יינות ביתן || הדחת היו"ר, סגירת סניפים ומיזוג אפשרי

14% מהסניפים של יינות ביתן נסגרו בשנה האחרונה בהיעדר רוכשים, נחום ביתן בוחן מיזוג אפשרי עם יוחננוף ובינתיים, מבצע בסופ"ש מהלך הדחה ליו"ר • זאת, לצד חובות של מיליארד שקל שמקבלים גיבנת של 35 מיליון שהתקבלו כהלוואה חשאית • החוב הסודי מתנפח בתביעה משפטית שהוגשה לאחרונה, ל-44 מיליון שקל • ההנהלה ה'חדשה' של יינות ביתן על החוב: לא קשור אלינו • המנכ"ל לעובדים: נתקו קשר עם חברי הדירקטוריון

סניף של יינות ביתן | צילום: יח"צ

 נחום ביתן ממשיך במלחמה על שימור האימפריה שבנה. הוא לוחם בכל החזיתות ומנסה לגבש פתרונות ויתרונות. בסופ"ש האחרון, כחלק ממלחמתו, פיטר בין היתר את יו"ר החברה שלמה רודב בטענה שהוא חותר תחתיו. לפי דיווח של שני מוזס ב'גלובס', ההערכה היא כי הצעד הזה התרחש לאחר חסימות שביצע רודב לבני משפחה של נחום ביתן, ובין היתר חסם את הגישה של בנו יוסי למחשבי החברה.

במקביל, מנהל ביתן משא ומתן עם איתן יוחננוף, מבעלי השליטה ומנכ"ל רשת יוחננוף, למיזוג שתי הרשתות.

על פי דיווח ב'כלכליסט', אל מול ההצעה של רודב למכירת 45% מהרשת לקבוצת משקיעים בראשות הפניקס מנסה ביתן למצוא חלופות הגיוניות למהלך שיוציא ממנו את השליטה ברשת וישאיר אותו עם פחות מ-35% מהחברה. החלום של ביתן להפוך לבעל הרשת השנייה בגודלה בישראל הולך ומתרחק ממנו. יתכן שגם פיטורי רודב לא יאושרו בדירקטוריון. רודב התמנה לאחר שהבנקים לחצו להגיע להסדר ולאחר שהחובות של ביתן בבנקים עברו למחלקת אשראים מיוחדים.

לפי הדיווח של נורית קדוש, יוחננוף וביתן לא הגיעו עדיין להבנות, זאת על רקע חילוקי דעות על נתח האחזקות של כל אחד מהם בחברה הממוזגת. יוחננוף הסכים לתת לביתן עד 20% מהחברה, בעוד ביתן רצה נתח משמעותי יותר. עם זאת, המגעים בין ביתן ויוחננוף נמשכים.

מפגש בין צמיחה לצניחה

ההיגיון מאחורי המהלך של מיזוג הרשתות הוא גאוני. רשת יוחננוף שהונפקה לפני כשנה וחצי, נסחרת לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל. אולם הרשת מתמקדת בעיקר בחנויות דיסקאונט בפאתי הערים, ללא חנויות עירוניות. משבר הקורונה בו נרשמה העדפה צרכנית לקניות קרוב לבית חידד את הצורך בחנויות אלה. בדיווח הובא מידע נוסף ולפיו בעוד שוק המזון צמח בכ-9% ביחס ל-9 החודשים הראשונים אשתקד ורשתות עם חנויות שכונתיות דוגמת שופרסל וויקטורי זינקו בשיעור דו ספרתי, צמחו מכירות יוחננוף באחוזים בודדים.

ברשת יוחנננוף הבינו את הבעייתיות שבדבר ובשנה האחרונה רכשו 8 חנויות מיינות ביתן. אך עדיין אינו דומה שילוב של 8 חנויות חדשות בתוך רשת המונה 28 סניפים למיזוג רשת ענקים של 10 סניפים עם רשת קטנה בהרבה ממנה. בנוסף, עסקה שכזאת תיבדק תחת זכוכית המגדלת של הרשות לתחרות ואף ייתכן שהרשתות תיאלצנה לסגור סניפים באזורים מסויימים.

מיינות ביתן ומיוחננוף לא נמסרה תגובה לדיווח התקשורתי בנושא.

הלוואה שכוחה

ההסתבכות של ביתן עם חובותיו מעסיקה אותו רבות. על פי הדיווחים, ביתן מחזיק כיום חובות של למעלה ממיליארד שקל (350 מיליון שקל לבנקים ו–750 מיליון שקל לספקים). בנוסף, נחשפה בשבוע שעבר פרשייה נוספת בו מעורב ביתן עם חוב נוסף של עשרות מיליוני שקלים.

על פי כתב התביעה שהגישה יבואנית המלט, לב ברון קומודיטיס, לבית המשפט המחוזי בתל אביב, רשת המרכולים יינות ביתן חייבת לה סכום של כ-40 מיליון שקל. מדובר על סיפור שהחל בשנת 2017, סמוך לחג הסוכות, פונה ביתן לידידו ברון ומבקש ממנו הלוואה בגובה של כ-35 מיליון שקל לטובת משכורות לעובדים לפני החג ותשלום לספקים. הוא אף מבקש ממנו לשמור את דבר ההלוואה בסוד מחשש שייוודע בחוץ דבר המצוקה התזרימי של יינות ביתן.

הסכום הועבר מחשבון לחשבון ונחת בחשבון של חברה פרטית של ביתן שהבטיח להחזיר את הכסף בתוך מספר שבועות בערבות אישית, משם הועבר הכסף לרשת החנויות והגיע ליעדו. כעת מתברר כי הזמן האחרון לפירעון היה אוקטובר 2020 והוא חלף מבלי שהחוב ישולם.

נחום ביתן אצל מרן הגר"ח קניבסקי בשנת תשע"ז | צילום: יח"צ

לא מכירים

מכתב התביעה עולה כי ההנהלה ה'חדשה' של יינות ביתן כלל לא מכירה בחוב זה. "חמור מכך, לאחרונה יינות ביתן הודיעה ללב ברון כי היא לא מכירה בחובתה לפרוע את ההלוואה ללב ברון, וזאת בטענת שווא – לפיה לא מדובר בהלוואה שהעמידה לה לב ברון כביכול, אלא ב'הלוואת בעלים' נחותה שהעמיד ליינות ביתן מר ביתן, ללא מועד פירעון ושנידחת מפני כול חוב אחר, שכן 'כך היא נרשמה בספריה של יינות ביתן'".

בתביעה שהוגשה על סך של כ-44 מיליון שקל נטען כי יינות ביתן דחתה בחודש שעבר את דרישתה של לב ברון. על פי דיווח ב'כלכליסט', במכתב תגובה שהעבירה הרשת בחודש שעבר, באמצעות עו"ד יואב נהיר ממשרד מיתר לתובעת נטען, כי לב ברון לא העמידה כל הלוואה ליינות ביתן ואין ליינות ביתן כל חוב ללב ברון. "טענות בדבר היותם של סכומי ההפקדות הלוואות מאת לב ברון ולא הלוואות בעלים, הועלו רק בחודשיים האחרונים".

טרם הוגשה בקשת רשות להתגונן.

נתקו קשר

הערב חשף 'גלובס' כי מלבד העובדה שמניתוח שערכה כתבת האתר שני מוזס, במהלך השנה (2020) נגרעו מהפריסה של קבוצת יינות ביתן 14% מהחנויות שמפעילה הרשת – חלקן נסגרו בחודש האחרון לאחר שלא נמצא להן קונה – כאשר הרשת מצמצת את פורמט הדיסקאונט שבו המחירים זולים יותר, ומתמקדת בחנויות עירוניות בהן המחירים גבוהים יותר, הרי שגם המנכ"ל שיגר לעובדים דוא"ל בו תבע מהם שלא לקבל הוראות מהדירקטוריון.

לפי הדיווח של מוזס, המתיחות בצמרת יינות ביתן נמשכת, וכי בהודעת הדוא"ל שנשלחה לעובדים כתב המנכ"ל, מיכאל לובושיץ למנהלי הרשת: "אינכם יכולים לקבל הנחיות, הוראות או בקשות מאף אחד, למעט המנהלים הממונים ואני, מנכ"ל הקבוצה… חברי הדירקטוריון הונחו לעבוד אך ורק ישירות מולי ולא לפנות לעובדי ומנהלי הקבוצה.

"אם יימצא עובד או עובדת אשר חרג מהוראה זו, ייחשב הדבר כהפרת משמעת חמורה שתטופל אישית על-ידי".

לובושיץ התייחס לדיווחים על מצבה הפיננסי של הרשת: "בשנה הנוכחית, החל מחודש מרץ 2020, הקבוצה עברה מהפסד לרווחיות תפעולית משמעותית", והיא "עומדת בכל יעדי תוכנית המפנה שהציבה לעצמה ואף מעבר לכך", ציטטה מוזס ב'גלובס'.

 

תגובה אחת ל: "יינות ביתן || הדחת היו"ר, סגירת סניפים ומיזוג אפשרי"

  1. מדהים
    איזו צלילה

כתיבת תגובה