"ישראל אחת" – הרכבת שתחבר בין קריית שמונה לאילת

הממשלה מכריזה על תכנית רכבות שאפתנית | הבוקר הושק הפרויקט הלאומי "מחברים את ישראל" להקמת רשת רכבות מהירות מקרית שמונה ועד אילת לנוסעים ומטענים | בחלקים מהתוואי יופעלו רכבות מהירות ("רכבת קליע") במהירות של עד 250 קמ"ש | תאריך היעד להפעלה מלאה של הקו נקבע ל-2035 | ומאיפה הכסף?

מסילות הרכבת באיילון | הדמיה: רכבת ישראל

"מחברים את ישראל" – תחת כותרת זאת הוצגה היום "התכנית הלאומית לחיבור מדינת ישראל ברשת רכבות מהירות מקריית שמונה עד אילת". בטקס, שנערך במלון אוריינט בירושלים בו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וסגן שרת התחבורה, אורי מקלב הציגו הארבעה את תכנית "ישראל אחת" במסגרתה תתחבר קריית שמונה לאילת באמצעות קו רכבת מהיר במיוחד.

מדובר במגה-פרויקט, מהגדולים שבוצעו אי פעם במדינת ישראל, אשר ישנה את פני התחבורה הציבורית בישראל. תכנית "מחברים את ישראל" כוללת הקמת רשת מסילות רכבת לנוסעים ומטענים, באורך של כ-300 ק"מ, מקריית שמונה ועד אילת. בחלקים מהתוואי יופעלו רכבות מהירות ("רכבת קליע") במהירות של עד 250 קמ"ש. תאריך היעד להפעלה מלאה של הקו נקבע ל-2035. בתקציב משרד התחבורה שאושר לאחרונה, נכללו הקצאות לקידום תהליך התכנון, והיום אושרה לשלב התכנון תוספת תקציב של 2.5 מיליארד ש"ח נוספים.

באירוע ההשקה שהתקיים היום בירושלים, השתתפו בין השאר, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, מנכל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, יו"ר דירקטוריון חברת נתיבי ישראל, יגאל עמדי, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ, יו"ר רכבת ישראל, משה שמעוני, ומנכ"ל רכבת ישראל, מיכה מייקסנר.

"ברגע שעלה הדבר בידי, רציתי לבצע את מהפכת התחבורה. זה ישפר גם את הכלכלה ושאר תחומים נוספים. כדי לבצע את המהפכה התחבורתית נאלצנו להשקיע סכום נוסף של 30 מיליון שקלים. כעת, אנו רוצים לממש את החזון ולהקים רכבת מהירה של 250 קמ"ש שתחבר את קריית שמונה לאילת. כמובן שנקים גם צירי חיבור. המהפכה הזו תאפשר לאזרחי ישראל להיחלץ מהפקקים, כיוון שהפתרון הוא לשנע אנשים במהירות גבוהה ממקום למקום שתאפשר להם להיות אלטרנטיבה ראויה לרכבים הפרטיים", אמר נתניהו במפגש העיתונאים בו התבשר עם ישראל על הבשורה.

עוד אמר נתניהו: "יש מרחבים רבים בנגב ובגליל ועלינו להפוך את האזורים האלה לנגישים. אנחנו מחברים את ישראל למקשה אחת. המהפכה הזו יוצאת לדרך עם תיקצובה של 110 מיליון שקל. מי שלא האמין בזמנו שנהפוך את ישראל לכלכלת הייטק ונוציא את הגז מהאדמה – רואה שהצלחנו. עכשיו אני אומר, תאמינו במה שאנחנו עושים היום – כל ישראל תהיה מחוברת וזו בשורה גדולה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "יהיו שדות תעופה משלימים בעוד 10 שנים. יהיה שדה בצפון ובדרום. והם יהיו מחוברים ברשת תחבורתית פנטסטית. זו עצמה בינלאומית שיכולה וחייבת להיות בישראל. היא מרחיבה את הסכמי השלום והם יהיו הסכמי שלום אמיתיים כי הם מבוססים על אינטרסים כלכליים.

"פריסה של רכבות מקצה לקצה תשתיות והסעת המונים, מטרו רכבות קלות כבדות תחבצ רכבת קלה מנוף הגליל לחיפה. ולירדן וסעודיה ונתיב סחר עולמי היסטורי. במשך כל השנים הייתה ארץ ישראל מרכז סחר. עוד שתי ערים גדולות בערבה ואילת ותעלת ימים וחיבור של ים סוף. זה חזון והוא מתחיל עכשיו".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב הכריזה על "חיבור ישראל כולה ברשת מסילות מהירות, מהצפון לדרום ומהפריפריה למרכז. פרויקט 'מחברים את ישראל' הולך ומתקדם, והופך מחזון למציאות. אני שמחה כי ראש הממשלה ושר האוצר הבינו את חשיבות הפרויקט ונענו בחיוב לבקשתי להקצות את המשאבים הדרושים לקידומו. זוהי בשורה גדולה ומרגשת לכל תושבי ישראל, של מגה-פרויקט תחבורתי, כלכלי וחברתי, פרויקט ענק שיחבר את כל חלקי המדינה, ירחיב את אפשרויות התעסוקה והלימודים לתושבי הפריפריה וכלל המדינה, יעודד את פיזור אוכלוסייה ויתרום לירידת מחירי הדיור ויוקר המחיה בכלל."

השרה רגב הוסיפה כי "המציאות התחבורתית הקיימת היא בלתי אפשרית, הפקקים עולים 40 מיליארד שקל בשנה. הפתרון היחיד הוא מערכת הסעת המונים זמינה ויעילה, שתאפשר להשאיר את הרכב הפרטי בבית. עם אישור תוכנית, אנו יכולים לקדם כעת גם את רשת המטרו שתביא הקלה לגוש דן, ונעשה את זה בכל הכוח."

הפרויקט מתבסס על החלטות ממשלה קודמות, החלטה משנת 2010 שעיקרה "הקמת שדרת תשתית תחבורתית יבשתית בין-עירונית מקריית שמונה ונהריה בצפון עד משאבי שדה ואילת בדרום, שתכלול תוואי אורך של מסילות ראשיות ושל כבישים ראשיים, ומספר צירי רוחב, במטרה לאכלס ולפתח את הנגב והגליל." בנוסף, התקבלה בשנת 2012 החלטה "להקים מיזם אסטרטגי של הנחת מסילת הברזל בין אילת למרכז הארץ, במטרה לשרת הסעת נוסעים והובלת מטענים ולפתח את הנגישות התחבורתית לאזור דרום הארץ וממנו." למעשה, מדובר בהחלטות ממשלה עקרוניות המכירות בחשיבות ובנחיצות המסילה, שעד כה לא קודמו במלואן עקב קשיים תקציביים ומדיניים וחסמים אחרים.

שלשה מקטעים

פרויקט "מחברים את ישראל" מתחלק לשלושה מקטעים עיקריים, המצויים בשלבים שונים של תכנון וביצוע.

המקטע המרכזי, חדרה עד לוד: פרויקט "המסילה המזרחית", כולל 64 קילומטרים של מסילה כפולה ו-7 תחנות. התוואי מקביל לכביש 6 ועובר בחלקו בתוואי ההיסטורי של המסילה הבריטית. הקו ישמש חלופה למסילת החוף וישרת בין היתר את הערים טירה, כוכב יאיר, ראש העין, אלעד ושוהם. הפרויקט מצוי בשלבי ביצוע מתקדמים וצפוי להיפתח בשנת 2026.

המקטע הצפוני, כרמיאל – קריית שמונה: המשך המסילה הקיימת לכרמיאל עד לגליל העליון וליישובי הצפון, כחלק מרשת המסילות הארצית לנוסעים ולמטענים. המקטע כולל 54 קילומטרים של מסילה כפולה, מתוכם כ-20 קילומטרים במנהרות, ו-3 עד 5 תחנות חדשות. המקטע הצפוני יכלול אפשרות לחידוש החיבור ההיסטורי לרשת הרכבות הירדנית, וממנה למדינות המפרץ, וכך יהווה בסיס לחזון "מסילות השלום" שיחברו בין הים התיכון למפרץ הפרסי וישמשו חלופה יבשתית לשינוע סחורות בין מדינות אסיה לאירופה. התוואי מצוי בשלבי תכנון, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון (ות"ל) הפקידה את התוכנית להקמת המסילה בין כרמיאל לקריית שמונה.

המקטע הדרומי, הרכבת המהירה לאילת: התוואי מתבסס בחלקו על קו המטענים הפועל מדימונה עד צין, ובחלקו על תוואי חדש שטרם נקבע סופית. המורכבות הטופוגרפית של התוואי, הכולל הפרשי גובה משמעותיים בין הנגב לערבה, מחייבת בחינה מעמיקה של חלופות ושל טכנולוגיות. ההיתכנות הכלכלית של הקו תתבסס גם על הובלת מטענים מהים האדום לים התיכון, כחלופה לתעלת סואץ. הקו יתחבר לנמלי התעופה הבינלאומי רמון ולנמל התעופה המשלים (אם יוחלט על הקמתו בנבטים), ולנמל אילת המצוי בצמיחה.

מנכ"ל משרד החבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "אנו מביאים היום בשורה ענקית לכל עם ישראל, שתחולל שינוי תחבורתי וחברתי חסר תקדים במפת המדינה. הנהלת משרד התחבורה וכל עובדיו רתומים לממש את חזון השרה רגב על חיבור מדינת ישראל מצפון לדרום, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, ליצירת חיבור חברתי וכלכלי ולחיזוק הפריפריה."

סגן שרת התחבורה אורי מקלב הוסיף כי: "אני רואה את התפיסה של ראש הממשלה, שרת התחבורה ושר האוצר, הרואה את כלל תושבי המדינה, ומנחה אותם בכל ההחלטות. האוכלוסייה החרדית שאני מייצג חיה בכל הארץ, מהדרום ועד הצפון, ומתמודדת עם מצוקת דיור וקשיים כלכליים. המחסור בקישוריות מקשה עליה עוד יותר, והצעד שעשינו היום ייטיב עם כולם."

ראש העיר אילת אלי לנקרי מסר בתגובה לתכנית: "רכבת שתחבר את אילת למדינת ישראל היא בשורה אדירה לתושבים, לנופשים בה ולמדינה כולה. אני מברך את רה"מ, שרי התחבורה והאוצר על ההחלטה ההיסטורית, ובעיקר על החזון והנחישות להוציא אל הפועל את תוכנית 'ישראל אחת', המחברת את אילת למדינת ישראל ברכבת מהירה. הקונצנזוס הרחב סביב הפרויקט, התקציב שלו בפועל והנחישות הגדולה, מבטיחים יותר מתמיד את יישומו.

"אלה, יחד עם הסכמי אברהם וההסכם המתגבש עם סעודיה, יעצימו את השלום האזורי ואת כלכלת האזור. הרכבת לאילת הקרובה מתמיד, תהפוך את העיר אילת למטרופולין גדול שסביבו ייבנו ערים ויישובים בערבה. אלה יבטיחו את עתידה של אילת, כמו גם את עתידם של הנגב והערבה, ועתידה של המדינה כולה לקראת שנת המאה".

3 תגובות ל: ""ישראל אחת" – הרכבת שתחבר בין קריית שמונה לאילת"

  1. דיבורים וקשקושי בחירות של מירי רגב.
    זה יהיה מוכן אולי ב-2055.
    אל תחכו.

  2. התורים בחדרי המיון בישראל ( עד 6 שעות + אשפוז במסדרונות) ממחישים היטב את הצורך ברכבת לאילת

  3. רוב מקומות העבודה במרכז, רוב הנסיעות הן לעבודה. מה ההיגיון להשקיע במאות קילומטרים של פסי רכבת לעיר תירות שנוסעים אליה פעם בשנה, ואין שום בעיה עם דרכי התחבורה הקיימות אליה כעת?

כתיבת תגובה