יפעל בשבת? השרים אישרו את המקטע המרכזי של המטרו

בשורה לתושבי המרכז: המקטע המרכזי של תכנית קו המטרו בגוש דן אושר בוועדת השרים לענייני פנים | אישור זה מצטרף לשני תכניות נוספות שאישרה הוועדה | הצפי להפעלת המטרו לוט בערפל כיוון שחוק המטרו נבלם ע"י הליכוד וגוש הימין | משכך, נמנעה ממיכאלי האפשרות להודיע על הפעלתו של הקו בשבת או לעגן בחוק הפעלה שכזו | בשבת הצהירה מיכאלי כי הקו האדום של הרכבת הקלה יפעל בשבת וזכתה לגינויים מקיר לקיר

המטרו בגוש דן | מקור: נת"ע

"אני שמחה להודיע לך שהחל מעוד שנה, הרכבת הקלה בתל אביב והסביבה תפעל גם בשבת", אמרה אמש שרת התחבורה מרב מיכאלי בראיון תקשורתי לתכנית הטלוויזיונית 'פגוש את העיתונות', וציינה כי איש לא היה מעורב בהחלטתה. "זאת החלטה שלי, קיבלתי אותה בעקבות כל המשמעויות שהובאו לפניי, וככה זה הולך להיות", הצהירה. כזכור, רק לאחרונה כתבה מיכאלי כי "השאלה למה אני מקדמת את הפעלת הרכבת הקלה בשבת דווקא עכשיו היא במקומה ואשמח לענות עליה. עם כניסתי למשרד, הנחתי את דרגי המקצוע להיערך להפעלת התחב"צ בשבת. לצערי, בנט חסם זאת ב'וטו' ". הוטו פג, וההצהרה יצאה לדרך תוך גינויים מקיר לקיר.

בינתיים, הליכוד וגוש הימין יכולים להתנחם בבלימת חוק המטרו ואי העלאתו באופן מוסכם להצבעה, כדי לשמור בו את הסטטוס קוו השברירי בנושא השבת בתחבורה הציבורית.

היום אישרה ועדת הספרים לענייני פנים את המקטע המרכזי של קו המטרו הראשון (M1). קו זה ישמש הבסיס והקישור עם קווי המטרו האחרים. אישור זה מצטרף לשתי תכניות נוספות של פרויקט המטרו שאושרו לאחרונה בוועדת השרים. המקטע שאושר היום עובר במרכז גוש דן, בסמוך לציר איילון, מצומת גלילות בצפון ועד לצומת חולון בדרום, וישפר את הנגישות למרכזי התעסוקה וכן מרכזי חינוך ותרבות בהם אוניברסיטת תל אביב, מוזיאון ארץ ישראל וסמינר הקיבוצים. נציין כי קו המטרו ייחשב כקו תחבורה ציבורית מקומי, כאשר לאחרונה העבירה שרה התחבורה מהלך ממשלתי שיכלול את הערים והיישובים השונים כשראשי הערים יהיו אחראים על הפעלת או מניעת תחבורה ציבורית בשבת.

בחודש מאי, אישרה ועדת התשתיות הלאומיות (ות"ל) את בקשת משרד התחבורה לפצל את תכנית המטרו (תתל/101/ב), כך שבשלב הראשון יקודם המקטע מצומת חולון ועד גלילות.

העבודה על המטרו מקודמת בכל המישורים, ומשרד התחבורה נערך להשלמת הליכי התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות גם לקווים M2 והמקטע הצפוני בקו M1. זאת, במטרה להביא את כלל התוכניות בפרויקט המטרו בהקדם האפשרי לאישור הממשלה.

פרויקט המטרו הינו הפרויקט התשתיתי הגדול ביותר שבוצע בישראל מאז הקמתה. המיזם כולל רשת של שלושה קווי מטרו, באורך כולל של 150 קילומטרים של מסילות תת קרקעיות, 109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן. קווים אלה צפויים לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום.

על פי התכנית, הקו המטרו הראשון (M1) באורך של כ-85 קילומטרים, ינוע בציר צפון – דרום, וישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.

קו המטרו השני (M2) יהיה באורך 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקוה, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.

קו המטרו השלישי (3M) שיהיה באורך 32 קילומטרים, יהוה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קרית אונו, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.

מפת מטרו ארצית | מקור: משרד התחבורה

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי לא הסתירה את אכזבתה מבלימת חוק המטרו ע"י האופוזיציה ואמרה כי "הרכבת כבר יצאה מהתחנה! גאה להיות שרת התחבורה שמאיצה את פרויקט התשתית התחבורתי הגדול ביותר במדינת ישראל- פרויקט המטרו. היום כבר כולנו מבינות ומבינים שכדי לחלץ את מדינת ישראל מהפקק ולצמצם את תאונות הדרכים, אנו חייבות וחייבים לנסוע ביחד ובתחבורה ציבורית ובכך משרד התחבורה בראשותי משקיע מיומי הראשון בתפקיד. אני קוראת מפה ליו״ר האופוזיציה – שים את האינטרס הלאומי בראש ותאפשר להעלות את חוק המטרו להצבעה כדי שכלל אזרחיות ואזרחי ישראל יזכו בעתיד לתחבורה הציבורית שהם כל כך זקוקות וזקוקים לה"

מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "משרד התחבורה ממשיך לקדם במרץ את המטרו, מערכת הסעת ההמונים בגוש דן בהיבטי התכנון. במקביל, מקים המשרד את רשות המטרו, שתנהל את הפרויקט התחבורתי הגדול בתולדות המדינה, והמכרז לניהול ותכנון מפורט של שלושת הקווים פורסם לאחרונה על ידי חברת נת"ע".

כתיבת תגובה