יוצאים מהקורונה: שינוי עמוק לטובה בסחר הקמעוני

חוזרים לחיים: סקר מנהלי החברות ובעלי העסקים של הלמ"ס קובע לפי תשובותיהם של הנסקרים כי מרבית המאזנים בעלייה • ענפי הבינוי והמלונאות מדשדשים • שינוי חד ומעורר תקווה בהערכת המועסקים

שוטר על רקע חנות להשכרה בלב בני ברק | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

המצב הולך ומשתפר. די בהצצה קטנה למדד הקורונה של משרד הבריאות כדי להבין שאנחנו במגמת יציאה ממשבר הקורונה. אתמול נוספו רק 86 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה ובסך הכול עומד מספרם של החולים הפעילים (נדבקים) על 3,890 איש בלבד, לעומת עשרות אלפים לפני תקופה לא ארוכה. אחוז הבדיקות החיוביות עומד על 0.8% בלבד ועד כה התחסנו בחיסון הראשון קרוב ל-60% מכלל תושבי מדינת ישראל.

אישור נוסף למצב הכלכלי ההולך ומשתפר במדינת ישראל עולה מסקר הערכת המגמות בעסקים שנערך בחודש מרץ 2021 על ידי סוקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במהלך הסקר נשאלים מנהלי החברות על מצבם בחודש הקודם (פברואר), על מצבם הכלכלי בהווה (מרץ) ועל ציפיותיהם לחודש הבא (אפריל).

על פי הממצאים העיקריים, בענפי המסחר ובענפי השירותים מרבית מאזני העבר (פברואר לעומת ינואר) עלו לעומת החודש הקודם. כלומר, מאזן מצבה הנוכחי של החברה בישראל נמצא בתחום החיובי בכלל הענפים, למעט ענף המלונאות. אך עם זאת, מציינים בלמ"ס, בפירוט של הענפים ניתן לראות כי מאזן המצב הנוכחי של ענף שירותי מזון ומשקאות (הכולל מסעדות ואולמות אירועים) נמצא אף הוא עדיין בתחום השלילי.

מהסקר מתברר כי גם מאזני הציפיות במרבית ענפי המשק עלו לעומת הציפיות בחודש הקודם. בלמ"ס מעריכים כי יתכן ועליות אלו נובעות בין היתר בעקבות הציפייה של העסקים להמשך הסרת המגבלות ובעקבות החגים בתחילת אפריל.

חלק מהמאזנים בעלייה, הבינוי מדשדש

בלמ"ס מפרטים את התשובות שנתנו בעלי העסקים בענפים השונים. כך למשל בענף התעשייה מאזן היקף המכירות ירד במעט בחודש פברואר לעומת ינואר, ואילו מאזני היקף היצור והיקף המועסקים עלו במעט, אולם בשאלה על מצבה הנוכחי של החברה במרץ, המאזן עלה בכל ענפי התעשייה. כמו כן הציפיות בסך התעשייה הינם חיוביים ואף עלו לעומת מאזני החודש הקודם.

תחום הבינוי עדיין ממתין לשינוי חיובי יותר. על פי הסקר, מאזני העבר בבינוי נותרו דומים למאזני החודש הקודם, והם עדיין נמצאים בתחום השלילי. ואילו ציפיות המנהלים לחודש אפריל עלה במעט, אם כי הוא עדיין נמצא בתחום השלילי. לעומת זאת, מאזן הציפיות לשינוי במספר המועסקים עבר לתחום החיובי, עם עלייה מ- (3.7-) ל- 1.5.

ענף המסחר הקמעוני מצביע על שינוי עמוק לטובה. כאשר נשאלו המנהלים על פברואר לעומת ינואר התברר כי מאזן השינויים בהיקף המכירות בעבר עלה בצורה ניכרת, מ- (17.1-) בחודש הקודם, ל- (4.1-). המצב בחודש מרץ 2021 (הווה) מצביע על ירידה קלה לעומת מאזן החודש הקודם, מ- 15.2 ל- 12.3. ואילו ציפיות המנהלים לחודש אפריל מראים על עלייה במאזן היקף המכירות מ- 16.9 ל- 24.1, אך קיימת גם ירידה מסוימת במאזני מספר ההזמנות מספקים ומספר המועסקים.

המלונות טרם התאוששו

בתחום המלונאות עדיין מצפים לישועה. בלמ"ס מציינים כי כלל מאזני העבר בענף המלונאות עדיין נמצאים בשפל יחסית לשנים קודמות. כאשר נשאלו המנהלים על מרץ 2021 (הווה) מתברר כי מאזן המצב הנוכחי של החברה עלה מ- (89.8-) בחודש הקודם ל- (52.7-). ואילו הציפיות לחודש אפריל 2021 (לעומת התקופה המקבילה אשתקד) עלו אף הם לעומת החודש הקודם. כדאי לשים לב להערכת השינוי במספר המועסקים, מדובר על שינוי חד ומעורר תקווה. בחודש ינואר עמדו הערכות על 90- במספר המועסקים, בחודש פברואר המספר עלה ל-43.4 במינוס ואילו בחודש מרץ זינק הנתון ל-7.3 בפלוס.

בתחום השירותים נראה כי כלל מאזני העבר בסך ענפי השירותים עלו לעומת החודש הקודם, ומאזן היקף המכירות ליצוא אף עבר לתחום החיובי. כך למשל חלו עליות משמעותיות בענפי מידע ותקשורת בכלל המאזנים, ובפרט במאזן היקף המכירות לשוק המקומי עם עלייה מ- (7.9-) ל- 10.0. גם ציפיות המנהלים לחודש אפריל עלו בסך ענפי השירותים.

בלמ"ס מסבירים כי המאזן תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המאזן קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על הערכה חיובית יותר בקרב המנהלים, וככל שערך המאזן קרוב יותר לגבול התחתון, הוא מעיד על הערכה שלילית יותר. כאשר המאזן קרוב לאפס, מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

כתיבת תגובה