יזנק מ-40% ל-50%: המס על הדו-גלגלי צפוי לעלות מ-2024

איגוד יבואני הרכב באיגוד לשכות המסחר: מחטף של רשות המיסים – מס הקניה על רכב דו גלגלי צפוי לעלות משמעותית ללא כל הצדקה | המס על הרכב החשמלי: גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, שיגר נייר עמדה מפורט לחברי ועדת הכספים בו טען כי יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי עד לניסוח מתווה חדש ולכל הפחות עד שנת 2026

אופנוע | צילום: TeeTee Photo, שאטרסטוק

בראשית ינואר 2024 צפוי מס הקניה על רכב דו גלגלי המשמש כחולץ פקקים חיוני בקטגוריית נפח שבין 251 ל- 400 סמ"ק,  לעלות משמעותית, מרמה של 40% כיום ל – 50%, תוך גרימת נזק ליעדים לאומיים. העלאת מס זו מסתברת לאור שימוע חיצוני של צו תעריף המכס שפורסם בימים אלו להערות הציבור. בדברי ההסבר שפורסמו ע"י רשות המיסים לא ניתנה כל הצדקה ממשית, פרט לשיקולים טכניים גרידא ואי אילו טענות נוספות שגויות ובלתי מבוססות מקצועית.

בקטגוריה זו צפויים להיפגע כלים הנמצאים בעמוד התווך המרכזי של הרכב הדו גלגלי בישראל, ומשרתים עשרות אלפי משקי בית – ובהם משרתים בסדיר ובמילואים הנזקקים לאמצעי תחבורה מהיר ויעיל, תוך תרומה משמעותית להפחתת הגודש בכבישים ברמה העירונית והבינעירונית.  כמו כן משרתת קטגוריה זו גורמים מוסדיים, את כוחות הבטחון, המשטרה ההצלה והחירום, עיריות ורשויות מקומיות.

ייקור המס לקטגוריה זו מנוגד לסיכומים קודמים שבוצעו לאחר דיונים מקצועיים מול רשות המיסים במהלך השנים, ומנוגד לחשיבות הקטגוריה ליעדים תחבורתיים ולאומיים.

איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי באיגוד לשכות המסחר, סבור שאין כל הצדקה להעלאת נטל המס על שכבות הבינים ופגיעה כאמור גם ביעדים תחבורתיים לאומיים. "מדובר בפגיעה מיותרת וחסרת כל הצדקה מקצועית. אין כל מקום להרעה בקטגוריית מס זו. יש לצפות מרשות המיסים וממשרד האוצר לבצע תיקון מהיר ולשמור על יציבות מיסוי בענף תחבורתי חיוני זה למשק, לפחות עד לסוף שנת 2026".

מס מחשמל ומקפיץ

בד בבד, גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, שיגר לחברי ועדת הכספים נייר עמדה בנושא עליית מס הקנייה על רכב חשמלי. הוועדה תדון בנושא בקרוב.

עיקרי עמדת המשרד להגנת הסביבה שהוצגו בנייר העמדה כוללים, 1. צמצום הטבת המס המוצעת תפגע בעמידת ישראל ביעדי האקלים אליהם התחייבה במסגרת הסכמי האקלים; זיהום אוויר מתחבורה הוא גורם התמותה והתחלואה הסביבתי הגדול ביותר במדינת ישראל – כלי רכב חשמליים הם נדבך משמעותי בפתרון בעיה זו; הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי נפגעה כתוצאה מעלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל; על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי עד לניסוח מתווה חדש ולכל הפחות עד שנת 2026.

במדינת ישראל נהוגה מאז שנת 2009 שיטת מיסוי על רכבי נוסעים הנקראת "מיסוי ירוק", במסגרתה נקבעת תקרת מס קנייה בשיעור של 83% משווי הרכב בשער המכס, כאשר משיעור מס זה מקוזזות הפחתות שונות בגין ציון זיהום נמוך (רכבים "נקיים" זוכים להטבה של עד 16,530 ₪) וכן עבור ציון בטיחות גבוה (רכבים בעלי ציוד בטיחות עשיר זוכים להטבה של עד 2,400 ₪). בפועל, המיסוי הממוצע עמד על כ 69% בתחילת שנת 2021.

במקביל לקביעת נוסחת מיסוי ירוק, ומתוך הכרה בתועלת הרבה של תחבורה חשמלית בהפחתת זיהום אוויר והגברת עצמאות אנרגטית, נחתם צו הקובע הטבות מיוחדות לרכבים חשמליים – ראשית שיעור מס של 8% שעודכן בשנת 2015 ל[3]10%. עם זאת, עד לעשור הנוכחי כמעט ולא עלו רכבים מסוג זה על הכביש, כך שהטבת המס הייתה בעלת השפעה מינורית הן  על השוק והן על הכנסות המדינה.

מתווה המיסוי האחרון נקבע בדצמבר 2019, וקבע כי שיעור המס על רכב חשמלי יעמוד על 10% עד לשנת 2023, אז עלה ל,20% וכעת בשנת 2024 יעלה ל35%. להטבה זו נקבעה תקרת הטבה של 75,000 ₪ במטרה למנוע הטבה מופרזת לרכבי יוקרה. במקביל נקבעו הטבות נמוכות יותר עבור רכבים היברידיים והיברידיים-נטענים.

שני נימוקים מרכזיים צריכים להוביל לדחיית המתווה, לפי נייר העמדה של גיא סמט:

1 . עליית המס הנוכחית תפגע בכדאיות הכלכלית ברכישת רכב חשמלי. תגביר את חוסר הוודאות בשוק, ובכך תדכא את רכישת הרכב החשמלי בישראל.

2. עליית המס תפגע ביכולת העמידה ביעדים לאומיים להפחתת זיהום אוויר וגזי חממה. מגזר התחבורה אחראי על כ-40% מנזקי זיהום האוויר במשק ולכ-23% מסך פליטות גזי החממה במשק. בהחלטת הממשלה מס' – 171 קבעה המדינה יעד של 95% רכבים מאופסי פליטות במכירות רכב חדש בשנת 2030*. יעדי התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר ופליטות גזי חממה (החלטה 1282) לא יושגו ללא מעבר מלא לתחבורה חשמלית עד סוף העשור.

"לסיכום", כותב סמט, "התועלת המשקית ממעבר לתחבורה חשמלית היא עצומה, וכוללת הפחתה של זיהומי אוויר, גז"ח ורעש, הקטנת התלות בנפט והגדלת היעילות והעצמאות האנרגטיות. מעבר לפערי מחיר הרכב והתקדמות מהלך החשמול, באירופה קיים כלי משלים חשוב בדמות רגולציה מחייבת על יצרני ויבואני רכב לעמידה במגבלת פליטת גזי חממה מהרכבים הנמכרים. רגולציה זו מחייבת בפועל מכירה נרחבת של רכבים חשמליים, גם ללא תלות בתמיכה במעמד הרכישה. ללא רגולציה דומה, הטבת המס הינה התמריץ היחידי לחשמול תחבורה פרטית במדינת ישראל, ופגיעה בו תשפיע בצורה עמוקה. טרם צמצום הטבת המס, חיוני לקדם רגולציה לערכי פליטות גז"ח משוק הרכב המבוססת על מודל אירופאי, אשר תבטיח הסבה הדרגתית של צי הרכב הישראלי להנעה נקייה.

"אנו ממליצים לדחות את המתווה לכל הפחות עד 2026 ובמהלך 2024 לחייב את משרדי הממשלה לייצר מתווה חדש אשר יבטיח וודאות למשק והמשך פעולות על מנת לעבור לתחבורה נקייה".

כתיבת תגובה