כבל: חברות הגז חסמו תחרות במשך שנים, נמשיך לטפל בהן

ועדת הכלכלה של הכנסת מזהירה את חברות הגז: ספק גז שינסה לפגוע ברפורמה שאישרה הוועדה ויכביד על הצרכנים להחליפו בספק חדש – צפוי לקנס כספי בסך 25 אלף שקלים

בלוני גז ביתי. צילום: פלאש 90

 

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה ביום חמישי האחרון לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק ההסדרים ולתת למנהל מִנהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והמים סמכויות פיקוח, אכיפה והטלת עיצומים כספיים על חברות הגז הביתי שיפרו את החוק ויפגעו ברפורמה להגברת התחרות בענף.

יושב ראש הוועדה חה"כ איתן כבל (עבודה) אמר כי חברות הגז חסמו במשך שנים את התחרות, ובשל כך אישרה לאחרונה הוועדה תיקונים לחוק שנועדו להגביר תחרות. לדבריו, גם התיקון הנוכחי נועד לתת למשרד האנרגיה כלים נוספים להגביר תחרות לטובת הצרכן.

לפי ההצעה נקבע בין היתר כי ספק גז שיכביד על הצרכנים להחליף ספק גז צפוי לקנס בסך 25 אלף שקלים. כמו כן, ספק שיציע הטבות בניגוד לחוק ולא יעמוד בכללי שקיפות המידע בחשבונית, בהתאם לרפורמה שאישרה הוועדה במסגרת חוק ההסדרים לפני מספר חודשים, צפוי גם הוא לקנס באותו סכום בגין כל הפרה כלפי כל צרכן.

ספק גז שלא ימסור מסמכים לפי דרישה של מפקח מטעם משרד האנרגיה יהיה צפוי גם הוא לקנס בסך 10,000 שקלים. כאמור, לפני למעלה מחצי שנה אישרה ועדת הכלכלה שורה של תיקונים שנועדו להקל על דיירים בבניין משותף להחליף ספק גז וכעת ניתנו הסמכויות למנהל הדלק לבצע אכיפה ולהטיל סנקציות על חברות שיפרו את החוק.

הוועדה קיימה מספר דיונים בהצעה לתקן את החוק ונציגי חברות הגז הביעו התנגדות לגובה העיצומים. כמו כן חברי הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא (המשותפת) ועיסאווי פריג' (מרצ), שהשתתפו בישיבות הקודמות, ביקשו להקל על ספקי הגז בעיקר באשר לעיצום הכספי שיוטל על מי שלא ימסור מסמכים. כבל דחה את טענותיהם ואמר כי חברות הגז נהנו במשך שנים מהגנה, בין היתר גם של משרדי הממשלה, אולם העידן הזה חלף והעיצומים הכספיים נועדו לוודא שאכן תהייה תחרות על כיסו וליבו של הצרכן.

כתיבת תגובה