ירידה במספר התביעות בנושאי קניין רוחני

נתונים עדכניים חושפים: אין ירידה בהפרות, יש ירידה בתביעות • תיקי התביעה בתחום הקניין הרוחני הושפעו לרעה ממשבר הקורונה • עם זאת, קיימת התאזנות בחודשים האחרונים

תביעה. אילוסטרציה | צילום: Andrey_Popov, שאטרסטוק

משבר הקורונה נותן אותותיו גם בתחום הקניין הרוחני – כך עולה מהנתונים שהגיעו לידינו ונחשפים כאן לראשונה, ביחס למספר ההליכים המשפטיים שנפתחו ועניינים תביעות בתיקי קניין רוחני, כגון תביעות לזכויות יוצרים, פטנטים ומדגמים.

בעוד שבענפי משפט רבים, כמו תחום הפירוקים ופשיטות הרגל והתביעות הייצוגיות, נרשמה במהלך שנת 2020 עלייה מטאורית במספר ההליכים שהוגשו לבתי-המשפט – בתחום הקניין הרוחני דווקא ניתן להבחין בהאטה מסוימת: כך, בעוד שבמהלך שנת 2019 נפתחו 487 הליכים משפטיים שעניינים קניין רוחני, בשנה הנוכחית עומד מספרם על 319 בלבד – ירידה של כ-34%.

עו"ד אריאל דובינסקי, מומחה בתחום הקניין הרוחני, מסביר: "מהנתונים ניתן ללמוד כי בתחילת תקופת הקורונה הייתה ירידה קלה בהגשת תביעות קניין רוחני, זאת ככל הנראה בשל הקושי הרב של עו"ד לפגוש את הלקוחות לצורך הגשת התביעות.

עו"ד אריאל דובינסקי | צילום: ראובן קפוצינסקי

"כידוע, חלק גדול מתביעות הקניין הרוחני כרוכות במידע ודיוק דקדקני. בחודשים האחרונים המצב התאזן וניתן לראות כי המספרים דומים לאלו של השנה שעברה. לטעמי לא ניתן לייחס זאת לירידה בהיקף ההפרות מאחר ורוב התביעות נכון להיום הן במישור הדיגיטלי. העתקה בלתי מורשית של זכויות מוגנות בקניין רוחני על ידי מפרים".

לפי הערכות נוספות, הירידה בהגשת תביעות בתיקי קניין רוחני נובעת בעיקר מעלותם הגבוהה של הליכים אלה, ובחירתם של רבים במגזר העסקי להדק את החגורה עד שתחלוף "הקורונה הכלכלית".

נתוני התביעות בנושאי קניין רוחני | מקור: מענה מהנהלת בתי המשפט

כתיבת תגובה