ירד שלג בירושלים? • לגזור ולשמור. כך נוהגים נכון בחורף

אנחנו לא יכולים לענות על שאלת מיליון הדולר, אבל אתם חייבים להיערך לסערה החורפית שתגיע לקראת סוף השבוע הבא עלינו לטובה. מגזין 'ביזנעסופ"ש' מגיש לכם כללים לנהיגת חורף באדיבות משרד התחבורה, 'שגריר' ו'הונדה'

צילומים: Joshua Rainey Photography, Olaf Naami, Art Konovalov | שאטרסטוק

גשמים רבותי, גשמים. חודש כסלו כבר מתקרב למחציתו, והחורף נראה יבש למדי, אבל בשבוע הבא עלינו לטובה – על-פי החזאים – צפויים לרדת ממטרים עזים בכל רחבי הארץ.

לצידם יהיו גם רוחות, ואולי שלגים (ירושלמים, תרגיעו. הסיכויים קלושים). על-פי נתונים שפרסמנו כאן ב'ביזנעס' לפני ימים אחדים, בכל יום בעונת החורף נהרג אדם אחד, בממוצע, בתאונות דרכים בישראל. כך שזה בדיוק הזמן לרענן לכם את הזיכרון בתשעת הדיברות של הנהיגה בחורף.

תקינות הרכב

בכל עונה, ובמיוחד בחורף, חשוב לוודא את תקינות מערכות הרכב החיוניות. תנאי הדרך הופכים כל תקלה במערכת הבלמים, הצמיגים, האורות, ההיגוי והמגבים, למסוכנת יותר הן לנוסעים והן ליתר משתמשי הדרך. וודאו כי רכבכם תקין!

סעו לאט

בחורף, הכביש רטוב וחלק. כדי למנוע תאונה, אנו חייבים לנסוע לאט יותר – 20 קמ"ש פחות, להיות ערניים יותר, לשמור מרחק גדול יותר, להימנע מעקיפות ובלימות פתאומיות, אשר עלולות לגרום להחלקה. אל תיתנו לחורף להפתיע אתכם.

תהיו באורות

בחורף, תנאי הראות קשים, גם ביום וגם בלילה. הדלקת אורות מאפשרת לכם לראות טוב יותר ומאפשרת ליתר משתמשי הדרך לראות אתכם. נהגו בטוח ועזרו לאחרים לנהוג בבטחה גם כן. אגב, על-פי החוק, החל מר"ח כסלו חובה להדליק אורות גם ביום. מי שלא יעשה כך צפוי לקנס של 100 שקלים ול-2 נקודות. ראו הוזכרתם!

הולכי הרגל

בגשם קשה לנהוג, אך קשה עוד יותר לראות את הולכי הרגל. לכן, האטו; היו ערניים יותר וחפשו את הולכי הרגל. זכרו! אתם בתוך רכב חמים ומוגן מהגשם, הם מתמודדים עם הרוחות והטיפות. אם לכם קשה לראות אותם, להם קשה פי כמה לראות אתכם. היו עירניים.

גשם 4

ערפל

נהיגה בערפל מסוכנת מאוד ביום ועוד יותר בלילה. תנאי הראות גרועים, אורות הרכב לא חודרים את המסך השחור ואתם לא רואים את הסובב אתכם. סעו לאט יותר, הפעילו את המזגן כדי למנוע מהאדים להתעבות על השמשה הקדמית.

שלוליות

יש להקפיד על נסיעה איטית (שלא תתיז מים על הולכי רגל סמוכים ולא תציף את מכלולי המנוע) תוך כדי לחיצה מתונה וקבועה על דוושת התאוצה.

במתכונת זאת, גם אם מפלס המים גבוה מקו צינור המפלט, לא יחדרו אליו מים והמנוע לא יכבה. לאחר חציית השלולית, יש לפמפם קלות על דוושת הבלם על מנת לייבש את החלקים במערכת הבלימה ולנקז את המים מחריצי הצמיגים.

למרות זאת, מומלץ שלא להיכנס בכלל לשלוליות עמוקות אם משום שאין לנו דרך להעריך את עומקן האמיתי ואם משום שאנו עלולים להיתקל בהפתעה לא נעימה כגון אבנים מתחת לקו פני המים. שלא לומר בורות שנוצרו כתוצאה ממי הגשמים.

בחציית שלוליות בנסיעה מהירה על כביש מהיר, שימרו על אחיזה טובה של ההגה ועל כיוון הנסיעה.

מגבים

לאחר ימי הקיץ החמים, ובכלל, לאחר ימים יבשים, יש סיכוי סביר שהגומי במגבים התייבש ונסדק קלות. מומלץ שלא לחסוך ולהחליף מגבים בימים אלה. הדבר יביא לתוצאות טובות יותר בימי גשם וימנע חריקות של המגבים.

יש לוודא הימצאות מים במיכל המתזים. ניתן להוסיף טיפה אחת (ולא יותר!) של סבון כלים למיכל מי המתזים על מנת לסייע למים להסיר שומנים שהצטברו על החלון.

גשם 0

נהיגת חורף ראשונה

אם אתם הורים לנהג חדש אשר למד נהיגה בקיץ, הקפידו לוודא שהוא מכיר היטב את כל מערכות הרכב ואת כללי הזהירות של נהיגת החורף. מומלץ להתלוות לנהג חדש בימים סוערים בהם הנהיגה מסוכנת, גם אם הוא סיים זה מכבר את התקופה המחייבת לכך לפי חוק.

דוושות הרכב

יש לוודא שמצב הגומיות על דוושות הרכב תקין על מנת למנוע את החלקת נעל רטובה.

צמיגים

יש לבצע בדיקה של הצמיגים, להקפיד על לחץ אויר בהתאם להוראות היצרן (מופיע בדרך-כלל על גבי תווית שמודבקת על משקוף הדלת הקדמית) ועל עומק חריצים תקין. הצמיגים הם אלה שמחברים אתכם לכביש, גם כאשר הוא רטוב וחלק. הקפידו על תקינותם.

נהיגת חורף

כחלק מנוהל נהיגת חורף, נסו בעת הנהיגה לצפות לרחוק ולאתר מוקדם ככל הניתן גורמים לסכנות או תאונות, כגון רכב שנתקע או משאית שעומדת בשולי הכביש. במקרים אלה נסו לעבור בזהירות לנתיב הרחוק מהם.

גשם 3

כתיבת תגובה