסכם סחר חדש.

כלכלנים אחרים העריכו עוד, שלמרות שהצעד יכניס בשלב ראשון מיליארדי דולרים לקופת הממשלה, הרי שבטווח הארוך – השפעתם של צעדים אלו עלולה דווקא לפגוע בכלכלת ארה"ב.

כתיבת תגובה