יורים כמעט בכל התותחים

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "ההחלטה הצפויה של הבנק האירופאי ביום חמישי, העלייה המהירה בתחלואה ונתוני האינפלציה המאכזבים תומכים בהחלשות האירו"

בנק ישראל | צילום: shutterstock

יורים כמעט בכל התותחים – בנק ישראל קנה באוגוסט, אג"ח ממשלתי, אגח מפעלי, דולרים ונתן אשראי זול למערכת הבנקאית. להערכתנו, ההתערבות לא תיפסק גם לאחר מציאת חיסון.

התנודתיות הנמוכה בשוק אג"ח הממשלתיות נשמרה גם באוגוסט, והיא תוצאה גם של התערבות בנק ישראל שרכש באותו החודש 6 מיליארד ₪ באג"ח ממשלתיות (לעומת 500 מיליון בלבד ביולי).  במקביל, הבנק רכש אג"ח קונצרניות בסכומים קטנים (יחסית) של 300 מיליון ₪, רחוק מיעד ה-15 מיליארד ₪ שהקצה לתוכנית. בקצב הזה ייקח לו יותר משנתיים להשלימה וזה כמובן מקטין להערכתנו את הסיכוי לעלייה חדה במרווחים של אג"ח הקונצרניות בדירוגים הרלוונטיים.

הבנק גם מתמיד לרכוש דולרים, עוד 2.6 מיליארד דולר נרכשו במהלך אוגוסט, כדי למתן את הייסוף המהיר של השקל. כך שסך ייתרות המט"ח ממשיך לעלות (41% מהתוצר) ומספק "כרית ביטחון" משמעותית למשק במקרה של הידרדרות נוספת בשווקים הפיננסים. רכישות המט"ח מגדילות את כרית הביטחון של ישראל ומקטינות את הסיכונים לפיחות חד בשקל. להערכתנו, ההתערבות לא תיפסק גם לאחר מציאת החיסון.

ההחלטה הצפויה של הבנק האירופאי ביום חמישי, העלייה המהירה בתחלואה ונתוני האינפלציה המאכזבים תומכים בהחלשות האירו.

העלייה המהירה בתחלואה באירופה האטה משמעותית את קצב השיפור הכלכלי. להערכתנו, בחמישי הקרוב ה-ECB יותיר את הריבית ומדיניותו ללא שינוי. עם זאת, ה-ECB ישתמש בפרסום התחזיות המעודכנות לאותת שהבנק מתכוון להעלות את רף העלאת הריבית בעתיד עוד יותר. זאת במיוחד לאור נתוני האינפלציה המאכזבים, דבר שלא תומך בהמשך ייסוף האירו.

בשבועות האחרונים גם שיעור התחלואה באירופה מזנק, דבר שמונע ממשלות להחליט על הקלות נוספות ואף על החמרת ההגבלות. העלייה בתחלואה והחששות של משקי הבית באים לידי ביטוי בנתונים שהמצביעים על האטה בקצב ההתאוששות; המכירות הקמעונאיות בגוש האירו ירדו ב‑1.3 אחוזים ביולי (לאחר חודשיים קודמים עם עלייה מהירה מהצפי), הייצור התעשייתי בגרמניה עלה ב-1.3 אחוזים בלבד באוגוסט (לאחר חודשיים קודמים של עלייה מהירה). גם נתוני האינפלציה היו מאוד מאכזבים כאשר אינפלציית הליבה ירדה ל-0.4 אחוז, הרמה הנמוכה ביותר מאז שהוקם גוש האירו ב-1999.

לאחר שהבנק המרכזי בארה"ב הודיע על שינוי ביעדי הבנק, השבוע תתפרסם החלטת הריבית בגוש האירו שגם הוא בעיצומו של בחינה מחודשת של יעדיו וצפוי לפרסם את מסקנותיו הראשוניות עד לסוף השנה. להערכתנו, בחמישי הקרוב ה-ECB אמנם יותיר את הריבית ומדיניותו ללא שינוי, אך ישתמש בפרסום התחזיות המעודכנות לאותת שהבנק מתכוון להעלות את הרף להעלאת הריבית עוד יותר, במיוחד לאור נתוני האינפלציה המאכזבים. הסיבות הללו, לצד העלייה בתחלואה, אינם לא תומכים להערכתנו בהמשך הייסוף של האירו (אף מצדדים בפיחות) שהתחזק משמעותית בחודשיים האחרונים.

המעבר לעבודה מהבית מיטיב עם סין שהיא בין היצואניות הגדולות ביותר של מוצרי אלקטרוניקה אישיים.

הסחר העולמי ממשיך להתאושש במהלך הרבעון השלישי במקביל לעלייה בפעילות בכל העולם, כאשר גם היחלשות הדולר נותנת רוח גבית למסחר. אחת המרוויחות הגדולות ביותר מכך היא סין שהיא היצואנית הגדולה בעולם גם של ציוד רפואי בסיסי (לא מכשור) ובין הגדולות ביותר של מוצרי אלקטרוניקה אישיים (מחשבים, מצלמות רשת, קונסוליות משחקים וכדו').

הביקושים הגוברים למוצרים הללו תרמו ב-3 החודשים האחרונים לעלייה מהירה מהצפי ביצוא, שגבוה ב-9.5 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. במקביל, יבוא הסחורות ירד ב-2.1 אחוזים, בשל הירידה במחירי הסחורות אך גם בשל ירידה ביבוא מוצרי השקעה כאשר חברות נמנעות בינתיים מהשקעות חדשות לאור אי-הוודאות בעולם.

בארץ

יורים כמעט בכל התותחים – בנק ישראל קנה באוגוסט אג"ח ממשלתי, אג"ח מפעלי, דולרים ונתן אשראי זול למערכת הבנקאית. להערכתנו, ההתערבות לא תיפסק גם לאחר מציאת החיסון.

ההכנסות ממסים מצביעות על האצה בפעילות הכלכלית בקיץ, אך אם ההגבלות יוחמרו השיפור ייעצר.

ביצוע תוכנית הסיוע הממשלתית הגיע רק לחצי הדרך בסוף אוגוסט, בקצב הנוכחי ביצוע כל התוכנית יידחה לשנה הבאה.

בעולם

העלייה המהירה בתחלואה באירופה האטה משמעותית את קצב השיפור הכלכלי. להערכתנו, בחמישי הקרוב ה-ECB יותיר את הריבית ומדיניותו ללא שינוי. עם זאת, ה-ECB ישתמש בפרסום התחזיות המעודכנות לאותת שהבנק מתכוון להעלות את רף העלאת הריבית עוד יותר. זאת במיוחד לאור נתוני האינפלציה המאכזבים, דבר שלא תומך בהמשך ייסוף האירו.

שוק העבודה בארה"ב החזיר כמחצית מהעובדים שפוטרו בשיא המשבר, השיפור לצד הירידה בקצב התחלואה מיטב עם הנשיא בסקרים לבחירות.

המעבר לעבודה מהבית מיטיב עם סין שהיא בין היצואניות הגדולות ביותר של מוצרי אלקטרוניקה אישיים.

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה