כחלק מהמעבר לפינוי בינוי? בלימת היתרים לתמ"א 38

בירוקרטיה בחסות מתווה פינוי בינוי או רצון אמיתי לרפורמה טובה יותר? • הוועדה המחוזית בירושלים הורתה על עצירת היתרי בניה מכוח תמ"א 38 במתחם ברחוב דרך חברון לטובת קידום פינוי בינוי • והאם שאר הוועדות לתכנון ובנייה יאמצו את הגישה?

צילום של המתחם |באדיבות לשכת התכנון המחוזית ירושלים

כחלק מהחלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כי תכנית החיזוק למבנים תמ”א 38 תסתיים בשנת 2022, נראה כי הוועדות המחוזיות מקדימות את המתווה המתעדף התחדשות עירונית על ידי פינוי בינוי ועוצרות כבר כעת התרי בניה שהוגשו לתמ"א 38, למרות שעקרונית אפשר להצטרף לתכניות התמ"א עד לאוקטובר 2022.

מעיון בהזמנה לדיון ומההחלטה שפורסמה נראה כי ההחלטה התקבלה ע"פ סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה, סעיפים הנותנים את האפשרות למחליטים ברשויות לשנות מהותית פעילויות משיקולי מדיניות כזו או אחר, למרות שהוגשו בקשות ותכניות כדין.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה השבוע על עצירת היתרי בניה במתחם גדול בין הרחובות דרך חברון, דרך בית לחם וברעם, לצורך התחדשות עירונית של כלל המתחם. מדובר במתחם בשטח של כ-20 דונמים, הכולל כ-400 יחידות דיור בשמונה מבנים ברחוב דרך חברון 127, 131, 133, 135, 137, 148, 150 ו-160. מדובר במבני שיכון ישנים וצפופים, מהגדולים בעיר, המצויים במצב תחזוקתי ירוד.

במתחם מקודמות מזה מספר שנים בקשות להיתרים לחיזוק המבנים ותוספות בהתאם מכוח תמ"א 38. עם זאת, קיימת הסכמה רחבה בקרב חלק מהדיירים והיזמים כי קידום מתווה של תוכנית לפינוי בינוי הינו עדיף, ויאפשר תכנון איכותי יותר ויצירת שכונה טובה יותר הכוללת גם מענה לצרכים הציבוריים כגון שטחים פתוחים, מבני חינוך ועוד. יצוין כי המתחם מצוי לאורכו של ציר הרכבת הקלה העתידי, ועל כן מעודדת הוועדה המחוזית בניה אינטנסיבית יותר ומעורבת שימושים לאורך צירים אלו בעיר.

הדיון בוועדה המחוזית נערך בנוכחות נציגי היזמים והדיירים, ולאור ההסכמות שהובעו, החליטה הוועדה לאסור על הוצאת היתרים לתוספות בניה או יחידות דיור במתחם לצורך הכנת תכנית מפורטת לפינוי בינוי למתחם כולו, ולפיכך עצרה הוועדה את חלק מהיתרי הבנייה ל-3 חודשים כדי לתת זמן להגשת תוכניות ולבחינת תמונה כוללת של מומחי העירייה יחד עם התושבים לגבי שינוי המתחם כולו לפינוי בינוי.

עוד החליטה הוועדה כי בתום שלושה חודשים יערך דיון בוועדה המחוזית בהשתתפות הדיירים והיזמים לצורך הצגת התקדמות התכנון.

כזכור, המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה לסיים את תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38), ב-1 באוקטובר 2022. נקבע כי המתווה שיחליף את התמ"א יהיה בין היתר באמצעות קידום התחדשות עירונית בראייה מתחמית ולא של הבניין הבודד. החלטת הוועדה המחוזית ירושלים כבר מבטאת הלכה למעשה את עקרונות המתווה החדש.

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי: "הוועדה המחוזית סבורה שתוספות בנייה נקודתיות לא ממצות את הפוטנציאל התכנוני של המתחם, ולא מייצרות התחדשות עירונית אמיתית. הוועדה מבקשת לקדם תוכנית להתחדשות לכלל המתחם על פני תוספות בכוח תמ"א 38".

צפו בהחלטת הוועדה:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

לחצו להורדת הקובץ

עוד בנושא:

סופית: התמ”א תוארך עד ל-2022

42% מהקבלנים: להמשיך את תמ”א 38 באותה מתכונת

כך יאחדו מעל 300 תכניות שונות ל’תמ”א אחת’

 

 

כתיבת תגובה