טראמפ ממלא את הארנקים, הבריטים מבולבלים

הגידול ביצוא ההיי-טק פיצה על כל האובדן מיצוא שירותי התיירות וממשיך לחזק את השקל – בנק ישראל ימשיך לרכוש מט"ח • הברקזיט מאחורינו: תם אך לא נשלם. 4 וחצי שנים בשביל זה? • טראמפ חתם על ההרחבה לפני שייגרם עוד נזק, וימלא את הארנקים

ברקזיט | צילום: pixabay

סך יצוא שירותי ההיי-טק (ללא חברות הזנק) עלה ב-4 אחוזים באוקטובר ובכך רשם גידול מדהים של 23 אחוזים!!! בהשוואה לאוקטובר בשנה שעברה. העלייה העקבית תרמה לכך שסך יצוא השירותים של ישראל גבוה ב-6 אחוזים באוקטובר בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אשר פיצה על ירידה של כ-85 אחוזים ביצוא שירותים התיירות.  הגורמים הללו ממשיכים לתמוך בהתרחבות נוספת של העודף בחשבון השירותים ובחוזקו של השקל.

אנו צופים שבהחלטת הריבית בשבוע הבא בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי וימשיך במדיניות הרכישות שלו (כולל מט"ח). במקביל, הבנק יפרסם עדכון לתחזיותיו כאשר אנו צופים שינויים קלים בלבד בתרחישי הצמיחה לשנה הבאה (האופטימי והפסימי) עם סיכויים גבוהים יותר להתממשות התרחיש האופטימי לנוכח קצב החיסונים המהיר.

הברקזיט מאחורינו

מנהיגי בריטניה והאיחוד האירופאי הגיעו להסכמה על הסכם סחר חדש (וצר מאוד) אשר ימנע העלאת מכסים חריגה לסחורות בין הצדדים בתחילת 2021. אמנם הצדדים הגיעו להסכמה בנוגע לסחר ולגבי מעבר חופשי של עובדים (אין), אך חסרה בהסכם התייחסות משמעותית בנוגע לביטחון, העברת אינפורמציה ובעיקר הסכמות לגבי ענפי השירותים. לכן, כל החברות הבריטיות שמספקות שירותים לאירופה, בדגש על ענף הפיננסים, יצטרכו להתמודד עם האיום שהאיחוד (או הבנק המרכזי) ידרשו הגבלות או רגולציה נוספת על פעילותם באירופה. להערכתנו, חוסר ההסכמה לגבי ענף השירותים יהווה מנוף ללחץ על בריטניה ואנחנו עוד נשמע על כך בהמשך השנה.

אחרי שנה אומללה לבריטניה, מה שפועל כרגע לטובתה זה שהיא בין הראשונות בעולם שהחלו לחסן את האוכלוסייה (סייעה לכך העובדה שייצור החיסונים מתבצע גם על אדמת המדינה), ובהשוואה בינלאומית בריטניה מובילה במספר המתחסנים (כאחוז מהאוכלוסייה) מבין הכלכלות הגדולות.

ממלא את הארנקים

אמנם כבר בשבוע שעבר הקונגרס האמריקאי הגיע להסכמה על תוכנית הרחבה נוספת שהצדדים דנו על הפרטים עוד מחודש יולי, אך הנשיא היוצא רק עכשיו חתם על החוק כנראה מכיוון שהסיכוי שדרישותיו להגדלה של התשלומים הישירים לאזרחים יתקבלו היה נמוך. החתימה תמנע השבתה של הממשלה, הפסקה של תשלומי האבטלה ל-5.4 מיליון מובטלים ותאשר הגדלה של התשלומים השבועיים כבר בשבוע הבא (ל-11 שבועות).

בנוסף, מרבית האזרחים יקבלו (עוד) תשלומים ישירים שיעזרו לרכך את הפגיעה בפעילות הכלכלית בעקבות העלייה בתחלואה והצפי להחמרה בהגבלות עם כניסתו לתפקיד של ג'ו ביידן. להערכתנו, התשלומים צפויים להגדיל שוב את ההכנסה הפרטית הריאלית של משקי הבית, כפי שקרה באפריל, ולעודד צריכה פרטית חזקה עם ההקלה הצפוייה בהגבלות סביב הרבעון השני של 2021.

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה