כביש || הקלות על יבואני הרכב הזעירים, סניפי הרישוי סגורים

בעקבות החלטת הממשלה על הסגר: כל סניפי הרישוי ברחבי הארץ נסגרו לקבלת קהל ולא מתקיימים מבחני נהיגה עיוניים ומעשיים וקורסי ריענון נהיגה • ועדת הכלכלה אישרה להאריך בחצי שנה הקלות על יבואני הרכב הזעירים • לפי הצו שאושר יוכלו היבואנים הזעירים להמשיך לייבא רכבים שיוצרו עד שנה לפני רישומם בישראל • ח"כ פינדרוס: "אם היבואנים דואגים כ"כ לצרכן האם יהיו מוכנים להוזיל ב-40% את מחירי המכוניות?

משרד הרישוי, ירושלים | צילום: פלאש 90

בעקבות ההנחיות על הסגר, לא מתקיימים קורסי נהיגה,  עד ליום ראשון, 18 באוקטובר. לאור זאת, חתמה שרת התחבורה על תקנה הדוחה את התליית הרישיונות של נהגים המחויבים בקורסי נהיגה, עד ל-1 במרס 2021.

במסגרת המעבר למתכונת חירום. עם כניסת הסגר לתוקף, נסגרו כל סניפי הרישוי ברחבי הארץ לקבלת קהל. נהגים שהזמינו מראש תור לקבלת שירות בסניפי משרד הרישוי, מקבלים את השירות בטלפון באמצעות שיחה יזומה של פקידת הרישוי, במועד ובזמן שקבעו.

ניתן להזמין תור טלפוני מראש, באמצעות אפליקציית MY VISIT, באתר משרד התחבורה או במוקד הטלפוני, ולהירשם לשיחה טלפונית עם נציג משרד הרישוי. השיחה תתבצע לאחר זיהוי מהיר של הפונה. בין השירותים שניתן יהיה לקבל: חידוש רישיון רכב, מידע בנוגע לקורסי חובה, צווי ירושה, הפקדת כלי רכב, הפקדת רישיון נהיגה בגין פסילה, מידע אודות רישיון, העברת בעלות במקרים חריגים ומגוון פעולות נוספות.

יצוין כי משרד התחבורה מעמיד מגוון רחב של אמצעים מקוונים לכל מי שנדרש לבצע פעולות רישוי דחופות, גם ללא צורך בהגעה למשרדי הרישוי. כיום ניתן לבצע את מרבית פעולות הרישוי, באתר האינטרנט של משרד התחבורה, בעמדות השירות האוטומטיות (רשיומט), בסניפי דואר ישראל, ובמוקד בטלפוני *5678. הנפקת רישיונות נהיגה קבועים (מפלסטיק), לאחר תשלום האגרה, ממשיכה כסדרה.

בעקבות ההנחיות על הסגר, לא מתקיימים קורסי נהיגה, מהיום ועד ליום ראשון, 18 באוקטובר. לאור זאת, חתמה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, על תקנה הדוחה את התליית הרישיונות של נהגים המחויבים בקורסי נהיגה, עד ל-1 במרס 2021. לפיכך, נהגים שחויבו בביצוע קורסי חובה, מה-16 במרס ועד לסוף 2020, ולא יכלו לבצע את הקורסים בשל המגבלות, יוכלו להמשיך ולנהוג עד לחודש מרס 2021.

כמו כן, מהיום ועד ל-18 באוקטובר, לא יתקיימו מבחני נהיגה עיוניים ומעשיים. תלמידי הנהיגה שבחינתם בוטלה יקבלו בשעות הקרובות הודעת SMS אודות הביטול. עם סיום הסגר יזומנו התלמידים למועד חלופי למבחן המעשי. כמו כן, החל מהיום ובמהלך כל הסגר, לא יתקיימו שיעורי נהיגה ולא יתקיימו מבדקי מיון והתאמה לנהגים מקצועיים.

מכוני הרישוי והמוסכים ימשיכו לתת מענה לבעלי כלי רכב והעסקים, בכפוף לתקנות ולהנחיות משרד הבריאות. רשות הרישוי תמשיך לבצע בחינות מעשיות לטרקטורים, מכונה ניידת, מלגזות, אמבולנסים, רכבי ביטחון, משאיות ואוטובוסים. זאת, כדי לאפשר רציפות תפקודית וחוסן ראוי לענפי החקלאות, התעשייה, שירותי החרום ותשתיות הכרחיות.

אגף פיקוח ובקרת רכב יפקח על חברות הובלה ואוטובוסים בחברות פרטיות ובתחבורה הציבורית, תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות והתו הסגול. השירות בתחום המטענים יינתן באמצעות מענה במיילים בלבד. תחום יבוא כלי רכב ומוצרי תעבורה, הוראות רישום, אישור אב-טיפוס, טיפול בקריאות חוזרות (ריקול) ופניות כלליות לאגף הרכב, ימשיכו להתנהל כרגיל, באמצעים המקוונים.

יבואנים 'זעירים'

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את בקשת משרד התחבורה, להאריך בצו את הוראת השעה המאפשרת ליבואנים זעירים לייבא רכבים שטרם חלפה שנה מאז ייצורם ועד לרישומם בישראל. כמו כן הוארכה הוראת השעה הפוטרת יבואנים זעירים של גרורים, טרקטורים ואופנועים מהחובות המוטלות על יבואנים ישירים. לפי הצו שאושר, הוראות השעה הוארכו בחצי שנה, עד ה-18 באפריל 2021. עם זאת, ח"כ הילה שי וזאן, שעמדה בראש הישיבה, אמרה כי היא מקווה שלא תידרש הארכה נוספת ומשרד התחבורה יגבש תיקונים כוללים לחקיקה, שיגבירו את התחרות. ח"כ שי וזאן, העומדת גם בראש ועדת המשנה לצרכנות, דרשה ממשרד התחבורה נתונים על השינוי שהביאה איתה הרפורמה לטובת הצרכנים.

בפתח הישיבה הזכירה ח"כ שי וזאן כי הצו הוא מתוקף הרפורמה בענף הרכב, שאישרה הוועדה לפני למעלה מארבע שנים ונועדה להביא להורדת מחירי המכוניות החדשות. היא ביקשה נתונים על היבוא הזעיר ועל הפיקוח, כדי לוודא שצרכנים לא נפגעים בשל היעדר שקיפות בנתונים.

סגן היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד דוד תמיר, הסביר כי הארכת הוראות השעה נועדו לאפשר ליבואנים הזעירים להמשיך לייבא רכבים שלא חלפה שנה ממועד יצורם ועד למועד רישומם בישראל, וכן לאפשר ליבואנים של גרורים, אופנועים וטרקטורים פטור מחובות של יבואנים ישירים.

תמיר מסר לוועדה נתונים על היבוא הזעיר, לפיהם כיום יש 250 בעלי רישיונות ליבוא זעיר. לדבריו, ב-2018, אז נכנסה הרפורמה לתוקף, ייבאו היבואנים הזעירים 170 רכבים, ב-2019 עלה המספר ל-932 רכבים והשנה יובאו כבר 1,470 רכבים ביבוא זעיר. ח"כ יצחק פינדרוס הזכיר כי לפני כחודשיים התכנסה הוועדה לדון ביישום הרפורמה, ואמר: "יש לכם תשובות על הכישלון הטוטאלי? איפה התקלה?". תמיר השיב כי משרד התחבורה נמצא בראשיתו של תהליך בחינת הרפורמה במסגרתה נבחנת אפשרות לתיקון החקיקה הראשית.

מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, חזי אבירם שייב, טען כי ההקלה על היבואנים הזעירים פוגעת בצרכנים, שכן יבואן זעיר יכול להביא רכב שנסע אלפי קילומטרים במדינה זרה בחברה השכרה, ובישראל הוא ירשם כרכב חדש. "אולי הלקוח הראשון יודע כי זה נאמר לו בעל-פה, אבל השני, השלישי והרביעי לא יודעים שום דבר וקונים רכב שצריך להיות זול בעשרות אחוזים", אמר. עו"ד אהוד שניידר, היועץ המשפטי של האיגוד, הוסיף כי הרישום הזה הוא מטעה ונוגד את החוק המחייב גילוי נאות.

עו"ד תמיר השיב כי הרוכש חייב לקבל דיווח בכתב של הנתונים אודות הבעלות, הנסועה ומועד הרישום במדינת חוץ עוד לפני העסקה, והוסיף: "מצחיק שאיגוד היבואנים נושא את ההיבט הצרכני בגאון". ח"כ פינדרוס הוסיף ותהה: "אם היבואנים כל כך דואגים לצרכן האם הם מוכנים גם להוריד 30% ממחיר הרכב?".

לטענת איגוד היבואנים התייחס גם מנכ"ל מוסך סומרום, שמואל השמשוני, שאמר כי היבואנים אומרים שהם רוצים תחרות, אבל עושים הכל כדי שלא תהייה תחרות. לדבריו, מחיר מכוניות היוקרה צנח ב-30-40 אחוז, למרות שהיבואנים הזעירים קונים את הרכבים במחיר גבוה יותר מהיבואנים הישירים. הוא הוסיף כי רישום הרכבים מהיבוא הזעיר כרכב משומש הוא ברור ולא מטעה. נציג פורום היבואנים, רועי ארפי, הוסיף כי היצרנים מנהלים מלחמה סמויה כדי לא לאפשר לרכבים שלהם להיכנס לפה מאירופה.

מנכ"ל חן מוטורס, רון מלכה, אמר כי רוב היבוא הזעיר מתמקד ברכבי יוקרה משומשים, מאחר ובחקיקה נקבע כי יבואן זעיר יכול לייבא עד 20 כלי רכב בשנה. לדבריו, אי אפשר לקיים עסק מיבוא של 20 מכוניות בלבד, לכן אם ההקלות לא ימשכו, או שמספר כלי הרכב המותרים ביבוא לא יעלה, היבוא הזעיר יפסק.

עו"ד תמיר התייחס לכך ואמר כי הדברים הללו נבחנים במשרד התחבורה והם ישולבו בתיקון המקיף הבא לחוק, אך סירב להעריך מתי התיקון יוגש לאישור הכנסת והוועדה. הוא הוסיף כי הוראת השעה נדרשת על מנת שהמשרד יוכל להמשיך לבחון את הנושא. ח"כ וזאן אמרה כי משרד התחבורה היה צריך להציג לוועדה נתונים על מה שקרה למחירי הרכב בשנתיים האחרונות ולתחרות. תמיר השיב כי אין עדיין נתונים מאחר והדבר הוא חלק מעבודת הבחינה. "כשנגיע להסדר הכולל נהייה חייבים לעגן אותו בנתונים", הוסיף. ח"כ בועז טופורובסקי אמר כי הוועדה אינה חותמת גומי, וכי גם ה-18 באפריל 2021 יגיע והוועדה תדרוש תשובות.

בתום הדיון הצביעה הוועדה פה אחד בעד אישור הצו והארכת תוקף הוראת השעה, כאשר בהצבעה השתתפו ח"כ שי וזאן, ח"כ מתן כהנא, ח"כ יבגני סובה, ח"כ פינדרוס וח"כ טופורובסקי. ח"כ שי וזאן סיכמה ואמרה כי היא מקווה שהוועדה לא תידרש להארכה נוספת, אך אם זה יקרה משרד התחבורה צריך להיות כבר בשלב של גיבוש תיקוני חקיקה ראשית. עוד הוסיפה ח"כ שי וזאן כי הוועדה מצפה לקבל ממשרד התחבורה נתונים לגבי התועלות שהביאה הרפורמה לצרכנים, פערי המחירים, ההגנה עליהם מבחינת גילוי המידע והרחבת פעילות היבוא הזעיר.

כתיבת תגובה