כאן לא מזהמים – אזור מופחת פליטות מתחבורה יוקם בחיפה

המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה מקימים אזור מופחת פליטות מתחבורה בעיר חיפה – בפרויקט יושקעו יותר מ-22 מיליון שקל. קמפיין ההסברה לציבור יעלה לאוויר בשבוע הבא

זיהום אויר - צילום: דורון הורביץ פלאש 90

תוכנית "בחיפה אסורה הכניסה לרכבים מזהמים"', בהובלת המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה, יוצאת לדרך: חיפה היא העיר הראשונה בישראל שבה יוקם "אזור מופחת פליטות" – אזור שבו לא יוכלו לנוע כלי רכב מזהמים – ומדובר בחלק חשוב בתכנית לצמצום זיהום אוויר במפרץ חיפה מכלל מקורות הזיהום, ובכלל זה כלי רכב. אזור מופחת הפליטות בחיפה יקיף את כל שכונות המגורים, ותקציב הפעלתו עומד על כ-11 מיליון שקל. התוכנית תפתח בעוד כחודשיים, ב-1 בפברואר 2018 למניינם, ט"ז בשבט תשע"ח.

על-מנת לסייע לבעלי כלי הרכב המזהמים לרכוש מסנני חלקיקים ולהפחית בכך את זיהום האוויר מרכבם, המשרד להגנת הסביבה ישתתף במימון ‏התקנת ‏מסנני חלקיקים בהיקף כספי של כ-11 מיליון שקל, אשר אמורים להספיק לכ-700 התקנות. המסננים המסובסדים יותקנו במוסכים מורשים במחוז חיפה אשר זכו במכרז של המשרד להגנת הסביבה. על-פי ההערכות, יישום הפרויקט יוביל להפחתה של יותר מ-20% מהזיהום התחבורתי בעיר .

קמפיין ההסברה לציבור יעלה לאוויר בשבוע הבא. הליך יידוע הציבור כולל הודעות שנשלחו לכ-23 אלף בעלי כלי-רכב מזהמים שתיאסר כניסתם לעיר בהתאם לשלב א'; אתר אינטרנט ייעודי ומוקד טלפוני (*2491) בהם יכולים נהגים לקבל את כל המידע בנושא. בעל רכב כבד שירצה לדעת אם רכבו נמצא בקטגוריית הרכבים המזהמים יוכל להקיש את מספר הרישוי של רכבו באתר ולקבל את הפרטים באופן מיידי.

מדו"ח ה-OECD לשנת 2015 עולה כי חשיפה לזיהום אוויר בישראל גורמת ל-2,220 מקרי מוות מוקדם בכל שנה. על-פי הערכות אלו, כ-50% ממקרי מוות אלו נגרמים בשל חשיפה לזיהום אוויר ממקורות תחבורתיים. בעיית זיהום האוויר מכלי רכב אינה ייחודית לישראל ומאפיינת אזורים צפופי אוכלוסייה במרבית המדינות בעולם.

הפרויקט יקודם בחיפה בשני שלבים:

שלב ראשון- החל מעוד חודשיים תאסר כניסה וחנייה של כלי רכב מזהמים במשקל כולל מעל 3.5 טון, אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים להפחתת זיהום האוויר.

שלב שני- החל מראשית השנה האזרחית 2019 תאסר הכניסה וחנייה גם של כלי רכב מזהמים במשקל כולל נמוך מ-3.5 טון שלא התקינו מסנן חלקיקים, שהם מוניות או כלי רכב מסחריים.  על-פי הגדרת המשרד להגנת הסביבה "רכב מזהם" הוא כלי רכב שאינו פרטי, המונע בדיזל, ואינו עומד בתקן יורו 4.

 

מלשכתו של ראש-העיר יונה יהב נמסר: "חיפה עוברת מהפכה סביבתית רחבה ומקיפה. תוכנית התקנת המסננים ברכבים מזהמים מהווה דוגמה לאחד הפרוייקטים הסביבתיים שאותם יזמנו וקידמנו בשנה האחרונה, על מנת לשפר את איכות החיים של תושבי חיפה. תוכנית זו מצטרפת למיזם הסבת משאיות הדיזל של עיריית חיפה למשאיות מונעות גז טבעי, למיזם הרכב השיתופי החשמלי הראשון בישראל, להקמת פארק מורד הקישון, ולמגוון תוכניות נוספות, אשר יצמצמו דרמטית  את רמת זיהום האוויר בעיר".

 

כתיבת תגובה