ירידה של 22% ברכישות דירות בינואר לעומת דצמבר

עם זאת, נרשם גידול של 7% ברכישת דיור בינואר 2021 לעומת ינואר אשתקד, ובסך הכל נרכשו מעל 10 אלפים יח"ד בינואר • רכישות המשקיעים  בחודש ינואר הסתכמו ב-2.2 אלף דירות, ירידה בשיעור של 13% לעומת דצמבר אך עדיין גידול חד של 58% בהשוואה לינואר אשתקד – על רקע הפחתת מס הרכישה בסוף חודש יולי האחרון • מחיר למשתכן הולכת ונעלמת מהמפה

משקיעים בנדל"ן | צילום: ImageFlow, שאטרסטוק

בחודש ינואר נרכשו 10.5 אלף דירות בשוק הנדל"ן, גידול של 7% לעומת ינואר אשתקד, אולם ירידה חדה של 22% בהשוואה לרמה הגבוהה שנרשמה בחודש דצמבר האחרון, כך עולה מנתוני אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר בסקירה הכלכלית השבועית.

כלכלני האוצר מסבירים כי הירידה היא תופעה עונתית, אך השנה היא גבוהה יותר. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות ב-9.8 אלף, גידול של 16% בהשוואה לינואר אשתקד, שיעור גידול מתון משמעותית מזה שנרשם מאז הופחת מס הרכישה על דירות להשקעה. בהשוואה לחודש הקודם ירד מספר העסקאות בשוק החופשי ב-16%.

אזור ת"א ממשיך לבלוט בחולשתו ברמת העסקאות, כאשר בפלח השוק של דירות יד שניה ירדה רמת העסקאות לאחת הנמוכות ביותר שנרשמו בחודשי ינואר באזור זה בעשרים השנים האחרונות. 

מכירות הקבלנים בחודש ינואר הסתכמו ב-3.4 אלף, ירידה של 2% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה חדה של 37% בהשוואה לרמת השיא שנרשמה בחודש הקודם. בניכוי "מחיר למשתכן" הסתכמו מכירות הקבלנים ב-2.8 אלף דירות, גידול של 25% בהשוואה לינואר אשתקד אולם ירידה בשיעור דומה בהשוואה לחודש הקודם.

רכישות המשקיעים  בחודש ינואר הסתכמו ב-2.2 אלף דירות, גידול חד של 58% בהשוואה לינואר אשתקד, על רקע הפחתת מס הרכישה בסוף חודש יולי האחרון. בהשוואה לחודש הקודם ירדו רכישות המשקיעים בשיעור של 13%. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים בשוק על 21%, גבוה בשבע נקודות אחוז בהשוואה לינואר אשתקד וגבוה בשתי נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם.

מכירות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו אף הם ב-2.2 אלף דירות, גידול של 5% בהשוואה לינואר אשתקד, אולם ירידה של 10% בהשוואה לחודש הקודם. בכך נותר ללא שינוי משמעותי "מלאי" הדירות בידי משקיעים בחודש ינואר. מאז החל לרדת מלאי זה  באפריל 2016 נגרעו ממנו כ-27 אלף דירות, אולם מאז אוגוסט האחרון ירידת המלאי מסתכמת בפחות מ-300 דירות, זאת על רקע הורדת מס הרכישה על "דירה נוספת".

רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי הסתכמו בחודש ינואר  ב-3.9 אלף דירות, גידול של 14% בהשוואה לינואר אשתקד, אולם ירידה בשיעור דומה בהשוואה לחודש הקודם.

מכירות "מחיר למשתכן" הוסיפו לרדת בחודש ינואר בשיעור חד של 49% בהשוואה לינואר אשתקד, בהמשך לירידות חדות ברכישות אלו מאז פרוץ מגפת הקורונה. ניתוח רמות השכר של הרוכשים מצביע על רמות שכר נמוכות יותר מאשר של מי שרכשו דירה במסגרת זו  טרם המשבר. 

רכישות משפרי הדיור הסתכמו בחודש ינואר ב-3.6 אלף דירות, ללא שינוי בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 22% בהשוואה לחודש הקודם.

כתיבת תגובה