טראמפ, פאוול והשווקים: מערכת של איזונים ובלמים

הבנקים המרכזיים בעולם עשו בשבוע החולף צעד נוסף לקראת הפחתת ריבית • בתנאים אלו הסיכויים להעלאת ריבית של בנק ישראל פחתו מאוד • הממשלה הזמנית בישראל לא צפויה לבצע קיצוצים או העלאות מיסים, כך שמרבית הסיכויים הם שהגירעון ימשיך לטפס בתקופה הקרובה • מומחי 'הפועלים' מניחים שהממשלה שתקום תפעל להפחתת הגירעון, בעיקר דרך העלאת מיסים

בנק הפועלים | צילום: ChameleonsEye, שאטרסטוק

טראמפ, פאוול  והשווקים מנהלים מערכת של איזונים ובלמים. טראמפ מעלה מכסים, השווקים יורדים והפד הופך ליוני יותר. הממשל לא יכול להיוותר אדיש ודוחה את המכסים, השווקים עולים והפד ממתן את הציפיות. אלא שבינתיים התנודתיות הזו גובה מחיר, ומתרבים הסימנים להאטה בעולם – כך פותחים מומחי 'הפועלים' את סקירתם הכלכלית השבועית.

לדבריהם, השבוע החולף היה אולי קו פרשת המים מבחינת הבנקים המרכזיים: הפד יצר ציפייה להפחתת ריבית, הבנק האירופי הודיע שלפחות עד אמצע 2020 הריבית לא תעלה, ביפן ישנה ציפייה להפחתת ריבית ובאוסטרליה ובהודו כבר הפחיתו ריבית.

"מלחמת הסחר שוב מתמקדת ביחסי ארה"ב וסין. הנשיא טראמפ חזר בו מכוונתו להעלות את שיעורי המכס על היבוא ממקסיקו והוא מסתפק לעת עתה בצעדים שמקסיקו התחייבה ליישם, על מנת לצמצם מעבר לא חוקי של מהגרים לארה"ב. אין ספק שאלה חדשות טובות מבחינת השווקים, והמבט חוזר עתה למלחמת הסחר מול סין. כאמור, חזרת הנשיא טראמפ מכוונתו להטיל מכסים על מקסיקו יחד עם דבריו של נשיא הפד שנתנו פתח להורדת ריבית, שינו את המגמה השלילית שנרשמה בשווקים הפיננסים, כך שנרשמה התאוששות ניכרת במדדי המניות, עלייה בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב ועלייה במחיר הנפט.

"ארה"ב – דו"ח תעסוקה מאכזב לחודש מאי והמשך ירידה במדד מנהלי הרכש. בחודש מאי נוספו למשק האמריקני 75 אלף משרות, מספר נמוך בהרבה מהתחזית לתוספת של 175 אלף משרות. ההאטה בגידול במשרות כללה את כל ענפי המשק. גם העלייה של 0.2% בשכר לשעת עבודה בחודש מאי הייתה נמוכה מהתחזית. יחסית לחודש מאי אשתקד, השכר עלה ב-3.1%, ירידה הדרגתית מרמה של 3.4% שנרשמה ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה נמוכה של 3.6%. מדד ה-ISM למגזר התעשייתי רשם ירידה נוספת בחודש מאי לרמה של 52.1 נקודות. המדד אומנם עדיין נמצא ברמה המצביעה על התרחבות בפעילות התעשייתית, אך הוא ירד לרמתו הנמוכה מאז אוקטובר 2016. התחזיות לצמיחה בארה"ב ברבעון השני הופחתו באופן ניכר והן עומדות על כ-1.5%, לעומת צמיחה של 3.1% שנרשמה ברבעון הראשון.

"נשיא הפד רומז שהאופציה להפחתת ריבית תישקל בהחלטות הקרובות. נשיא הפד הצהיר ש"אנו עוקבים אחרי ההתפתחויות בשווקים ונפעל בהתאם למה שדרוש על מנת לתמוך בצמיחה". דבריו של מר פאוול, שנאמרו עוד לפני שפורסם דו"ח התעסוקה לחודש מאי, כוונו לסיכונים הגלובליים שהתגברו כתוצאה מהחרפת מלחמת הסחר והשפעותיה הגלובליות. בדבריו של פאוול, שהזניקו כאמור את השווקים, אין שום חדש, אבל המשפטים נבחרו בקפידה על מנת לרמוז לשוק שהאופציה להפחתת ריבית תישקל בהחלטות הבאות. הפד אולי לא נכנע ללחץ של טראמפ להוריד ריבית, אבל הלחץ של השווקים חזק יותר, וגם לפד קשה להתמודד איתו. פאוול הדגיש את החשיבות של שמירה על יעד האינפלציה הסימטרי של 2% וציין שאינפלציה נמוכה מ-2% לאורך זמן, משפיעה על הציפיות ופוגעת באמינות הבנק המרכזי. כלומר, המדיניות צפויה להתמקד בהעלאת האינפלציה והציפיות לאינפלציה ל- 2%. השוק מתמחר כעת בהסתברות של 80% הפחתת ריבית עד סוף חודש יולי.

"גם יו"ר הבנק המרכזי של גוש האירו, מריו דראגי, שלח מסר מרגיע לשווקים. בבנק המרכזי של גוש האירו, ה-ECB, רואים בדאגה את ההאטה בצמיחת הגוש והיעדר עלייה מסוימת ברמת המחירים. המסר שעולה מהבנק האירופי הוא שלא צפויה העלאת ריבית עד לאמצע שנת 2020, ושאף תיתכן חזרה לפעולות מונטריות מרחיבות שבוצעו בעבר במסגרת תכנית ה-TLTRO. גם כאן הודגשו הסיכונים לפעילות הכלכלית כתוצאה ממלחמת הסחר.

"בגרמניה נרשמים נתונים מאכזבים ומתחדד הוויכוח בין איטליה לראשי האיחוד האירופי. היחלשות ניכרת ביצוא הגרמני תורמת להאטה בצמיחה. הבנק המרכזי הגרמני הפחית לאחרונה את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית ל-0.6% מ-1.6%, וגם התחזיות לשנתיים הבאות הופחתו. בחודש אפריל נרשמה בגרמניה ירידה של 3.7% ביצוא וירידה של 1.9% בייצור התעשייתי וגם מדד מנהלי הרכש נמצא כבר שלושה חודשים ברמה נמוכה מאוד של 44.3 נקודות- קרוב לרמת השפל של שנת 2012. גוברת הביקורת מצד האיחוד האירופי על איטליה על מה שנראית כהשלמה מצד מנהיגי איטליה עם יחס חוב ציבורי לתוצר של כ-135% השנה, רמה שלא צפויה לרדת בשנים הקרובות. הוויכוח עלול להחריף כאשר האיטלקים יציגו את תקציב המדינה לשנת 2020, שככל הנראה אף יכלול הפחתה במסים. מצב עניינים זה עלול להביא להפחתת דרוג האשראי של איטליה.

"קרן המטבע הפחיתה את תחזיות הצמיחה לסין. קרן המטבע הבינ"ל הפחיתה את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית מ-6.3% ל-6.2%, ולשנה הבאה מ-6.1% ל-6.0%. בראייה כוללת, נראה שבינתיים סין היא הנפגעת העיקרית ממלחמת הסחר השנה. בניגוד לשוקי המניות בארה"ב ואירופה, מרבית המדדים בסין ירדו גם בשבוע האחרון והם נמצאים ברמות הנמוכות שנרשמו מאז סוף חודש פברואר השנה", כתבו מומחי 'הפועלים' בסקירתם.

ישראל: בדרך לגירעון

הגירעון התקציבי נותר ברמה של 3.8% מהתוצר בשנה שהסתיימה בחודש מאי. הוצאות המשרדים עלו בשיעור של 12.8% לעומת התקופה המקבילה ב-2018. התכנון היה גידול של 5.2% בהוצאות. במשרד האוצר מסבירים כי פריסת ההוצאות על פני השנה שונה ב-2019 מזו של 2018, וזה מסביר חלק מהגידול החד בהוצאות עד כה. ההכנסות ממסים עלו בתקופה זו בשיעור נומינלי של 3%, האטה לעומת קצב כפול שהורגלנו אליו בשנים האחרונות. יתכן שההאטה בגבייה מאותתת על צמיחה נמוכה יותר, ויתכן גם שמאמצי הגבייה בשנה שעברה הציבו רף גבוה במיוחד. הממשלה הזמנית לא צפויה לבצע קיצוצים או העלאות מיסים, כך שמרבית הסיכויים הם שהגירעון ימשיך לטפס בתקופה הקרובה. אנו מניחים שהממשלה שתקום תפעל להפחתת הגירעון, בעיקר דרך העלאת מיסים. כמו כן סביר שיעד הגירעון יועלה.

מדוע הגירעון לא משפיע על תשואות אג"ח המדינה ועל שער החליפין? בשבוע החולף התשואות דווקא ירדו והשקל התחזק, זאת בגלל ההשפעות מהעולם. הגירעון התקציבי משפיע על התשואות ועל שער החליפין בעיקר דרך הציפיות של השחקנים בשווקים. לעצם הגידול בצרכי המימון של הממשלה, השפעה קטנה יחסית על השווקים (עד גבול מסוים). המשקיעים המקומיים מאמינים, ככל הנראה, שהממשלה שתקום אכן תבצע את ההתאמות הנדרשות. משקיעים מחו"ל הם בדרך כלל יותר סקפטיים ואין להם את 'הטיית הבית' של המשקיעים המקומיים, אבל משקלם בשוק האג"ח קטן – 6.4% בחודש מרץ, והם אכן צמצמו מעט את אחזקותיהם במהלך הרבעון הראשון של השנה. כל עוד המשקיעים המקומיים נותנים קרדיט למדיניות הממשלה, אזי הגורם בעל ההשפעה הדומיננטית על התשואות הארוכות הוא הציפיות לריבית בנק ישראל.

 

השכר המשיך לעלות בקצב מהיר, כמעט בכל ענפי המשק, מלבד אולי שירותים פיננסיים וביטוח. השכר הממוצע בחודש מרץ 2019 גבוה ב-3.8% מזה של מרץ אשתקד. בד בבד אנו רואים קפאון במספר משרות השכיר בחודשים האחרונים. להערכתנו זה משקף שוק עבודה מאוד הדוק.

ירידה קלה במספר התיירים הנכנסים, למרות האירוויזיון. בחודש מאי נכנסו לישראל כ-440 אלף תיירים, כ-383 אלף מהם הגיעו דרך האוויר. לעומת מאי אשתקד מדובר על עלייה של כ-11%, אך אם מסתכלים על המגמה של החודשים האחרונים, מסתמנת דווקא ירידה בכניסות התיירים. תחרות האירוויזיון הבינלאומית שנערכה בתל אביב בחודש מאי לא משכה תיירים רבים כנראה, וגורמים אחרים, כמו ההסלמה במצב הביטחוני למשל, השפיעו גם הם ככל הנראה לרעה על כניסות התיירים.

ריבית בנק ישראל. יו"ר הפד, פאוול, ציין בנאומו בשבוע שעבר את החשיבות של שמירה על יעד האינפלציה הסימטרי של 2%. מבחינת השוק האמריקני זה נתפס כרמז להפחתת ריבית, שכן האינפלציה עומדת שם על 1.6% לפי מדד ה-PCE. בישראל ההכוונה של בנק ישראל, לפיה המדיניות תיוותר מרחיבה על מנת להעלות את סביבת האינפלציה למרכז היעד מזכירה במידה רבה את האמירה של פאוול, רק שאצלנו האינפלציה אפילו רחוקה יותר מ-2%.

"אנו רואים שבנק ישראל נמצא בקו אחד עם הבנקים המרכזיים האחרים, אפילו בהגדרת המדיניות של העלאת האינפלציה ל-2%, על אף שבישראל היעד הרשמי הוא טווח של 1% עד 3%. הבנקים המרכזיים עשו בשבוע החולף צעד נוסף לקראת הפחתת ריבית ואוסטרליה אף הפחיתה בפועל, ובתנאים אלו הסיכויים להעלאת ריבית של בנק ישראל פחתו מאוד.

"בתרחיש המרכזי אנו רואים עתה את הריבית נותרת ללא שינוי עד סוף השנה ואף מעבר לכך. בכדי שהריבית בכל זאת תעלה צריכים להתקיים להערכתנו שני תנאים: האינפלציה בישראל צריכה לעלות בקצב מהיר יותר, ובארה"ב הריבית צריכה להיוותר על כנה. יש לכך עדיין סיכוי, אך זה לא התרחיש המרכזי", כתבו מומחי 'הפועלים'.

כתיבת תגובה