כולם רוצים לקנות את יינות ביתן

ארבע רשתות נוספות מצטרפות למו"מ לרכישת סניפי מגה מיינות ביתן • מספר הסניפים שעומד למכירה זינק מעשרה ל-20 • הקשיים התזרימיים עלולים לאלץ את ביתן להכניס שותף משקיע

סופר מרקט | צילום: סבי ברנס, פלאש 90

בעלי הרשתות רמי לוי, יוחננוף, רשת הפארם Be ושוק העיר הלוטשים עין לסניפי מגה המוצעים על ידי נחום ביתן למכירה. זאת כחצי שנה לאחר שהפסידו או החמיצו את רכישת הקואופ, לטובת מחסני השוק.

כך דיווח אתר 'גלובס' המסקר את ההתמודדות של ביתן בשוק הקמעונאות. הדבר קורה במקביל למשא ומתן מול ויקטורי – כפי שפרסמנו – למכירת עשרה מסניפי מגה, מקיימים ביינות ביתן מגעים עם ארבע רשתות נוספות.

נחום ביתן בעל השליטה ביינות ביתן ומי שהפך לפני כשלוש שנים בן לילה, לבעלי רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, מנסה למצוא מוצא מסבך ההתחייבויות. ביתן נדרש כעת לשלם לנאמני מגה שמהם רכש את הרשת, כ-150 מיליון שקלים. כאשר סכום זה מצטרף לחובות הנוספים של הקבוצה, ולמציאות שבה מגה, שנמצאת תחת נאמנות, לא פועלת עם מסגרת אשראי מגופי אשראי.

אחת האפשרויות המדוברות היא מכירה של עשרה עד 20 סניפים מתוך 180 שבבעלות ביתן לשחקן מתחרה. ב'גלובס' מעריכים כי ביתן יעדיף למכור דווקא לשחקן שאינו מתחרה ישיר ובעל עוצמה שינגוס בו (כדוגמת רמי לוי או ויקטורי), וכי יעדיף שהסניפים שבבעלותו יעברו לרשת פארם כמו Be, או לשחקן קטן יותר, שיהווה איום פחות משמעותי עבורו.

נראה כי ליינות ביתן (שרכשה גם את רשת כמעט חינם), יש רצון עז למקסם את הרווחים ממכירה שכזו, כדי להתקרב ככל הניתן ל-150 מיליון השקלים שהזכרנו. ההצעות שזורמות לרכישת 20 סניפים הן כפול ממה שדובר בתחילה, במשא ומתן מול ויקטורי, ונראה כי הסכום הנ"ל הוא רק קצה הקרחון מההשקעות וההזרמות אשר יינות ביתן נדרשת להן.

עם זאת, ראוי לציין שמכירת הסניפים תכניס אמנם כסף לכיסוי התשלום המיידי לנאמני מגה וכן לתשלומים אחרים, אולם הפחתה של 20 סניפים ממצבת המכירות תפחית ותגרע בבירור מהמחזור השנתי של הרשת. יתכן מאוד שבטווח הארוך לא יוכל ביתן לברוח מהכנסת משקיע נוסף לרשת, למרות התנגדותו המובהקת ליד נוספת שתתערב לו בניהול.

 

בחודש שעבר נחשף ב'גלובס' כי קבוצת יינות ביתן מעכבת תשלומים לספקים ומציגה ירידה חדה במכירות שלה, וכי בעלי השליטה ברשת הזרים אליה עשרות מיליוני שקלים במהלך 2019. הטענות הללו נתמכות בדוח של חברת הייעוץ הכלכלי דן אנד ברדסטריט, שממנו עולה כי מתחילת השנה, ניתן לראות אינדיקציות להרעה במוסר התשלומים של החברה. על רקע זה, וככל הנראה בשל אינדיקציות נוספות, ביצעה חברת הייעוץ הורדת דירוג משמעותי שהעלתה את רמת הסיכון של הרשת. מחזור המכירות של שתי הרשתות, מגה ויינות ביתן, עמד ב-2018 על 4.7 מיליארד שקל.

נזכיר כי 'רבוע כחול נדל”ן', שבשליטת מוטי בן משה, המשכירה ל'מגה בעיר' את החנויות, מערימה קשיים בדרך לעסקת עשר החנויות שנחום ביתן, הבעלים של 'יינות ביתן', מעוניין במכירתן.

במכתב ששלחה עו"ד שרית לויתן, היועצת המשפטית של רבוע כחול נדל"ן, לנחום ביתן ונחשף ב'כלכליסט', הודגש כי החברה לא תאפשר לגורם כלשהו לקבל חזקה או כל זכות אחרת בנכסים המושכרים על ידה ל'מגה', בלי אישורה בהסכמים מתאימים שיגובשו בכתב. "החברה תבחן כל פנייה, ככל שתגיע אליה, ותחליט אם לקבל או לדחות כזאת, לפי שיקול דעתה הבלעדי". בנוסף, שלחה רבוע כחול נדל”ן מכתב דומה לאייל רביד, מנכ"ל 'ויקטורי', לאחר שהרשת אישרה למשקיעים את קיומו של המשא ומתן עם יינות ביתן.

מהלך נוסף שעשה ביתן לאחרונה, במטרה להשאיר את הרשת על הרגליים, הוא הכנסתו של רו"ח יוסי בכר, יו"ר בנק דיסקונט ומנכ"ל האוצר לשעבר, כיועץ מיוחד לרשת, במטרה להביא את הרשת המשפחתית שהתפתחה לרשת השנייה בגודלה בישראל, למבנה תאגידי נכון עם שקיפות, בקרה ואנשי מקצוע.

כתיבת תגובה