יותר בעלי עסקים ומנכ"לי חברות אופטימיים לגבי מצב המשק

הציפיות לאינפלציה ירדו. הציפיות לגידול במכירות ובהזמנות עלו. וככל הנראה הולך ומתהווה מחסור חמור בעובדים מקצועיים. בענף התעשייה מעריכים כי הייצוא יגדל ובענף השירותים מעריכים כי ייצוא השירותים יאט

בנק ישראל | צילום: פייר טירדימן, פלאש 90

סקר החברות של בנק ישראל לרבעון הראשון של השנה מצביע על המשך קצב הצמיחה המהיר יחסית של המגזר העסקי. בבנק ישראל אומרים כי מאזן הנטו חיובי מאוד ומובהק בסך המגזר העסקי. מאזני הנטו חיוביים ומובהקים בענפי התעשייה והשירותים. החברות בענפי השירותים והמסחר צופות התרחבות ברבעון הבא, מאידך, בענף התעשייה צופים ירידה בביקוש המקומי לצד גידול בייצוא. בענפי המלונאות, הבנייה והתחבורה והתקשורת, מספר התשובות קטן מכדי להעניק לממצאים תוקף סטטיסטי.

סקר החברות של בנק ישראל מספק בדרך כלל תמונה די טובה של הפעילות הכלכלית העתידית, לפחות בטווח הקצר. בדרך כלל נמצא כי נתוני סקר החברות מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו-כלכליים של המשק. יתרונם נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות יחסית למקורות הנתונים האחרים.

מנתוני הסקר לרבעון הראשון בו השתתפו 285 חברות ועסקים מענפי המשק השונים, עולה כי מאזן הנטו של התפוקה בענף התעשייה, חיובי מאוד ומובהק. הוא משקף עלייה במכירות, בשיעור הניצול של המכונות והציוד ובמספר העובדים. זוהי הרמה הגבוהה ביותר של מאזן הנטו בתפוקת התעשייה מאז שנת 2011. ההזמנות לרבעון הבא משקפות צפי שהמכירות ליצוא יתרחבו במידה מסוימת והמכירות לשוק המקומי יתכווצו.

בענף השירותים צופים גידול הן בארץ והן בחו"ל, וגם גידול מתון במספר העובדים הכולל, לרבות מצבת העובדים בחו"ל. בענף צופים כי הגידול בכלל ההזמנות יימשך ברבעון הבא אך עם זאת, בענף זה מעריכים כי הגידול בהזמנות מחו"ל יאט.

התמונה בענף המסחר חיובית אך לא מובהקת ולצד עלייה במספר העובדים, קיימת צפייה כי הגידול במכירות יימשך גם ברבעון הבא. אבל כדאי לשים לב לפרט הבא: המחסור בעובדים מקצועיים הולך ומתרחב. בשנה האחרונה עלתה עוצמת המחסור בענפי התעשייה, השירותים והמסחר. שוק העבודה הישראלי המקצועי, פועל כמעט במלוא כוחו ומתחיל להתהוות מחסור בעובדים בעלי הכשרה מקצועית.

מצד שני, קשיי המימון הולכים ונחלשים. זה כבר כמה שנים שרמת הקושי העומד בפני חברות הזקוקות למימון הולך ויורד. בקרב החברות הגדולות ירדה רמה זו במידה ניכרת.

ומה עם האינפלציה? ממוצע הציפיות של החברות לגבי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים ירדה ברבעון הראשון של השנה והוא עומד על 1.26% בלבד. שיעור החברות שצופות שהאינפלציה ב-12 החודשים הבאים תימצא בתוך תחום היעד הממשלתי (1-3%) ירד ל-62%. גם הצפי לגבי שער החליפין ירד, ועמד נכון לרבעון הראשון של השנה, על 3.73 שקלים לדולר ברבעון הבא ועל 3.8 שקלים לדולר בעוד שנה.

כתיבת תגובה