ירידת התשואות תמשיך לדחוף את מחירי הנדל"ן

עלייה קלה באינפלציה: התחזית שלנו ל-12 המדדים הבאים נמוכה מהציפיות הנגזרות מהשווקים • הירידה בשבועות האחרונים בתשואות אג"ח הארוכות צפויות להפחית עוד את הריבית למשכנתאות ובכך לתרום להמשך עלייה בביקושים לדירות • מנגד, להערכתנו מדד תשומות הבניה צפוי להירגע • ומה קורה עם האינפלציה בארה"ב ועם התחזקות הכלכלה הירוקה בעולם?

מצוקת הדיור | אילוסטרציה: Boris-B, שאטרסטוק

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה ב-0.1 אחוז, והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה ל-1.7 אחוזים. כצפוי, ירידות מחירים נרשמו בסעיפי ההלבשה וההנעלה (מינוס 3%), בפירות הטריים (מינוס 8.2%) ובמבצעים סביב שבוע הספר. הירידות קוזזו עם עלייה במחיר הדלק, עלייה עונתית במדד הדיור (0.2%) והמשך העלייה במחירי הנופש (4.3%). יחד עם זאת חלק מהסעיפים שיוחסו ל'פתיחה מחדש' כגון אירועים וארוחות מחוץ למשרד (מסעדות) הפסיקו לעלות. מדד המזון (ללא פירות וירקות) עלה מעל לצפי שלנו (0.8%) בעיקר בשל סיום מבצעי הנחות סביב חג השבועות.

התחזית הראשונית שלנו למדדי יולי ואוגוסט 0.3 ו-0.2 אחוז בהתאמה, בהובלת עלייה עונתית במדד הדיור (חידוש חוזי שכירות בקיץ), התרבות (הארחה ונופש שעולים בחודשי הקיץ) והנסיעות לחו"ל. התחזית שלנו ל-12 המדדים הבאים 1.2 אחוזים, נמוך מהציפיות הנגזרות מהשווקים.

מחירי הדירות (שאינם חלק ממדד המחירים לצרכן) המשיכו להאיץ עם עלייה חודשית של 0.7 אחוז (בין אמצע אפריל‑לאמצע מאי) ו-7.2 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. השנה מחירי הדירות יאיצו בקצב המהיר ביותר מאז 2016. הירידה בשבועות האחרונים בתשואות אג"ח הארוכות צפויות להפחית עוד את הריבית למשכנתאות ובכך לתרום להמשך עלייה בביקושים.

גם עלויות הבנייה המשיכו לעלות עם עוד 0.6 אחוז במדד תשומות הבנייה ביוני, ו-3.7 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. עלייה בסעיף החומרים והמוצרים (1.2%) הובילו את במדד כמו בחצי השנה האחרונה.

יחד עם זאת, מחירי הסחורות בעולם (ללא נפט) ירדו בחודשיים האחרונים. לכן, במידה והדבר יישמר אנו צופים שבעוד כחודשיים תירשם ירידה בסעיף המוצרים שיוביל לעלייה מתונה בהרבה במדד תשומות הבנייה במחצית השנייה של השנה.

בעולם

גם החודש אינפלציה גבוהה בארה"ב 

גם ביוני האינפלציה בארה"ב עלתה מעל הצפי ל-5.4 אחוזים (4.5% ללא מחירי מזון ואנרגיה), שיא של יותר מ-30 שנה. אך בדומה ל-3 החודשים הקודמים, את העלייה הובילו מספר מצומצם של מוצרים ושירותים שהבולטים הם מחירי המכוניות המשומשות (45%), הטיסות (25%) והשכרת רכבים (12%). כך, בשילוב מחירי האנרגיה הגורמים הללו תרמו כמעט 3.5 נקודות אחוז מהאינפלציה הכללית. אנו מאמינים שנראה ירידה הדרגתית באינפלציה השנתית בעיקר בתרומת רכיב האנרגיה, שתאיץ לאחר שנראה הקלה ב'צווארי הבקבוק' בתעשייה ובשילוח הגלובליים. הנסיקה באינפלציה מעיבה על 'מצב הרוח' של משקי הבית שצופים אינפלציה של כמעט 5 אחוזים השנה, דבר שתרם לירידה המפתיעה במדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן במחצית הראשונה של יולי. העלייה בתחלואה גם כן פגעה בסנטימנט משקי הבית עם חשש להגבלות חדשות ולשיבושים בפתיחת שנת הלימודים. הממשל בארה"ב העריך השבוע שיותר ערים מרכזיות יחזירו את חובת לבישת המסכות ואולי יחלו בהגבלות נוספות.

סין בהתמתנות

נתוני הצמיחה בסין לרבעון השני (5.3%) משקפים התמתנות בקצב צמיחת הכלכלה. נתוני הצמיחה, יחד עם ההאטה בנתונים החודשיים שפורסמו לאחרונה, תרמו להחלטת הבנק המרכזי להפחית את יחס הרזרבה (שקול להפחתת ריבית) לפני כשבוע וחצי. להערכתנו, המשך התמתנות עשוי להביא לפרסום צעדים נוספים, לאחר כחצי שנה של מדיניות פחות מרחיבה.

כולם ישלמו יותר ירוק על השחור

על פי האומדנים הראשוניים, הנזקים (הישירים והעקיפים) מהצפות הפתע בגרמניה יהיו המשמעותיים ביותר מאז 2003. האירוע מגיע במקביל להתחממות הדיונים הציבוריים בגרמניה ובשאר העולם, על החשיבות לצמצם את נזקי התחממות הגלובלית. אנו רחוקים כחודשיים מהבחירות הכלליות בגרמניה (26 בספטמבר) שיהיו לראשונה מזה 15 שנה ללא אנג'לה מרקל. מעניין לבחון האם השיטפונות יחזקו את מעמדן של המפלגות הירוקות שירדו בפופולריות בחודשים האחרונים. מפלגות (שבין היתר) קוראות להגברת המיסוי על חברות מזהמות לצד הגדלת ההשקעות באנרגיה חלופית (ללא אנרגיה גרעינית).

העלייה בפופולריות של המפלגות הירוקות בבחירות לפרלמנט של האיחוד האירופאי באה לידי ביטוי השבוע, כשהאיחוד הכריז שיחל להחליף את המדיניות הקיימת של חלוקת מכסות לחברות על פליטת גזי חממה (והמסחר בהם). התוכנית לא תרמה עד כה לצמצום הרצוי ולמעשה גרמה לחברות אירופאיות להעביר את הייצור וההשקעות למדינות עם פחות מיסוי והגבלות. כדי למנוע זאת, האיחוד רוצה לעבור למדיניות של צמצום הסובסידיות ליצרנים המקומיים והעלאת מכסים על יבוא מוצרים (בעיקר אלומיניום, בטון, ברזל ודשן) בהדרגתיות. בכך הם מנסים לעודד עוד מדינות למסות את הנזקים העקיפים ולעודד השקעות באנרגיה חלופית. עוד בירוק – השבוע סין החלה להפעיל את הבורסה למסחר במכסות על פליטת גזי חממה, אך בינתיים נראה שהמחיר (הקנס) נמוך מידי כדי לגרום לשינוי משמעותי בהתנהגות החברות. גם ביפן הבנק המרכזי הגיב רשמית לנושא כאשר הודיע שיחל לרכוש אג"ח "ירוקות" באמצעות שימוש ביתרות המט"ח שלו, ולעודד את הגופים הפיננסים לנסות לכמת את החשיפה שלהם לסיכוני האקלים. להערכתנו, נמשיך לראות את התחזקות המגמה הירוקה בעוד ועוד כלכלות.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה